Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?  (gelezen 1267 keer)

Vinc

  • Gast
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Gepost op: 2007/10/24, 21:58:21 »
Beste mensen,

Gisteravond bij Leon Quant twee LiveCd's meegekregen die bij hem thuis goed werkten.
Vandaag vanaf zo'n cd op een laptop van Trouw Ubuntu geïnstalleerd naast WinXP
ging perfect!
Dus cd's zijn goed.

Vanavond probeer ik Gutsy op mijn pc thuis te installeren, naast WinXP en Feisty, en wat blijkt?
Zaak geeft weer een zelfde foutmelding als bij mijn zelf gebrande LiveCD
na 97 % van de installatie verschijnt scherm met mededeling:
  E:Directory '/target/var/log/apt/' missing
  de volgende pakketten kunnen gebroken zijn:

Maar daar worden dan geen pakketten genoemd. Dus dat stemt nog hoopvol.

wel wordt ervoor gewaarschuwd dat de installatie (deels) kan mislukken

ik klik dan op doorgaan, waarna even later de mededeling opnieuw langskomt
ik klik weer op doorgaan, waarna deinstallatie wordt voltooid en ik de cd uit de speler kan halen en de pc weer opstart

dan verschijnt echter een bootmenu met alleen de verwijzing naar de Feisty kernels, plus onderaan verwijzing naar WinXP
Mij eigen aangepaste Feisty bootmenu had bovenaan WinXP staat als default starter, maar dat menu is dus overschreven.
en in het menu staan dus geen links naar Gutsy.

Vanuit Feisty kan ik zien dat er wel een partitie is met ws Gutsy erop (in ieder geval met veel software...)
gek genoeg zie ik in de map Boot daar echter geen submap Gutsy (zoals ik bij Feisty gewend ben)
en dus ook geen menu.lst van Gutsy in een map /Boot/Grub.
Bij de installatie heeft Grub dus denk ik de map /Boot/Grub van Feisty gebruikt om daarin een nieuwe menu.lst aan te maken.

En inderdaad is de menu.lst in Boot/Grub van Feisty gedateerd op zojuist...

Mijn analyse:
Als er alleen WinXP op de pc staat, installeert Gutsy en ook Grub zich goed,
staat er ook nog een Feisty, dan wordt Gutsy op zichvrijwel perfect geïnstalleeerd, maar raakt Grub de weg kwijt...

Als ik in menu.lst van Feisty een verwijzing naar Gutsy opneem, dan wordt die klakkeloos genegeerd (niet getoodn), althans dat was de vorige keer het geval en ik gok erop dat dat nu ook zo zal zijn.
De vorige keer zette ik de regels voor WinXP weer handmatig bovenaan in het menu, onmiddelijk gevolgd door de regels voor Gutsy. Gevolg: als ik WinXP wilde starten, kreeg ik de melding Bestand niet gevonden oid.
Lichte paniek, maar gelukkig bleek dat geen ramp.
een lege regel met # tussen de twee verwijzingen in en Windows werd weer gevonden.
In beide gevallen wordt de regel voor Gutsy echter niet eens in het bootmenu getoond.

Mijn vraag: durf ik het aan om nu zowel het net geïnstalleerde Gutsy als mijn trouwe Feisty door Gparted te laten verwijderen, de hd weer te herpartitioneren naar een pre-Ubuntu configuratie en dan als het ware op een schone Windows-pc Gutsy solo naast XP te zetten?
Heeft Grub dan door waar ie wat moet zetten
en vooral: raak ik m'n XP niet kwijt...
want dat heb ik nog tijdelijk keihard nodig voor m'n werk...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/24, 22:12:41 »
Volgens mij is er iets anders aan de hand, op de één of andere manier wil je harware niet.
Kan je de laptop zaterdag meenemen ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Vinc

  • Gast
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/24, 22:18:01 »
m'n opsomming van daarnet was niet helemaal correct, blijkt

Ik moet ook nog hekjes voor elke regel van de Gutsy verwijzing zetten om ervoor te zorgen dat WinXP weer kan worden gevonden.

Als ik die hekjes weglaat, zou het bootmenu toch minstens de Title -  regel
 Ubuntu Gutsy Gibbon
moeten tonen
maar dat gebeurt dus niet....

Mijn menu.lst ziet er nu zo uit, dwz het deel dat ik handmatig boven de regels voor de Feisty-kernels heb gezet: (Gutsy staat bij mij idd op partitie 10, oftewel hd0,9)

title      Microsoft Windows XP Home Edition
root      (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader   +1

#

# Title           Ubuntu Gutsy Gibbon
# root            (hd0,9)
# kernel          /vmlinuz root=/dev/sda10 ro quiet splash
# initrd          /initrd.img
# boot

Vinc

  • Gast
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/24, 22:19:31 »
@r0n
Ja, ik neem die laptop van Trouw zaterdag zeker mee,
maar die heeft dus GEEN probleem
ik worstel steeds met mijn desktop pc die ik thuis heb staan

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/24, 22:31:47 »
Sorry, is die moeilijk mee te nemen ?

Heb je 10 partities op één schijf ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/24, 22:34:06 »
Citaat van: Vinc
@r0n
Ja, ik neem die laptop van Trouw zaterdag zeker mee,
maar die heeft dus GEEN probleem
ik worstel steeds met mijn desktop pc die ik thuis heb staan
Twee Ubuntu's naast elkaar is mogelijk. Op mijn klaptop staan er zelfs drie naast elkaar: Ubuntu 7.10, Xubuntu 7.10 en Ubuntu 7.04 (en verder nog Windows XP, Fedora 7, PC-BSD 1.4, OpenSUSE 10.3 en Mandriva 2008).

Maar dat is meer iets voor gevorderden, want je moet dan UUID's gaan verwijderen en zo. In jouw plek zou ik Ubuntu 7.10 gewoon over Ubuntu 7.04 heen installeren, dat is het simpelste.

Maar gebruik daarvoor niet de LiveCD van 7.10, want de installeerder daarvan werkt bij jouw PC blijkbaar niet goed. Bij mijn flaptop trouwens ook niet! Met de Alternate CD ging het wel. Waarschijnlijk bij jouw PC ook.

Voor de goede orde: de Alternate CD is *niet* de Release Candidate en ook niet de Bèta, maar een heel ander *soort* installatie-CD. Namelijk eentje zonder LiveCD-functie. Je hebt dan gewoon alleen een tekstgebaseerd scherm voor je, met eenvoudige dialoogschermpjes, net zoals bij de installatie van bijvoorbeeld Windows XP.

Hier haal je de Alternate CD:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-alternate-i386.iso

Kom je er niet uit, dan help ik je zaterdag wel even (moet je hem wel meenemen!). Ik zal mijn Alternate CD meenemen.

Groet, Pjotr.

Vinc

  • Gast
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/24, 22:50:58 »
Lijkt me duidelijk:
twee man die zich zaterdag over mijn desktopper willen buigen.
wie ben ik dan om 'm niet mee te nemen...
neem ik ook een beeldscherm, toetsenbord en muis mee?


@r0n
Ik heb geen 10 maar 11 partities, de 11e is de swap voor 10, oftewel voor Gutsy.

Ik heb onder winxp verschillende partities voor programma's, data, video, swap
en heb dus Feisty plus swap
en dus ook Gutsy plus swap

@Pjotr
het gekke is dat ik met de Alternate CD van Gutsy Beta inderdaad Gutsy geïnstalleerd kreeg, en vervolgenms Gutsy kon updaten (eergisteren nog geprobeerd) maar dat vervolgens Gutsy m'n USB-sticks niet kon lezen, wat me bij installatie via Alterrnate Gutsy Beta zonder Update een week of zo geleden ook al was gebleken.
Dus dat schoot ook niet op... :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/24, 22:54:57 »
Citaat van: Vinc
Lijkt me duidelijk:
twee man die zich zaterdag over mijn desktopper willen buigen.
wie ben ik dan om 'm niet mee te nemen...
neem ik ook een beeldscherm, toetsenbord en muis mee?


@r0n
Ik heb geen 10 maar 11 partities, de 11e is de swap voor 10, oftewel voor Gutsy.

Ik heb onder winxp verschillende partities voor programma's, data, video, swap
en heb dus Feisty plus swap
en dus ook Gutsy plus swap

@Pjotr
het gekke is dat ik met de Alternate CD van Gutsy Beta inderdaad Gutsy geïnstalleerd kreeg, en vervolgenms Gutsy kon updaten (eergisteren nog geprobeerd) maar dat vervolgens Gutsy m'n USB-sticks niet kon lezen, wat me bij installatie via Alterrnate Gutsy Beta zonder Update een week of zo geleden ook al was gebleken.
Dus dat schoot ook niet op... :(
Neem de spullen maar mee, we vinden wel ergens een plek! Dus inderdaad ook je scherm e.d.. Ook een stekkerdoos en een netwerkkabel?

Overigens: je hebt maar 1 swap nodig, al staan er honderd Linuxdistro's op je schijf..... Ze delen gebroederlijk 1 en dezelfde swap. Niet tegelijk, maar dat kan ook niet...  :-)

Offline Soul-Sing

  • Lid
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/25, 09:26:09 »
vervelend dat het nu net op je "thuis" computer niet wil, terwijl feisty wel prima draait. dat is eigenlijk best vreemd. je wil voorlopig feisty niet kwijt, dat lijkt mij een heldere opvatting. ik hoop echt dat het in hilversum lukken wil. daar is erg veel kennis bijeen.;)

Vinc

  • Gast
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/25, 11:21:38 »
Ik wil Feisty wel kwijt, maar pas als ik zeker weet dat Gutsy goed draait...
laten we hopen dat het zaterdag allemaal gaat lukken...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/25, 11:25:50 »
Citaat van: Vinc
Ik wil Feisty wel kwijt, maar pas als ik zeker weet dat Gutsy goed draait...
laten we hopen dat het zaterdag allemaal gaat lukken...
Tip: maak vooraf thuis even een backup van alle belangrijke bestanden (documenten, foto's) op een extern medium (CD, DVD, USB geheugenstaaf of zo).

De kans dat het allemaal lukt is bijna 100 %, maar ik hou liever rekening met de bekende Wet van Murphy: alles dat fout kan gaan, zal fout gaan!  :-)

Vinc

  • Gast
Gutsy wil niet samen met Feisty naast WinXP staan?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/25, 12:36:02 »
Ja, die Murphy houd ik ook altijd in het achterhoofd.
Ik zal alles nog eens kopiëren...