Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuw besturingssysteem.  (gelezen 6940 keer)

Nieuw besturingssysteem.
« Gepost op: 2011/03/02, 13:21:53 »
Dames en heren computerliefhebbers,
Er komt een nieuw besturingssytem aan. Het heet Qubes en het schijnt het ultieme antwoord te zijn op alle veiligheidsproblemen. Het is Open Source, dus vrij te downloaden en te installeren. Het is nog in de Beta-fase, maar een stabiele versie wordt spoedig verwacht.
Hoe denken jullie hierover? Zie deze link: http://theinvisiblethings.blogspot.com/2010/04/introducing-qubes-os.html

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/02, 13:33:27 »
NOTE: You can only install Qubes on a 64-bit CPU! (most recent laptops have 64-bit CPUs)

NOTE: Do not try to install Qubes in a VM, e.g. VMWare. Qubes has its own bare-metal hypervisor, and, as the name suggests, it should be installed on a bare-metal, not in some VM. Even if you somehow succeed installing it inside some other VMM system, you will likely get horrible performance and perhaps even some strange crashes, caused by the outer VMM, that is obviously not prepared for running a nested hypervisor in its VMs.

At this stage we don't have a standalone automatic installer, so the installation process is currently a bit complicated and requires some knowledge of Linux. The installation consists of a few stages that are described in detail below...
I. Installing Fedora 13 Linux ¶

NOTE: If you're migrating from Qubes Alpha 1, and want to preserve your AppVMs (specifically your data), you should use qvm-backup tool to make a backup (Qubes Alpha 3 will let you automatically restore it later).

NOTE: Do not try to install Qubes Alpha 3 on top of an already installed Qubes Alpha 1 -- you should reinstall everything from scratch!

NOTE: If you're migrating from Qubes Alpha 2, however, then yum update executed in Dom0 konsole should do the work, and you could skip this guide. Some people reported problems when upgrading from Alpha 2 to Alpha 3, so it seems like it might better to reinstall from scratch in that case too.

First we need to install a minimal Linux distribution that would later become our Dom0 system. We strongly recommend choosing a 64-bit Fedora 13 distribution.

1. Download the 64-bit version of Fedora 13 installation DVD ISO:

 http://fedoraproject.org/en/get-fedora-all

...and burn it on a DVD. Proceed with the default installation...

2. When asked about type of installation, choose Graphical Workstation (this is selected by default), and choose Customize now...

3. ...in the next screen choose only the following groups of packages: (i.e. uncheck all the other groups)

    * Desktop Environments/KDE
    * Applications/Editors
    * Base System/Base
    * Base System/Fonts
    * Base System/Hardware Support
    * Base System/X Window System

You really won't need anything more in Dom0 (even this is too much).
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/02, 13:42:30 »
Een slag in het water denk ik ....

Ik kijk liever uit naar dat project van Chromium, als dat nog in de running zit tenminste.

Van wat ik lees op je link ..... liever een stabiele échte distro !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/02, 14:01:47 »
Heren, niet te snel de boel afschieten. Beter lijkt mij de boel een paar jaar aan te zien. Per saldo had ook Ubuntu tijd nodig. Hier is een link naar een artikel met wat achtergrond-informatie over de ontwerper, een Poolse mevrouw. http://www.one11.nl/held/86/Joanna%20Rutkowska%20/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/02, 14:24:11 »
Charmante dame, maar verder.... Neuh, dank u. Al die extreem dichtgetimmerde distro's (er zijn er meer) zijn mij veel te gebruikersonvriendelijk.

Bovendien zijn ze voor gewoon (niet-Al Qaida, niet-IRA, niet-AIVD) gebruik overbodig, want de normale Linuxdistro's zijn veilig zat. Het komt erop neer dat je in plaats van een personenauto, een Leopardtank gebruikt voor je woon-werkverkeer. Beetje lastig met inparkeren, en erg zuinig rijdt-ie ook al niet....

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/04, 11:48:54 »
hoe je het ook verpakt wit of zwart je blijft gewoon een crimineel die niet met zijn/haar handen van andermans spullen af kan blijven, zelf hoorde ik ooit tot die groep maar je moet het niet mooier maken dan het is.

een fiets stelen die niet op slot staat blijft gewoon diefstal hoe dom de eigenaar ook is

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/04, 12:43:55 »
Leuk project, al is het maar omdat het kan. :D

Ik weet niet of er praktisch gezien op dit moment enige noodzaak voor is, maar ik vind het wel een prettig idee dat er mensen zijn die zich bezighouden met nieuwe technieken die het mogelijk kunnen maken een veiliger besturingssysteem te bouwen. Wie weet is dat in de toekomst nodig. De argumenten dat veiligheid van een besturingssysteem nu vaak afhankelijk is van correctheid van code (van applicaties van derden?), en dat het geheel correct schrijven van code nu eenmaal vaak erg lastig is, en dat daarom veiligheid door het scheiden van datastromen van verschillende applicaties een betere oplossing is voor veiligheid van een besturingssysteem is, daar zie ik de logica wel van in. Maar met Pjotr kan ik me ook voorstellen dat het scheiden van datastromen nogal gebruiksonvriendelijk is. Ik stel me voor dat ik een plaatje wil copiëren van een website naar een email oid. Gaat dat wel als deze applicaties in verschillende vm's draaien?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/04, 12:46:53 door Thomas de Graaff »

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/04, 13:07:29 »

Het ziet in mijn ogen uit als een mix van KDE en Windows.
Ze gebruikt KDE als desktop manager, dus dat kan wel kloppen, ja.

Ik las ergens dat ze een micro-kernel gebruikt, ala minix. Op zich is een microkernel wel moderner dan de molitische (eigelijk hybride) kernel van Linux en Windows. Het is dus wel (enigzins) een verbetering op de huidige OS'en.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/04, 18:40:57 »
maar ubuntu heeft de laatste twee jaar erg ingezet op veiligheid!!
- ecrypt (versleuteling in homemap)
- luks, versleuteling hele systeem. (wel via de alernate cd)
- apparmor, met steeds meer standaard profielen, zeer sterke hardening van je systeem
- ufw/gufw, een uitstekende aansturing van iptables, dat weer netfilter activeert de eigenlijke actieve firewall
(firestarter wordt niet meer onderhouden) ufw regelt mits ingesteld in en out-bound verkeer.
mensen ubuntu doet ook aan veiligheid hoor.

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/05, 00:34:17 »
Een slag in het water denk ik ....

Ik kijk liever uit naar dat project van Chromium, als dat nog in de running zit tenminste.

Van wat ik lees op je link ..... liever een stabiele échte distro !


Welk project? Chrome Os is er maar zal never nooit niet downloadbaar zijn en is men verplicht een speciaal daarvoor ontwikkelde netbook van te kopen. Chromium Os zal er ook niet zijn als download zover ik weet en is bedoelt voor ontwikkelaars dacht ik gelezen te hebben.

Of was er nog een project van Google naast Chrome/Chromium Os en Android betreffende een besturings systeem?  :)

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/05, 09:13:59 »
Welk project? Chrome Os is er maar zal never nooit niet downloadbaar zijn en is men verplicht een speciaal daarvoor ontwikkelde netbook van te kopen.

 ???

heb de iso gedownload van getchrome en ding loopt hier op een oude laptop

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #11 Gepost op: 2011/03/05, 10:25:34 »
Bij getchrome.eu zeker? Dat is fake en betref geen project van Google chrome of chromium. Het is gewoon openSuse die wat omgebouwd is.

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #12 Gepost op: 2011/03/05, 11:01:45 »
Precies DarkEra.
ALS het al downloadbaar zou zijn, dan zou je downloadlinks hier moeten vinden: http://www.chromium.org/chromium-os
Maar die zijn er niet, dus getchrome.eu is sowieso fake.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #13 Gepost op: 2011/03/05, 11:18:17 »
fake ? een kennis is tester en werkt daar, volgens hem is er aan de oppervlakte bijna geen verschil met zijn versie en geeft een heel goed beeld van wat er komen gaat, voor mij goed genoeg

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #14 Gepost op: 2011/03/05, 11:20:06 »
fake ? een kennis is tester en werkt daar, volgens hem is er aan de oppervlakte bijna geen verschil met zijn versie en geeft een heel goed beeld van wat er komen gaat, voor mij goed genoeg

Aan de oppervlakte niet, maar onder de oppervlakte wel.
Het is gewoon een omgebouwde openSUSE die LIJKT op Chrome OS en in die zin dus fake.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #15 Gepost op: 2011/03/05, 12:01:06 »
Weer een slachtoffer van dat nepding. God mag weten wat ze er allemaal in hebben gestopt: spionageprogjes e.d.?

Gebouwd met Suse Studio:
http://susestudio.com/
Jammer dat dit prachtige instrument, wat Suse Studio immers is, wordt misbruikt door bedriegers.

Iedereen met een greintje gezond verstand loopt met een grote boog om dat bedrogding van een nepChrome heen....
« Laatst bewerkt op: 2011/03/05, 12:02:41 door Pjotr »

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #16 Gepost op: 2011/03/05, 12:15:26 »
slachtoffer ? neuhhh gewoon een laptop met veel vm installaties en gezond verstand is hier aanwezig

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #17 Gepost op: 2011/03/05, 12:17:13 »
slachtoffer ? neuhhh gewoon een laptop met veel vm installaties en gezond verstand is hier aanwezig

LOL

Daar lijkt het anders niet op. Gezond verstand = wegpleuren dat nepding. Niet wegpleuren = dom.

Offline Xarvaz

  • Lid
    • Foto Blog
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #18 Gepost op: 2011/03/05, 12:19:21 »
waarom ?, ik bekijk graag dingen in een veilige vm omgeving als jij mij dan direct voor dom uitmaakt tja daar kan ik niets aan veranderen

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #19 Gepost op: 2011/03/05, 13:17:31 »
@Pjotr: Nepding is het wel, maar er zit geen raar spul in hoor. Het is gewoon gebouwd met Suse Studio en wat code van Chromium OS. Er is niks mis mee verder, behalve dat het verwarrend werkt omdat men het aanziet voor de "echte" Chrome OS.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #20 Gepost op: 2011/03/05, 14:42:05 »
@Pjotr: Nepding is het wel, maar er zit geen raar spul in hoor. Het is gewoon gebouwd met Suse Studio en wat code van Chromium OS. Er is niks mis mee verder,

Dat kun je alleen dan zeker weten, wanneer je de code van het bedriegelijke nepding helemaal hebt nagekeken.  :)

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/05, 20:55:31 »
Heb jij dat ook bij Ubuntu gedaan voordat je het downloadde? :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/05, 21:05:33 »
Heb jij dat ook bij Ubuntu gedaan voordat je het downloadde? :)

Nee, natuurlijk niet.... Maar Ubuntu beweert niet iets anders te zijn dan het is.

Waar we het nu over hebben, is een product van bedriegers. Daarvan weet je dus al, dat ze niet te vertrouwen zijn.  ;)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/05, 21:08:38 door Pjotr »

Re: Nieuw besturingssysteem.
« Reactie #23 Gepost op: 2011/03/05, 21:47:52 »
Ik plaagde je ook alleen maar hoor ;)