Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: W10 van systeem en naar Xubuntu met twijfelend internet  (gelezen 4006 keer)

Offline Dump

  • Lid
W10 van systeem en naar Xubuntu met twijfelend internet
« Gepost op: 2020/03/21, 11:07:22 »
Hoi Allen.
Na begeleid te zijn bij de installatie is mijn oude dvd 16lts daarna gelijk opgewaardeerd naar de 18lts versie. Doel: netflixen met deze oude kast wat hij onder windows10 niet echt aan kon. Nog meer doelen. Geen. Maar hij doet inmiddels wel alles hoor. Maar ik had niet anders verwacht.

Maar nu de internet verbinding!
Omdat ik vanaf het begin de internet kabel er in heb zitten kijk ik niet naar hoe de verbinding verloopt. Zolang het goed gat doe je dat niet. Zeker niet na de 16lts installatie en daarna verder naar de 18lts.
Maar nadat ik gisteren dus voor het eerst naar een film zat te kijken viel de verbinding ineens uit. En de 2 pijliconen waren grijs en niet wit zoals hoort. Hoe het heeft gestaan tot dan toe? Ik vermoed toch op bekabelt gezien de vele gigs die er door heen gingen en nog redelijk snel ook.

Wat mij betreft moet hij altijd op bekabelt staan tenzij de kabel er uit gaat. Dan moet hij automatisch overgaan op draadloos. Zo ging dat voorhee bij andere installaties ook.

De huidige stand is: witte pijltjes en bij eigenschappen staat bekabelt in het grijs, wired connection1 en verbinding verbreken zijn gearceerd en er staan vinkjes voor netwerk en wifi inschakelen. Het lijkt er op dat bij installatie hij automatisch op bekabelt gaat maar na opnieuw pstarten hij start met wifi en bekabelt uit heeft staan.

Hoe kan ik de bekabelde verbinding automatisch laten zoeken en instellen als standaard?

Groeten, Dump.

Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline vanadium

  • Lid
Re: W10 van systeem en naar Xubuntu met twijfelend internet
« Reactie #1 Gepost op: 2020/03/21, 12:25:27 »
Als ik je goed begrijp, dan gaat je systeem Wifi gebruiken, zelfs wanneer de netwerkkabel ingeplugd is. Ik heb de indruk dat dit vervelende gedrag nu in 19.10 gecorrigeerd is. Zolang dat niet het geval is, kan je je behelpen door in de instellingen van het netwerk "Verbind automatisch" uit te zetten. Dan zal hij altijd de kabel gebruiken. Je moet dan wel handmatig met het wifinetwerk verbinding maken wanneer dat nodig is.

Offline Dump

  • Lid
Re: W10 van systeem en naar Xubuntu met twijfelend internet
« Reactie #2 Gepost op: 2020/03/21, 23:26:40 »
Hoi.
Ik heb het inmiddels voor elkaar hoor. Nu wel bekabeld internet maar geen wifi meer aan de gang te krijgen.
Op zich wel knap, denk ik.
Maar goed. Zover als ik het zie wordt hij wel gezien. RTL8723AE PCIe met AR8161 Gigabit Ethernet en Qualcomm Atheros.
Maar ik zie nergens staan of hij het doet of niet?
Wel staat er nog bij dat de output niet compleet zou kunnen zijn omdat ik niet als super user ingelogd zou zijn.

Ik volg nu een stappenplan om alles na te lopen voor zover ik het snap.

Ik heb zelf ook nog een nieuwe wifi verbinding aangemaakt met de routernaam en sleutel maar daar gebeurd verder ook niet mee. Zij het dan dat hij wel geaccepteerd wordt (zichtbaar bij de netwerkverbindingen) maar zonder resultaat.

Gaat lekker zo. Voor tips sta ik open.

Groeten, Dump.
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.