Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows 8: grote kans voor Linux  (gelezen 159433 keer)

Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #750 Gepost op: 2012/10/29, 11:47:32 »
want ik heb zelfs nog professioneel gewerkt met Apple DOS voor Apple II plus computers.
En dan geen CP/M ? Dat was eigenlijk het eerste OS dat voor meerdere systemen was en ook een standaard was.
Ja natuurlijk, dat was ik nog vergeten. Waar is de tijd!


Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #752 Gepost op: 2012/10/29, 15:28:48 »
er is weer bericht van valve:
http://www.ubuntuvibes.com/2012/10/valve-linux-more-viable-than-windows-8.html

Nou, je kunt zeggen wat je wilt maar die zaal van UDS is wel ongelooflijk mooi! :D

Offline RikRik

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #753 Gepost op: 2012/10/29, 17:33:35 »
Je kunt misschien ervaring met Windows hebben maar jij hebt nog niet Windows 8 gebruikt?
Ik heb de beta-versie van Win8 getest op diverse systemen (zowel fysiek als virtueel). Voor mij is die qua resourcehogging vergelijkbaar met Win7.
"The latest version of Windows 7 was demonstrated running with about 404 MB of RAM used for 32 processes. Windows 8 in its current, unfinished state is doing the same with about 281 MB and 29 processes."
Is Windows 8 daarom sneller dan 7?
http://www.tomshardware.com/news/windows-8-system-requirements-power-hardware-win8,13423.html

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #754 Gepost op: 2012/10/29, 17:38:43 »
@emiel: Nee, voor OSX heb je geen virusscanner nodig en voor Android ook niet. Tuurlijk kan het nuttig zijn gezien de malware van de laatste tijd maar het is geen bittere noodzaak zoals op Windows nog wel het geval is.
Als Google en Apple niet beter hun best doen hun appstores malwarevrij te houden, heb je ook onder die besturingssystemen antimalware nodig. Ik begrijp niet hoe met name Google een systeem zoals Android dat inherent veilig is (waar Windows dat dus niet is) onveilig weet te maken door zijn eigen appstore niet absoluut malwarevrij te houden. Een zware blunder, want anders hadden ze een reputatie van veiligheid gehad voor Android die Win8 voor tablets en smartphones niet gehad zou hebben, net zomin als op pc's en note/netbooks. En het ziet er helaas naar uit dat Apple al even laks is in zijn appstore. Wel concurrentie en alles wat hen niet zint censureren, maar malware weren - ho maar! Echt onbegrijpelijk!

Hoho, Apple heeft maar 1 malwareapp in de app store gehad en dat was alleen op iOS. iOS zou ik nog niet eens op een gratis device willen gebruiken.
En Android is bijna klaar met hun anti-malware-bot die malware vooraf weert dus dat wordt al opgelost.

Verders weet ik precies wat ik download en bovendien moet je als je iets installeert buiten de App Store op OSX je wachtwoord intypen, net als op Linux dus dat is per definitie al even veilig omdat je altijd je wachtwoord ter bevestiging moet invoeren.
Op Android niet nee, maar goed daar wordt dus aan gewerkt en ik weet wat ik download uit de Google Play Store dusja...

Juich niet te vroeg. Er komen meer virusscanners naar OS X omdat het alle behalve veilig blijkt te zijn ondanks dat Apple je dat jaren heeft doen laten denken.
Google play store ook volledig gecontroleerd is nooit 100% veilig, zie de Appstore. Er zijn altijd weer mogelijkheden om langs die beveiliging te komen.
Tevens hoef je bij Android niet alleen de play store te gebruiken.

Ik ga voor zekerheid en ik heb mijn Android beveiligd.
Het is veel minder veilig dan je denkt. Google ging voor gemak en hebben net als Apple genegeerd dat zei ook last van mailware en dergelijke zouden krijgen. Had trouwens niets uitgemaakt of men een wachtwoord in moest voeren of niet want over het algemeen komt het, het meeste voor dat de gebruiker het zelf installeert op hun systeem.
Bij Windows hoef je het niet zelf te installeren zoals in Linux wel moet maar ondanks dat krijgen de meeste gebruikers problemen met mailware en dergelijk dankzij eigen toedoen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #755 Gepost op: 2012/10/29, 17:48:15 »
er is weer bericht van valve:
http://www.ubuntuvibes.com/2012/10/valve-linux-more-viable-than-windows-8.html
Dit vind ik alleen vreemd.
Citaat
In a presentation at Ubuntu Developer Summit currently going on in Denmark, Drew Bliss from Valve said that Linux is more viable than Windows 8 for gaming. Windows 8 ships with its own app store and it is moving away from an open platform model.

Dus doordat Windows een eigen app store neemt word het een gesloten systeem!
Zal hij raar opkijken als hij ontdekt dat Ubuntu ook een eigen app store heeft. Is dus volgens zijn beredenering Ubuntu een gesloten platform. =D

Offline Bloom

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #756 Gepost op: 2012/10/29, 19:07:29 »
Ik denk dat hij bedoelt dat Microsoft net zoals Apple zelf gaat bepalen wat in die appstore komt en wat niet. Van Apple is inmiddels al bekend dat ze zwaar censureren en elke concurrentie uitsluiten. Bovendien kun je, eenmaal toegelaten, ook zonder voorafgaande verwittiging plots uitgesloten worden. Persoonlijk denk ik dat Microsoft dat ook wil omdat ze dan een "belasting" kunnen heffen op elke toegelaten app, net zoals Apple dat doet. Kassa!
De repo's die bij Linux gebruikt worden kun je ook wel beschouwen als appstores, maar die zijn nog altijd open en vrij. Al zie ik met name Canonical vroeg of laat ook wel naar een meer gesloten model evolueren.
Gesloten systemen beperken de keuzevrijheid van de gebruiker en moeten wat mij betreft vermeden worden als de pest.

Offline RikRik

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #757 Gepost op: 2012/10/29, 19:33:01 »
Citaat
Van Apple is inmiddels al bekend dat ze zwaar censureren en elke concurrentie uitsluiten.
Ik denk dat het veel meer te maken heeft met een bepaalde kwaliteitscriterium van Apple , de software  (app)mag immers geen schade aan het systeem veroorzaken. 

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #758 Gepost op: 2012/10/29, 20:44:23 »
Ik denk dat hij bedoelt dat Microsoft net zoals Apple zelf gaat bepalen wat in die appstore komt en wat niet. Van Apple is inmiddels al bekend dat ze zwaar censureren en elke concurrentie uitsluiten. Bovendien kun je, eenmaal toegelaten, ook zonder voorafgaande verwittiging plots uitgesloten worden. Persoonlijk denk ik dat Microsoft dat ook wil omdat ze dan een "belasting" kunnen heffen op elke toegelaten app, net zoals Apple dat doet. Kassa!
De repo's die bij Linux gebruikt worden kun je ook wel beschouwen als appstores, maar die zijn nog altijd open en vrij. Al zie ik met name Canonical vroeg of laat ook wel naar een meer gesloten model evolueren.
Gesloten systemen beperken de keuzevrijheid van de gebruiker en moeten wat mij betreft vermeden worden als de pest.

Zoals je zelf al zegt zal Cononical dat ook liever hebben maar ik denk dat als ik het zo lees dat ze goed met Cononical samen werken en dat ze daarover afspraken hebben gemaakt.
Tja als Windows het zelfde regiem gaat handhaven met de app store als Apple dat doet dan is dat een slecht vooruit zicht.
Hopelijk zakt Cononical niet zo ver af. Vind het wel goed dat ze een software centrum hebben maar ik hoop dat ze alleen op veiligheid controleren en meer niet.

@RikRik, Nee Apple pleegt zeker censuur.
Apple kijkt niet alleen of het schade aan het systeem veroorzaakt en dergelijke maar ook of het voor hun een goede app is.
Wat nog erger is, is dat ze apps verwijderen om het in hun eigen systeem te bouwen.
Apple is heel extreem en iets wat ik niet graag zie gebeuren in Windows en Linux. De veiligheid is maar een onderdeel van het geheel.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #759 Gepost op: 2012/10/29, 20:56:12 »
Citaat
Van Apple is inmiddels al bekend dat ze zwaar censureren en elke concurrentie uitsluiten.
Ik denk dat het veel meer te maken heeft met een bepaalde kwaliteitscriterium van Apple , de software  (app)mag immers geen schade aan het systeem veroorzaken. 


Dus het is geen censuur van Apple om alleen Webkit-webbrowsers toe te laten in de app store van iOS (OSX is heeft andere regels)? Opera en Firefox veroorzaken op Android totaal geen schade en zijn mateloos populair maar Apple laat ze niet toe omdat ze geen Webkit als engine hebben. Dat komt op mij nogal als censuur over.

@emiel: Dus jij vindt een wachtwoord geen bescherming genoeg? Dan kun je beter ook stoppen met Xubuntu want ook daar moet je voor installeren van apps je wachtwoord invoeren dus per definitie een net zo onveilige methode.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/29, 21:12:01 door Vistaus »

Offline RikRik

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #760 Gepost op: 2012/10/29, 21:05:58 »
@Vistausen, Emiel en Bloom,  jullie hebben wel gelijk, was een naïeve reactie van mij. Apple heeft best wel last van een Amerikaanse censuur cultuur

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #761 Gepost op: 2012/10/29, 21:13:42 »
er is weer bericht van valve:
http://www.ubuntuvibes.com/2012/10/valve-linux-more-viable-than-windows-8.html
Dit vind ik alleen vreemd.
Citaat
In a presentation at Ubuntu Developer Summit currently going on in Denmark, Drew Bliss from Valve said that Linux is more viable than Windows 8 for gaming. Windows 8 ships with its own app store and it is moving away from an open platform model.

Dus doordat Windows een eigen app store neemt word het een gesloten systeem!
Zal hij raar opkijken als hij ontdekt dat Ubuntu ook een eigen app store heeft. Is dus volgens zijn beredenering Ubuntu een gesloten platform. =D

Nee, dat zegt hij niet. En dan zeg je dat ik soms niet kan lezen :rolleyes:

Hij zegt krijgt een app store EN laat de openheid achter zich. Die openheid achterwege laten staat dus los van de app store.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #762 Gepost op: 2012/10/29, 21:49:41 »
@Vistausen, Emiel en Bloom,  jullie hebben wel gelijk, was een naïeve reactie van mij. Apple heeft best wel last van een Amerikaanse censuur cultuur

Ja en daar zijn ze heel extreem en Steve Jobs was zelf nog een stapje extremer in een aantal dingen.
Maar het zit echt in die cultuur.

@Vistaus, Als mensen van alles downloaden en installeren zonder op te letten wat ze nou eigenlijk installeren dan maakt het niet uit of ze een wachtwoord moeten ingeven of niet.
Het is de gebruiker die het grootste gat is in de beveiliging van ieder systeem en daar veranderd een wachtwoord niets aan.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #763 Gepost op: 2012/10/29, 22:06:05 »
Goed, dan is Ubuntu qua app-beveiliging dus ook onveilig, weten we dat ook weer ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #764 Gepost op: 2012/10/29, 22:41:13 »
Goed, dan is Ubuntu qua app-beveiliging dus ook onveilig, weten we dat ook weer ;)

Op zich wel ja en daarom moet je dus altijd opletten met wat je installeert.
Het is niet voor niets dat men adviseert niet zo maar verschillende ppa's en dergelijke er op te zetten en het software centrum te gebruiken. Dan sluit je het meeste uit.

Offline Dave

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #765 Gepost op: 2012/10/30, 16:19:02 »
vorige week dat win8 eens geïnstalleerd op de laptop van vrouwlief(tsja kreeg het gratis immers) en moet zeggen het is echt een stuk vlotter en lichter dan win7.
XP rechtstreeks op een nieuwe laptop is teveel gedoe vanwege drivers maar in virtualbox met ubuntu ging prima maar nu met win8 als gast os is het toch weer een stuk rapper al was het maar om het opstarten van het geheel.
Waar ik win7 maar bagger vond (en ja met nieuwe hardware wil het best werken maar dan nog) in vergelijk met XP, en had ik veel scepsis voor de kinderlijke omgeving van win8, maar het werkt echt heel vlot.
Het zal nog even duren voor er genoeg beschikbaar is voor win8 maar vind het eigenlijk ook wel een goede vervanger voor XP.
tis wat zoeken eerst maar met een uurtje ga je er al vlot doorheen en toch een heel verschil met een vroegere probeer versie.
op de laptop hoef je voor de basisdingen de muis niet eens aan te sluiten eigenlijk.

Ubuntu met XP in vb stond op een ssd schijfje maar die heeft vanaf begin nogal wat kuren dus moest er toch zolang weer een ander schijfje inzetten.
Zodra die vernieuwd is gaat Ubuntu er weer op al was het maar vanwege internet gedoe.

Maar goed, die grote kans voor Linux zie ik nu niet meer zo. Met software die nog voor win7 is zoals Firefox, vb en libreoffice kom je ook gewoon weer op het oude bureaublad

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #766 Gepost op: 2012/10/30, 17:25:33 »
Ik zit er nu aan te denken om mijn laptop ook te upgraden naar Windows 8. Het draait er nu ook wel op maar dat is de test versie.

Apps zijner voor de desktop nog niet extreem veel maar die gebruik ik op Skype na eigenlijk niet.
Hebben ze wel mooi gedaan en ik hoop dat voor Android het zelfde gaat gebeuren zodat je die aan kunt laten staan zonder dat het te koste gaat van je accu.

Ben eigenlijk best positief. Je pc word eerst gecontroleerd of alles werkt en of er updates nodig zijn. Dat was bij mij bij 3 programma's en verder werkte alles. Daarna kun je kiezen om het te kopen en gelijk daarna kun je al beginnen met downloaden en installeren.
Het instellen daarna ging ook zeer simpel en tijdens het laatste gedeelte krijg je een korte uitleg over hoe de basis werkt. Thema van de metro interface gekozen en klaar.
Mooie is ook dat hij in de shop aangaf welke apps ik had aangeschaft (op de test versie geprobeerd had). Die kun je daarna heel makkelijk weer terug zetten. Hoefde ook mijn mail en zo niet meer in te stellen.
Hij had ook alles van Windows 7 mooi over genomen en ik hoefde alleen bij Spashtop mijn wachtwoord opnieuw in te geven.
Toetsenbord even opnieuw moeten installeren en dat was het eigenlijk wel. Het was sneller klaar dan ik verwacht had.

Win 8 draait in VB ook in Linux. Vind het net wat beter draaien dan XP.

Offline MKe

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #767 Gepost op: 2012/10/30, 17:49:22 »
Mijn ervaring met windows is dat het in het begin (servicepack 0) altijd sneller loopt dan zijn voorganger. Na mate the versie evolueert wordt het vervolgens steeds langzamer en resources vretend. Dat win8 nu snel is verbaasd mij niets, dat was win7 ook in het begin.  Ben nieuwsgierig hoe dat zal zijn over 3 jaar.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #768 Gepost op: 2012/10/30, 18:55:21 »
Mijn ervaring met windows is dat het in het begin (servicepack 0) altijd sneller loopt dan zijn voorganger. Na mate the versie evolueert wordt het vervolgens steeds langzamer en resources vretend. Dat win8 nu snel is verbaasd mij niets, dat was win7 ook in het begin.  Ben nieuwsgierig hoe dat zal zijn over 3 jaar.

XP is daarin zeker een ramp, Windows 7 is dat een heel stuk verbeterd en met SP1 bij Win 7 heb ik daar geen last van gehad.
Windows 8 zou daar geen last van moeten hebben volgens MS maar we zien wel. Zoals Win 8 nu draait heeft Win 7 nooit gedraaid. Ik zie wel, ik ben tevreden over hoe Windows 7 het doet en als Windows 8 het net zo of beter doet vind ik het prima. Het draait nu al beter dan Windows 7.
Ik heb de laatste tijd vaker Linux opnieuw er op gezet dan Windows en ik heb nu voor een upgrade gekozen zonder alles opnieuw er op te zetten wat ik normaal wel zou doen en ik merk al een verbetering.

Offline MKe

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #769 Gepost op: 2012/10/30, 20:02:52 »
Hoi Emiel, dus jij zou een upgrade naar Win8 aanraden? Op zich 30 euro is te doen natuurlijk.

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #770 Gepost op: 2012/10/30, 20:25:22 »
@emiel: Skype is er ook voor Windows 8 Metro, dat weet je zeker al? ;)

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #771 Gepost op: 2012/10/30, 21:58:32 »
Hoi Emiel, dus jij zou een upgrade naar Win8 aanraden? Op zich 30 euro is te doen natuurlijk.

Hangt er vanaf.
Vista gebruikers raad ik het aan om te doen.
Windows 7 gebruikers minder snel of ze moeten een systeem hebben met wat minder hoge spec's.
Het is absoluut niet nodig om over te gaan maar in een aantal gevallen zoals die Vista systemen zou ik het zeker doen.
Maar iedereen die ik het heb aangeraden heb ik eerst laten werken met 8 in VB.
Ik was zeer snel gewend aangezien ik voornamelijk op de desktop zit.

Kwa prestaties merk je het meeste met een Vista systeem en wat oudere systemen.
Ik ga binnenkort naar iemand die Vista draait en die raad ik aan om over te gaan en die heeft het nog niet geprobeerd. Maar zijn systeem zal zoveel beter draaien dan dat het nu met Vista doet, dat het zeker goed is om over te gaan. Een vriend van mij heeft Windows 7 en die heb ik juist aangeraden om te wachten tot hij een nieuw systeem koopt en dan een systeem met Win 8 te nemen. Maar dat systeem draait nu probleemloos en goed dus eigenlijk geen rede om over te gaan.

Ik zelf ben over gegaan omdat ik het fijn vind werken want voor de prestaties op mijn pc hoef ik het niet te doen. Laptop twijfel ik omdat ik daar voornamelijk in Linux zit en niet in Windows terwijl ik daar wel goed op merk dat het sneller is. Het draait meer zoals Linux opdat systeem plus de touchpad werkt met Windows 8 wel fijn.

@emiel: Skype is er ook voor Windows 8 Metro, dat weet je zeker al? ;)

Heb ik er al op staan. Was 1 van de eerste dingen die er op kwam aangezien die veel minder gebruikt dan de desktop versie. Daarom hoop ik dat ze dat ook voor Android doen omdat die op de achtergrond nog blijft draaien en mijn accu wat sneller leeg trekt.


Edit:
Vergeet als je Windows 8 neemt niet om de gratis code aan te vragen voor media speler en dvd ondersteuning. Is maar een paar dagen gratis te krijgen als ik mij niet vergis.
Kun je bij de download pagina vinden. Daar staan een aantal dingen waaronder dat het weg is uit Windows 8 en daar vind je een link om de code aan te kunnen vragen.
« Laatst bewerkt op: 2012/10/30, 22:09:54 door emiel1976 »

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #772 Gepost op: 2012/10/31, 00:42:41 »
HP is deze week begonnen met Pavilion-laptops met Ubuntu voorgeïnstalleerd te verkopen in China. Dat is goed nieuws! :)

Nu verkopen Dell, Lenovo, Asus en HP in verschillende landen dus laptops met Ubuntu, dat gaat de goede kant op :)

Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #773 Gepost op: 2012/10/31, 09:34:14 »
Hoi Emiel, dus jij zou een upgrade naar Win8 aanraden? Op zich 30 euro is te doen natuurlijk.

Hangt er vanaf.
Vista gebruikers raad ik het aan om te doen.
Windows 7 gebruikers minder snel of ze moeten een systeem hebben met wat minder hoge spec's.
Het is absoluut niet nodig om over te gaan maar in een aantal gevallen zoals die Vista systemen zou ik het zeker doen.
Maar iedereen die ik het heb aangeraden heb ik eerst laten werken met 8 in VB.
Ik was zeer snel gewend aangezien ik voornamelijk op de desktop zit.

Kwa prestaties merk je het meeste met een Vista systeem en wat oudere systemen.
Ik ga binnenkort naar iemand die Vista draait en die raad ik aan om over te gaan en die heeft het nog niet geprobeerd. Maar zijn systeem zal zoveel beter draaien dan dat het nu met Vista doet, dat het zeker goed is om over te gaan. Een vriend van mij heeft Windows 7 en die heb ik juist aangeraden om te wachten tot hij een nieuw systeem koopt en dan een systeem met Win 8 te nemen. Maar dat systeem draait nu probleemloos en goed dus eigenlijk geen rede om over te gaan.

Ik zelf ben over gegaan omdat ik het fijn vind werken want voor de prestaties op mijn pc hoef ik het niet te doen. Laptop twijfel ik omdat ik daar voornamelijk in Linux zit en niet in Windows terwijl ik daar wel goed op merk dat het sneller is. Het draait meer zoals Linux opdat systeem plus de touchpad werkt met Windows 8 wel fijn.

Ik lees hier overal dat je windows adviseerd in je omgeving en dat je zelf windows fijner vind werken dan Linux, althans de toughpad.... ?
Waarom adviseer je jouw omgeving niet om Ubuntu te gaan gebruiken ?
En als je windows zo fijn vind werken waarom heb je dan nog Linux - Ubuntu op je pc staan ?
Dat verbaasd me echt heel erg en daar ben ik wel nieuwsgierig naar ?....
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Windows 8: grote kans voor Linux
« Reactie #774 Gepost op: 2012/10/31, 10:18:39 »
Tsja, het lijkt wel een Windows-forum zo, het moet toch niet gekker worden als een Ubuntu-gebruiker aan anderen Windows gaat adviseren. En als Win8 wérkelijk zo goed is, dan kunnen we het boeltje wel opdoeken lijkt me zo.  :)