Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: default runlevel aanpassen  (gelezen 1879 keer)

Filip

  • Gast
default runlevel aanpassen
« Gepost op: 2007/05/12, 10:44:02 »
Hallo,

ik wil mijn 3d kaart van nvidea installeren. Hiervoor moet ik in een andere runlevel geraken. Uit ervaring weet ik al dat dit niet altijd vlekkeloos verloopt. Daarom zou ik graag mijn default runlevel willen aanpassen naar 3 (zonder X dus). Ik zou dan na de installatie zelf X willen opstarten tot wanneer ik zeker ben dat het correct is geconfigureerd.

Maar ik vind nergens een file waar ik die default runlevel kan aanpassen. Ik werk momenteel met de laatste nieuwe ubuntu. Op internet vind ik regelmatig iets van /etc/inittab. Maar ik heb helemaal geen /etc/inittab.


Alvast bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
default runlevel aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/12, 10:49:10 »
Waarom zo moeilijk doen? Gewoon Ubuntu 7.04 opstarten. Daarna: Systeem -Beheer - Beperkt ondersteunde stuurprogramma's. Gaat allemaal vanzelf: de fabrieksdriver van Nvidia wordt netjes voor je gedownload en geïnstalleerd. Daarna computer volledig herstarten.

Controle achteraf:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
Tik in: glxgears

Als je dan 3D tandwieltjes ziet draaien, dan is het goed.

Groet, Pjotr.

Filip

  • Gast
default runlevel aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/12, 11:12:59 »
Hey,

ik heb het even geprobeerd en alles verliep vlekkeloos. Had ik dit eerder geweten...


bedankt,

filip

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
default runlevel aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/12, 11:14:35 »
Mooi zo. Graag gedaan!

eelbuntu

  • Gast
default runlevel aanpassen
« Reactie #4 Gepost op: 2007/08/12, 15:35:11 »
Ik wil hetzelfde als Filip wilde: nieuwe NVIDIA driver installeren. Maar dan moet ik dus uit Gnome, en naar runlevel 1. De optie van pjotr werkt bij mij niet, er staat alleen een netwerkdriver vermeld, geen videodriver.

Dus heeft iemand een oplossing voor me? Ik kan nl /etc/inittab niet vinden. Waar is dat gebleven bij Ubuntu 7.04?

alvast bedankt,
eelbuntu

default runlevel aanpassen
« Reactie #5 Gepost op: 2007/08/12, 16:02:28 »
Je kan in Synaptic Package Manager zoeken naar Nvidia: de fabrieksdrivers zijn glx-new, glx en glx-legacy. De ondersteunde kaarten zijn:
http://us.download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-9755/README/appendix-a.html

Zie ook:
https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/Nvidia

Inittab = R.I.P. :)

http://upstart.ubuntu.com/
http://www.netsplit.com/blog/articles/2006/08/26/upstart-in-universe

eelbuntu

  • Gast
default runlevel aanpassen
« Reactie #6 Gepost op: 2007/08/12, 16:49:02 »
Dank voor de snelle reactie. Daar had ik nog niet gekeken. Maar, mijn kaart staat er niet bij, ik heb de GeForce 8600M GS. Ik had al iets van de nvidia.com website gedownload. En het is me ondertussen gelukt om in level 3, character mode, met sudo -s het pakket te draaien. Echter, dan wil ie een kernel gaan compileren, want er is geen pre-compiled kernel aanwezig, vervolgens wil ie internet op, om te zoeken, maar internet wordt pas in gnome geactiveerd.

Moet ik dus de NOT RECOMMENDED manual https://help.ubuntu.com/community/NvidiaManual gaan volgen? Heeft iemand hier ervaring mee?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
default runlevel aanpassen
« Reactie #7 Gepost op: 2007/08/12, 17:00:42 »
Ik denk het wel ja.
Zo moeilijk is het niet, en het schijnt prima te werken.
Omdat je kaart te nieuw is voor de standaard drivers is dit de enige oplossing.

default runlevel aanpassen
« Reactie #8 Gepost op: 2007/08/12, 18:21:40 »
Citaat van: eelbuntu
Dank voor de snelle reactie. Daar had ik nog niet gekeken. Maar, mijn kaart staat er niet bij, ik heb de GeForce 8600M GS. Ik had al iets van de nvidia.com website gedownload. En het is me ondertussen gelukt om in level 3, character mode, met sudo -s het pakket te draaien. Echter, dan wil ie een kernel gaan compileren, want er is geen pre-compiled kernel aanwezig, vervolgens wil ie internet op, om te zoeken, maar internet wordt pas in gnome geactiveerd.
Het eenvoudigst is dan om op ctrl-alt-F3 te drukken als je het inlog scherm ziet: je komt dan in een virtuele console, en de internet aansluiting hoort dan te werken. Of gewoon ctrl-alt-F3 vanuit gnome, en daarna:

sudo /etc/init.d/gdm stop

Maar als het goed is heb je geen internetaansluiting nodig voor het runnen van de Nvidia installer: hij kijkt slechts of er voor-gecompileerde pakketten zijn, zal niets vinden, en compileert dan zelf de kernel-module. Dus je kan de zoeken-op-internet stap gewoon overslaan.

Ik heb zelf ook wel eens op die manier geinstalleerd, en de problemen die wel eens opduiken zijn: restanten van vorige drivers/kernel modules die de boel verstoren (dan krijg je bijv. een kernel-mismatch fout), en waarschijnlijk zal je na elke kernel-update de driver opnieuw moeten installeren.