Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: help mij op weg met de installatie  (gelezen 2340 keer)

Gast

  • Gast
help mij op weg met de installatie
« Gepost op: 2005/10/08, 14:32:53 »
Ik ben een complete beginneling, niet enkel qua linux, maar eigenlijk qua alles ivm pc's. Toch zou ik graag eens proberen om ubuntu te installe, maar ik weet totaal niet hoe eraan te beginnen. Voorlopig heb ik die iso-file gedownload van de site en gebrand op een cd. Verder is ook mijn pc volledig leeg gemaakt (een iets ouder model waar ik mag op prutsen). En jawel, vanaf daar (het complete begin) zit ik al vast :-p

Als er iemand nog beginnerssites kent waar het allemaal duidelijk en vrij basis in uitgelegd wordt, zou dat zeer handig zijn.

Dank bij voorbaat

Bauke

  • Gast
help mij op weg met de installatie
« Reactie #1 Gepost op: 2005/10/08, 14:38:01 »
Het is je in ieder geval gelukt om een iso bestand te downloaden en branden, dus zo'n n00b ben je niet hoor :)

Wat de installatie betreft, zou ik zeggen; doe de cd erin, start je computer op en maak gevoelsmatig de juiste keuzes. Dan kom je vast een heel eind!

Stel dat je ergens vastloopt, dan kun je via de zoekfunctie van Google een heel eind komen, maar ook de zogenaamde "Wiki" afdeling van deze website bevat informatie.

Als het je allemaal te lang duurt en het gaat erg stroef dan zou ik je aanraden om een bevriende linux-gebruiker eens thuis uit te nodigen :)

Gast

  • Gast
help mij op weg met de installatie
« Reactie #2 Gepost op: 2005/10/08, 14:46:38 »
Tja, dat lukt dus ni. Ik had in mijn cd-rom lezer als eerste laten lezen om vanop te booten of zo. Maar ik krijg die cd ni aan de praat

Als ik die cd er in steek, komt er
Searching for boot record from cd-rom.... NOT FOUND

En dan gaat em over naar zoeke van floppydisk enz

Gast

  • Gast
help mij op weg met de installatie
« Reactie #3 Gepost op: 2005/10/08, 15:05:47 »
Ok fout gebrand heeft men mij al weten te vertellen. Ziet ge wel dak nen n00b ben! :-D

Ik zal nog is proberen

IndiepoprockJesse

  • Gast
help mij op weg met de installatie
« Reactie #4 Gepost op: 2005/10/08, 15:29:56 »
in principe is de installatie vrij simpel, alleen het partitie gedeelte is altijd een hoop gekloot als je niet precies weet waar je mee bezig bent, maar in jouw geval kan je gewoon ubuntu op je hele schijf gooien, en dat is een optie waar hij om vraagt tijdens de installatie, dus het moet denk ik niet al te veel problemen opleveren, alleen kwa hardware support wil het nog wel eens kloten zijn, maar goed, zover ben je nog niet :)

Gast

  • Gast
help mij op weg met de installatie
« Reactie #5 Gepost op: 2005/10/08, 17:27:04 »
Ok, ubuntu is nu aan  het installeren. Ik heb toch maar 2 partities gemaakt (1 voor het programma, 1 voor eigen filekes)..

Nu heb ik nog een vraagje. Zou ik er nu nog win98 bij kunnen op zetten? Als je ubuntu installeerd na windows, kan hij een logische partitie gebruiken ipv een primaire, maar wat als je win98 gaat installe na ubuntu? Deze kan toch niet op een logische draaien?

IndiepoprockJesse

  • Gast
help mij op weg met de installatie
« Reactie #6 Gepost op: 2005/10/08, 17:49:46 »
Ok, goedzo, heb je ook een swap partitie die groot is (vaak 2x je interne geheugen) gemaakt?

Als je windows na ubuntu installeert, dan zal de grub boot loader weer worden vervangen door die van windows en kan je ubuntu niet meer opstarten.. je kan wel bij de wiki op RecoveringGrub vinden hoe je hem met de livecd daarna weer kan herstellen, maar dat ging ik gisteren ook proberen en dat werd een ramp.. eigenlijk het slimst is eerst windows, daarna ubuntu, want die grub bootloader neemt gewoon je windows ook in ze menutje mee (zoals het hoort)