Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Touchpad probleem: alles geprobeerd en een onvermoede oplossing  (gelezen 498 keer)

Offline nedbelg

  • Lid
Hallo,
ik ben een relatief nieuwe gebruiker, maar had in het verleden al wel meerdere distributies uitgeprobeerd op een zeer oude laptop, die ik later heb afgedankt.
Onlangs besloot ik op mijn oudste laptop (een Toshiba Satellite 130) Windows10 (veel te traag) te verlaten en een Linux distro te installeren.
Linux Mint: prima, maar de touchpad werkte niet; Xubuntu: prima, maar de touchpad werkte niet; Ubuntu: prima, maar de touchpad werkte niet; Lubuntu: prima, maar de touchpad werkte niet. Uiteindelijk opgegeven en toch nog Zorin (9.) geïnstalleerd en inderdaad: prima, maar de touchpad werkte niet.
Ondertussen al van alles geprobeerd, volgens allerlei aanwijzingen op internet en diverse fora.
De Touchpad werd elke keer in het systeem wel herkend, maar weigerde te werken. Allerlei Synaptics drivers opnieuw geïnstalleerd, maar niets hielp.
Echter onlangs zag ik op YouTube een oplossing: ik moest in de laatste CMD line van het grub opstart bestand de volgende regel toevoegen:
GRUB_CMDLINE_LINUX="i8042.reset i8042.nomux i8042.nopnp i8042.noloop"
Het GRUB bestand updaten, opnieuw opstarten en jawel: een werkende touchpad!

Mocht iemand dergelijke problemen hebben, bijgaand eveneens de link naar de betreffende YouTube video (je moet evt. bepaalde commandos aanpassen aan jouw versie van ubuntu).
https://www.youtube.com/watch?v=gzikYEX0OEQ

Wel zou ik graag willen weten, wat de i8042 commando's in de GRUB nou eigenlijk doen.