Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bericht van SeniorWeb  (gelezen 1712 keer)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Bericht van SeniorWeb
« Gepost op: 2016/11/21, 15:23:45 »
Het onderstaande bericht is bij SeniorWeb rond gemaild:
Inmiddels heb ik van enkele leden vragen gekregen en beantwoord over het uitblijven van updates voor o.a. Vista en W7, maar nu ook voor W8 e.v.
Ter informatie stuur ik dit bericht door aan allen.
De reden dat ik hier zo fel op ben is het feit dat met name banken heel vervelend kunnen doen, als er iets is misgegaan.
Dan moet de consument bewijzen dat hij of zij er alles aan heeft gedaan om de pc up-to-date te houden, want anders wordt er niets vergoed.
Met deze brief kunnen zij dat “bewijzen”.

Mijn antwoorden zien er ongeveer zo uit:
Het probleem is bekend en komt eigenlijk alleen voort uit dwars zitten van de consument door Microsoft.
Wel beloven dat o.a. Windows 7 nog zal worden ondersteunt, maar in de praktijk moeilijk doen over updates.
Om die reden heb ik contact gezocht met Microsoft en die geven het volgende voorlopige antwoord:
Inderdaad bestaat voor de oudere besturingsprogramma's van Windows, zoals Vista, W7 en W8 nog support tot de aangegeven data.
Maar.... en dan komt het; Support betekent in de ogen van Microsoft dat zij bereid zijn ondersteuning te geven bij technische vragen of problemen bij bestaande systemen.
Dat is echter niet hetzelfde als updates uitbrengen om die programma's ook te onderhouden, zodat die goed blijven werken.
Ja, inderdaad het is de bedoeling dat men z.s.m. overgaat naar W10.
Daarvoor geldt geen eindedatum in het kader van support en daarvoor komen alleen upgrades; dus daarom blijft het W10 heten.
Ja, dat is makkelijk heb ik geantwoord; dus als iets onvoldoende functioneert distantieert Microsoft zich dus al bij voorbaat als leverancier voor de te verwachten problemen bij de eindgebruikers.
Nou zo moet u het niet zien, maar ik zal voor u uitzoeken of er nog updates te verwachten zijn en dan zal ik u per mail berichten.
Na lang aandringen kreeg ik deze maand (november 2016) een bericht van Microsoft (zie bijlage, waaruit blijkt dat ze ook voorlopig niet zullen uitkomen) en inmiddels geldt dit dus ook voor W7 en Office oudere versies.
Mijn conclusie is dat we nog tot april 2017 kunnen "doormodderen" maar dan toch echt zullen moeten overgaan naar Windows 10 met alles wat daaraan vast zit.

In de bijlage, een PDF document van Microsoft staat:

Beantwoording vraag over Updates voor Windows Vista en Microsoft Office 2007.
Beste heer XXX,
Bedankt dat U contact hebt opgenomen met Answer Desk.
U heeft aangegeven dat u graag wilt weten waarom er een beperkt aantal updates voor de Windows Vista worden vrijgegeven.
Allereerst mijn oprechte excuses voor het ongemak.
Na een aantal jaar stopt bijna de ondersteuning voor Windows Vista.
Er worden geen tot weinig beveiligingsupdates of technische ondersteuning meer geboden voor het besturingssysteem Windows Vista.
Sinds eind 2016 biedt Microsoft geen tot weinig (dat betekent dus misschien nog 1 of maximaal 2) beveiligingsupdates of technische ondersteuning meer voor Windows Vista.
Beveiligingsupdates verhelpen zwakke plekken die kunnen worden misbruikt door malware en helpen gebruikers en hun gegevens veiliger te houden.
Pc's waarop Windows Vista wordt uitgevoerd, dienen niet meer als volledig en optimaal beschermd te worden beschouwd.


Kunnen we dit zien, als het startsein om Vista te vervangen door een beter, sneller en veiliger systeem als *buntu?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #1 Gepost op: 2016/11/22, 12:06:07 »
Maar Ron, pc's waarop Ubuntu 12.04 LTS is geïnstalleerd, worden toch ook niet meer ondersteund met beveiligings- en andere updates? Besturingssystemen hebben nu eenmaal een zekere maar geen oneindige levensduur. Verder kun je het ook positief zien: de consensus - ook in het bedrijfsleven - is dat Vista een industrieel fiasco van de eerste orde is geweest, dus weg daarmee!

Frederik

  • Gast
Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #2 Gepost op: 2016/11/22, 13:31:32 »
Verder kun je het ook positief zien: de consensus - ook in het bedrijfsleven - is dat Vista een industrieel fiasco van de eerste orde is geweest, dus weg daarmee!
Zo is dat :)

Wat is de bedoeling van dit bericht Ron ?
Het regulier updaten van Windows Vista is al beëindigd in 2012 en de uitgebreide ondersteuning (lees commerciële ondersteuning) wordt door MS beëindigd in April 2017. Dan is het echt helemaal klaar met Vista. Er is toch niks nieuws onder de zon?
Mijn ervaring met SW is dat het woord Ubuntu gebruiken in het huis van SW al tot acute allergische reacties leidt en dat pogingen om een Linux product naar binnen te halen, al dan niet met geweld, zal worden tegengewerkt.
SW is heel gewoon een 'verlengde arm' van Microsoft.
« Laatst bewerkt op: 2016/11/22, 13:33:09 door Frederik »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #3 Gepost op: 2016/11/22, 19:01:49 »
Wat is de bedoeling van dit bericht Ron ?
De bedoeling is, om een paar dingen duidelijk te maken:
1. De definitie van ondersteuning bij MS is anders dan je zou verwachten.
2. Ook Windows 7 en 8.1 worden dus niet meer regelmatig van updates voorzien, mogelijk alleen beveiligings updates nog.
3. Wanneer we ons best doen, krijgen we het m.i.v. april druk :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #4 Gepost op: 2016/11/22, 21:00:13 »
Wanneer we ons best doen, krijgen we het m.i.v. april druk :lol:

Reken maar van niet en ik zou niet weten hoe :(
De leden zijn al zo gespoeld dat ze linea recta overstappen naar Windows 10 en als ik me niet vergis zijn alle leercentra dat allang.
En als dank daarvoor krijgt iedere SW ambassadeur van MS een gratis licentie bij iedere nieuwe Windows uitgifte.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #5 Gepost op: 2016/11/22, 21:08:18 »
De leden zijn al zo gespoeld dat ze linea recta overstappen naar Windows 10 en als ik me niet vergis zijn alle leercentra dat allang.
En als dank daarvoor krijgt iedere SW ambassadeur van MS een gratis licentie bij iedere nieuwe Windows uitgifte.
Er is één ambassadeur, die daar Linux blijft promoten (Xubuntu eigenlijk :lol:)
En die ene ambassadeur hoort nu voor het eerst iets over een gratis licentie, dus dat gerucht klopt niet!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #6 Gepost op: 2016/11/22, 21:40:16 »
En als dank daarvoor krijgt iedere SW ambassadeur van MS een gratis licentie bij iedere nieuwe Windows uitgifte.
Hallo, wil je zo vriendelijk zijn deze stelling te onderbouwen met wat feitelijkheden, links, persberichten, etc.? Anders blijft het een wat erg vaag aandoende poging iets of iemand in een vermeend door Microsoft gesubsidieerd daglicht te plaatsen. En daar zijn we hier op dit forum niet voor.

Frederik

  • Gast
Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #7 Gepost op: 2016/11/22, 21:59:42 »
En die ene ambassadeur hoort nu voor het eerst iets over een gratis licentie, dus dat gerucht klopt niet!
Dat is geen gerucht, dat is mijn eigen ervaring: tot nu toe heb ik op basis van mijn werkzaamheden (technisch beheerder leercentrum) een gratis DVD met licentie ontvangen van MS Amsterdam, betreffende de uitgaven Windows 7, Windows 8 en Windows 10.
Had je beter moeten opletten of ze nemen je niet serieus: Hans S even bellen.
Die laatste licentie voor W10 is overigens een vergissing geweest en had niet gemogen, ik had mijn ontslag al ingediend.  =D

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #8 Gepost op: 2016/11/22, 22:47:21 »
Had je beter moeten opletten of ze nemen je niet serieus: Hans S even bellen.
Nee, wat moet ik ermee.
Wel toevallig dit weekeinde HAH opgezegd en gelijk belde Tessa :-)
Nu doe ik alleen nog via internet en de beide forums, mijn W ervaring is na XP erg nihil.
Via dit forum en buurtlinux denk ik, dat ik nuttiger ben.
Daarnaast zit ik (een beetje) in de politiek en ben ik overheden aan het wijzen op de verplichte OpenStandaarden en het pas-toe-of-leg-uit systeem.

Tip: in het Nederlands is er onduidelijkheid over de schrijfwijze.
open data,            open-data en opendata,                       dus schrijf ik OpenData;
open source,        open-source en opensource,             dus schrijf ik OpenSource;
open standaard, open-standaard en openstandaard, dus schrijf ik OpenStandaard;
zo weet iedereen (hopelijk) wat ik bedoel  :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Bericht van SeniorWeb
« Reactie #9 Gepost op: 2016/11/23, 00:02:47 »
Pc's waarop Windows Vista wordt uitgevoerd, dienen niet meer als volledig en optimaal beschermd te worden beschouwd.[/color]

Kunnen we dit zien, als het startsein om Vista te vervangen door een beter, sneller en veiliger systeem als *buntu?

Simpel: neen. Het is hetzelfde te beweren dat in een timelapse van Ubuntu en haar LTS versies het ook niet goed is om over te gaan. W10 is marketing gezien beter dan Vista, verkoopscijfers in gedachten gehouden. Hoeveel mensen kopen al niet snel een nieuwe computer omdat de oude zo traag is geworden (de truc van versleten te zijn; dank u updates en service packs van Redmond) ? Upgrading wordt altijd aanbevolen: dat is alleen goed als je ook meegaat met je, verouderde, hardware. Maar een computer als mediamachine en YouTube als extra van het internet (of Spotify enzovoort) of andere pure webtaken  die niet als 'wild surfgedrag' moeten dienen én bankieren: do what you please !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort