Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu hapert regelmatig  (gelezen 1043 keer)

Offline geerty

  • Lid
Ubuntu hapert regelmatig
« Gepost op: 2012/10/09, 13:37:19 »
Hoi ik heb 2 computers een oude ibm laptop en een relatieve jonge desktop.
Beide draaien nu dual ubuntu en XP
Onlangs heb ik ubuntu geinstaleerd om XP langzamerhand van de computers te halen.
Instalatie ging vlot, swapfile naar 10 teruggebracht.
alleen op beide computers hangt ubuntu regelmatig, en is er geen multitasking mogelijk.
Meestal na verloop van enkele minuten loopt het weer, maar soms is er ook een re-boot nodig.

Wat is er aan de hand? Ubuntu is stabiel maar hier eigenlijk niet.
 

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/09, 15:50:00 »
Hoe heb je de swapfile naar 10 teruggebracht?

Zodra je computer hapert, type dan eens ALT + F2 en type vervolgens in het commando vak top -b -n1 > ~/output.txt
Nu staat er in je home map een bestand output.txt, plak de inhoud hiervan maar eens in deze draad, of voeg het bestandje toe als bijlage in een post in deze draad. Dan hebben we mogelijk informatie over wat er aan de hand is.

Offline geerty

  • Lid
Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #2 Gepost op: 2012/10/09, 17:06:05 »

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #3 Gepost op: 2012/10/09, 17:31:24 »
Welke Ubuntu-versie draait er op deze laptop en hoeveel geheugen hebben deze laptops?

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #4 Gepost op: 2012/10/09, 17:38:51 »
swapfile teruggebracht naar 10-wat?

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #5 Gepost op: 2012/10/09, 19:53:32 »
Waarschijnlijk wordt hier de 'swappiness' bedoeld. Hoeveel RAM hebben je computers? Als je de swap-neiging teveel beperkt als je weinig RAM hebt kan ik me voorstellen dat de boel gaat haperen. Misschien even terug zetten op 60?

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #6 Gepost op: 2012/10/09, 20:13:16 »
Hoe bedoel je "er is geen multitasking mogelijk"? Je weet wel wat multitasking is toch?

Offline geerty

  • Lid
Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #7 Gepost op: 2012/10/09, 23:57:35 »
De desktop heeft 4gig geheugen en de laptop zal wel bij een gig ophouden.
Ik zal de Swappeniness morgen even terug zetten naar 60
Multitasking? ik bedoel applicatie loopt vast, maar ik kan ook niet verder in een ander lopend applicatie. zal wel de verkeerde termen gebruiken.
Ik moet wel zeggen dat ik een poos geen intresse had in computers, tot win98 was windows nog sleutelbaar en "leuk" daarna verloor ik de aandacht aan de computerliefde. Maar nu lekker hannessen met linuxen  bloeit alles weer op O0

Offline geerty

  • Lid
Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #8 Gepost op: 2012/10/10, 00:01:05 »
En beide computer draaien op het nieuwste versie (net van weekend geinstalleerd) =D

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #9 Gepost op: 2012/10/10, 08:56:36 »
1GB is wat aan de krappe kant, daar zou ik de swappiness zeker op 60 zetten. 4GB zou wel genoeg moeten zijn. Je hebt de nieuwe versie geinstalleerd. Welke? Ubuntu 12.04 LTS of de allernieuwste 12.10? Ik zou gaan voor de LTS versie, die is een stuk volwassener = stabieler. Verder installeer ik altijd gnome-panel om de mogelijkheid te hebben om de 'klassieke' versie van Gnome te gebruiken en niet de Unity schil die in o.a. in 12.04 zit. De 3-D effecten daarin kosten veel processing power. Zonde, in mijn ogen tenminste. Als je Gnome-panel gebruikt kun je bij inloggen kiezen welke versie je gebruikt. Even op het Ubuntu symbooltje klikken vlakbij je paswoord.

Veel plezier met het prutsen aan Ubuntu, zal je zeker niet tegenvallen als je alle mogelijkheden ontdekt en van het Windows-virusgevaar verlost bent. Het is alleen altijd prutsen met de drivers voor de hardware. Ik ben ondertussen wat selectiever geworden met het aanschaffen van onderdelen en randapperatuur. Ik kijk altijd eerst naar de Linux ondersteuning.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #10 Gepost op: 2012/10/10, 20:12:04 »
1GB is wat aan de krappe kant, daar zou ik de swappiness zeker op 60 zetten. 4GB zou wel genoeg moeten zijn.

Dus, je bent het niet eens met het advies van Pjotr:
Citaat
Een werkbare praktische vuistregel zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
1 GB of meer RAM-geheugen: 10
Minder dan 1 GB RAM-geheugen: 5
Bij mij staat swappiness op 60, ik merk totaal geen verschil met de instelling 10, heb 3 GB geheugen in m'n pc.

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #11 Gepost op: 2012/10/10, 21:57:56 »
Swappiness is hoe 'actief' de swap partitie moet worden gebruikt.
https://help.ubuntu.com/community/SwapFaq#What_is_swappiness_and_how_do_I_change_it.3F

Een hdd is veel trager dan je ram geheugen. Het verwerken van de swap kan juist extra tijd kosten en het hangen veroorzaken.
Hierom wil je juist zo lang mogelijk wachten met het gebruik van je swap.
Voor een desktop is een swappiness van 10 een prima instelling. Je swap wordt dan gebruikt als het nodig is.

1Gb is naar mijn ervaring bij actief gebruik iets wat laag voor Unity 3D. (Bij mij is momenteel 1,3Gb gevuld, maar regelmatig meer.)
Ik zou zeggen probeer hier de 2D modus of XUbuntu eens.

De 4Gb zou ruim voldoende moeten zijn. Hier lijk mij wat anders aan de hand.

Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #12 Gepost op: 2012/10/11, 09:03:55 »
Ik had wat voorzichtiger moeten zijn met mijn stelling over de swappiness. Dat is inderdaad wat anders dan het formaat van de swapfile en heeft dan ook een ander gedrag tot gevolg. Ik ben eigenlijk nog altijd benieuwd welke nieuwste versie van Ubuntu hier geinstalleerd is. Hopelijk de LTS versie. Verder zou ik inderdaad ook gaan voor de versie zonder Unity (gnome-panel) of Kubuntu. In ieder geval, bij een wat oudere computer.
Ik heb het zelfs bij mijn snelle i7 gedaan omdat ik dat Unity-gedoe zonde van de capaciteit vind. Maar dat moet iedereen voor zich zelf uitmaken.

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #13 Gepost op: 2012/10/13, 13:48:12 »
Op de pc met maar 1G ram zou ik het pakket 'zram-config' installeren, dat zorgt er ook voor dat je minder snel de swappartitie gaat gebruiken, en zorgt voor flinke prestatieverbeteringen. Gewoon installeren, verder geen configuratie nodig.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu hapert regelmatig
« Reactie #14 Gepost op: 2012/10/13, 19:14:27 »
Op de pc met maar 1G ram zou ik het pakket 'zram-config' installeren, dat zorgt er ook voor dat je minder snel de swappartitie gaat gebruiken, en zorgt voor flinke prestatieverbeteringen. Gewoon installeren, verder geen configuratie nodig.
Ik zag vandaag een geheugenmodule bij Mycom, 4 GB voor nog geen 20 euro. Extra geheugen geeft volgens mij een betere prestatieverbetering.