Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand  (gelezen 603 keer)

Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Gepost op: 2014/04/07, 21:45:36 »
Hallo

Voor het eerst van mijn leven ubuntu geïnstalleerd omdat ik MS zat was. Het draait prima  :)

Onder XP, waar mijn HP ProBook 4510s voorheen op draaide, was de koelingsfan dynamisch van snelheid; meer rekenen betekende meer koeling. En meestal dus heerlijk rustig.

Onder ubuntu 12.04 LTS doet de fan dat ook, dus lekker rustig. Behalve als de computer uit de SLUIMERSTAND is ontwaakt, nadat de klep dicht is gedaan. Dan begint de fan op volle snelheid te draaien en houdt niet meer op daarmee. Een herstart van ubuntu lost dit weer op, waarna de fan weer rustig is.

- Het liefst zou ik de boel zo instellen dat de fan normaal doet na ontwaken uit de sluimerstand.
- Een minder sexy oplossing zou zijn dat de computer niet meer in sluimer gaat als de klep dicht wordt gedaan, maar UIT gaat. Dit lijkt geen optie in het regelpaneel.

Wie weet raad? alvast dank!
Arko
 

Re: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/08, 00:20:24 »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/08, 11:16:06 »
Hallo Gijsbert,

De volgende opmerking is niet persoonlijk bedoeld. Ik zie de laatste tijd vaker dat een vraag snel van het goede antwoord wordt voorzien (waarvoor hulde), maar vaak te kort door de bocht is. Beginners en anderen die misschien incidenteel Linux gebruiken kunnen baat hebben bij iets meer uitleg.

In deze draad meldt de TS dat hij net voor het eerst Linux heeft geïnstalleerd. In dat geval is het instructiever om de stappen die hij moet zetten, uit te schrijven, als in:
-- maak een bestandje met de naam 11_fan_3.11.0 aan
-- kopieer de code uit het #!/bin/sh gedeelte daarin
-- bewaar bestand
-- kopieer het naar de map /etc/pm/sleep.d
-- moet je als root doen, dus in een terminal $ sudo cp 11_fan_3.11.0 /etc/pm/sleep.d/
-- en dan misschien nog herstarten.

Een en ander komt de gebruiksvriendelijkheid van Linux ten goede, ook omdat antwoorden soms nog tot jaren later worden geraadpleegd.

Met vriendelijke groet,
Paul.
« Laatst bewerkt op: 2014/04/08, 11:17:45 door Paul Matthijsse »

Re: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/08, 23:01:26 »
Dag Paul, wellicht is het kort door de bocht. Echter breed uitgelegde antwoorden kosten mij erg veel tijd, ik type door omstandigheden met een vinger, voordat ik het antwoord klaar heb wat mij veel moeite kost, staan er al tien andere antwoorden, dat schiet ook niet op. Dan kan ik beter stoppen op het forum.
Mocht iemand er niet uitkomen, omdat men er niet uitkomt als beginner, vraagt men zelf wel hoe het zit. Het gaat mij er om in welke richting men moet zoeken.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/09, 00:28:33 »
Beiden dank voor de snelle reactie!

Hij loeit helaas nog steeds na sluimeren  :|
Een wsch suffe vraag: het bestandje dat ik aanmaak bestaat dan uit het stukje code van case t/m esac, toch? en zonder extensie saven.
Het staat na de terminal actie in de juiste map zie ik. maar ook na herstart blijft ie loeien uit sluimerstand...

Hebben jullie nog andere ideeën?

dank
Arko




Offline Nero

  • Lid
Re: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/09, 00:45:09 »
Heb je het bestandje ook uitvoerbaar gemaakt?
sudo chmod +x /etc/pm/sleep.d/11_fan_3.11.0

Re: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/09, 00:54:10 »
Je maakt het bestandje aan door in de terminal te typen:
gksudo gedit /etc/pm/sleep.d/11_fan_3.11.0 geef nu een ENTER, nu je wachtwoord invullen in het popup schermpje en geef een ENTER. Nu opent gedit met een leeg bestand 11_fan_3.11.0 kopier nu de complete tekst van #!/bin/sh t/m esac heb je dit gedaan sla het bestandje op zorg dat je dit pad hebt /etc/pm/sleep.d/11_fan_3.11.0 . Dit kan kan je alleen als root doen vandaar gksudo (is de grafische sudo) ervoor.
Maak het bestandje ook uitvoerbaar zoals Nero beschrijft.
Herstart de computer nu en zet deze in de slaapstand. Werkt het nu?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: Fan slaat op hol, enkel na ontwaken uit sluimerstand
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/09, 09:34:27 »
bovenstaande stappen uitgevoerd.

- voor een Ubuntu beginneling fijn om aan het handje genomen te worden met de stap voor stap beschrijving -

Daarna loeide ie nog steeds.  :(

Verder gezocht in het engelse ubuntu forum en hier

http://askubuntu.com/questions/267385/how-to-control-fan-noise-in-ubuntu-12-04

onderstaand antwoord gevonden en toegepast:

I had a very similar issue with my laptop when first installing Ubuntu. For me, the fix was as follows: Open up a terminal (ctrl-alt-T), and type gksu gedit /etc/default/grub. Input your password when requested.

Find the line which reads as follows: GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash" and edit it so that it instead reads GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash pcie_aspm=force".

Save the file and quit gedit, then type into your terminal sudo update-grub. Once this is done, reboot and you should be good to go.



Hierna, al dan niet in combinatie met de eerdere stappen, is het probleem opgelost!  8-)

Nogmaals dank voor de hulp!
Arko