Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: radiologie  (gelezen 4063 keer)

Ralphius

  • Gast
radiologie
« Gepost op: 2008/07/04, 15:08:43 »
Hallo,

Ik kreeg van het ziekenhuis een cd'tje mee van de dienst radiologie onder winxp start ie vanzelf open en indien niet dan is er is een beschrijving hoe dit te doen.

Als ik de cd-inhoud bekijk, dan heb ik een hele hoop mappen met alleen maar bestanden met lange bestandsnamen die enkel nummers zijn en waarvan er heel veel geen extentie hebben en andere .dcm

maar ook een autorun.inf, een run_cdviewer.exe, en een viewer.xml

wanneer ik de run_cdviewer.exe wil opstarten met wine dan laat notepad het teksbestandje zien met daarop de beschrijving hoe je de viewer opstart onder windows.

Zijn er programma's in synaptic waarmee ik deze beelden kan bekijken?

Met andere woorden: dit is nog een van de weinige dingen waarvoor ik toch Xp nog eens moet opstarten, kan ook dit met Linux gaan?

groet

Ralph

Offline Bobbie

  • Lid
radiologie
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/04, 15:33:11 »
misschien kan je de röntgen foto's te openen, door via bestand beheer naar het plaatje toe te gaan en erop te klikken en zo de foto viewer te openen.
Anders met het foto bewerkings programma "Gimp"

Ralphius

  • Gast
radiologie
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/04, 16:10:06 »
Bobbie, goeie tip van Gimp daarvoor te gebruiken. De bestanden zonder extentie krijg ik open met Gimp en daar krijg ik dan een afbeelding van 64p. breed op 51hoog.

Nu is het zo dat de win viewer zo werkt dat je een aantal hele kleine thumbjes hebt (dat zijn dan waarschijnlijk deze die ik nu met Gimp kan openen) en dat je dan zo een thumbje over een zwart vlak kan slepen waarop je dan het bijna full screen beeld te zien krijgt.

Die kleine beeldjes, daar kan je weinig mee aanvangen want als je wil inzomen krijg je uiteraard heel onscherpe beelden.

Dus een goede tip waarvoor dank, maar niet echt bruikbaar.

Maar anders een goed trefwoord waar je synaptic mee kan laten zoeken, misschien zit er wel iets tussen.

Dank

Ralph

Offline Bobbie

  • Lid
radiologie
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/04, 16:43:49 »
ik zit nu even te raden, wat je bedoeld dat het een soort loep is die je over de foto op  heen gaat aan de zijkant in een apart veld, die dan omgezet wordt in een geheel beeld in een ander veld.
Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven, misschien weet iemand anders op het forum een oplossing.
sucses

Offline Duckie

  • Lid
radiologie
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/04, 16:52:48 »
Misschien dat je geluk hebt met amide.
Staat in Synapic.
http://amide.sourceforge.net/features.html
____________________________________________

Ralphius

  • Gast
radiologie
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/04, 18:54:35 »
helaas met amide slaag ik er niet in bestanden te openen;

op een win computer ziet de viewer er zo uit:



R.

marialice

  • Gast
radiologie
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/04, 18:59:35 »
Ik denk dat je het beste een dicom-viewer kunt gebruiken. Amide werd al genoemd, synaptic geeft aeskulap, en google geeft nog veel meer opties. Het dcm-bestandsformaat is specifiek voor medische beeldvormende technieken; er zijn veel goede viewers voor.

Offline Idzme

  • Lid
    • http://idzme.wordpress.com/
radiologie
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/04, 21:51:56 »
Citaat van: marialice
Ik denk dat je het beste een dicom-viewer kunt gebruiken. Amide werd al genoemd, synaptic geeft aeskulap, en google geeft nog veel meer opties. Het dcm-bestandsformaat is specifiek voor medische beeldvormende technieken; er zijn veel goede viewers voor.
klopt, ik werk toevallig in dit vakgebied (industrie) en deze cd's worden vaak gebrand incl. Dicomviewer (windows based) Ik vraag me af of de beelden ook separaat te bekijken zijn, omdat die windows-dicom viewer er omheen zit.

leuk dat je je foto post trouwens
zal maar geen diagnose hier posten he ;)
succes, laat ff weten als je een goede dicom viewer hebt gevonden voor linux, altijd goed om te weten.
Intel Pentium 4 630, 3000 MHz (15 x 200), 1024 MB (SDRAM), 2x ST3160021A (160 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
Ubuntu 8.10-Xubuntu 8.10
Linux user #464441 / Ubuntu user # 23391
Mini-distro's en het laatste Linux nieuws: http://idzme.wordpress.com
www.twitter.com/basidz

marialice

  • Gast
radiologie
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/04, 22:16:38 »
Volgens mij liepen er even wat namen door elkaar, maar goed.

Citaat van: Idzme
succes, laat ff weten als je een goede dicom viewer hebt gevonden voor linux, altijd goed om te weten.
Wat vind je van aeskulap? (http://www.nongnu.org/aeskulap/; te installeren met sudo apt-get install aeskulap. Ik heb een tijdje geleden nog gezocht naar gratis dicom viewers voor windows; aeskulap ziet er behoorlijk goed uit.

Ralphius

  • Gast
radiologie
« Reactie #9 Gepost op: 2008/07/04, 23:12:17 »
Ja aeskulap ziet er vrij goed uit met een studymanager en ik had gehoopt dat aeskulap dan ook ineens alle gegevens uit dicomdir zou halen, dat decomdir bestand staat ook op die cd en en dat is ook waar aeskulap naar zoek, maar helaas, ik krijg van aeskulap het antwoord "No study or bad decomdir". Dus voorlopig sta ik nog even ver, als ik dan in zo een map zo een dcm - file open dan krijg ik een zwart scherm, dat je dat ook in secties kan doen of in quadranten, en dat is allemaal net zoals die win-viewer, dus we komen aardig in de buurt. Alleen waar ik met die win-viewer een kleine thumbnail heb die ik dat ook in het zwarte scherm moet slepen, die kleine thumbnail heb ik hier nu niet....


Edit:

Voorlopig het beste resultaat met

XMedcon

in synaptic, maar das dan wel file per file en dan heb je gewoon ineens de volledig foto voor je,

R.

Offline Bobbie

  • Lid
radiologie
« Reactie #10 Gepost op: 2008/07/04, 23:41:35 »
Kijk eens op deze site hier staan nog andere viewers
https://help.ubuntu.com/community/UbuntuScience

gr