Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS  (gelezen 1271 keer)

Offline yJi

  • Lid
Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Gepost op: 2013/02/19, 23:37:56 »
Wie heeft misschien ook Patternmaker draaiende onder Wine kunnen installeren?
Patternmaker is een naaipatronenprogramma, waarmee/waarin ik met mijn eigen maten kan werken.

Anders moet ik voor Patternmaker steeds weer naar Windows en das alleen maar zoveel gezeur
dan met XP zeker in vergelijk met Xuby.
Draait dit onder Wine in Xubuntu?
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2013/02/19, 23:39:11 »
Kan ik dat gratis bemachtigen? Dan probeer ik het even uit.

Xubuntu is onder de motorkap niet anders dan Ubuntu, dus Wine werkt prima op Xubuntu.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #2 Gepost op: 2013/02/19, 23:54:16 »
Je kan ook nog, indien wine niet werkt, via virtualbox werken.
In virtualbox kun je windows installeren, windows kun je dan gewoon in linux laten draaien, in een venster.

Offline aartje

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #3 Gepost op: 2013/02/20, 10:03:37 »
Voor virtualbox heb je een licentie nodig voor windows (tenminste als je het netjes doet...)
Je kan een trialversie proberen onder wine:

http://www.patternmakerusa.com/products/trials/

Desnoods hernoem je je huidige wine-directory  even naar .wine_opzij
door "mv .wine .wine_opzij"
en probeert de trial te installeren. Lukt het niet dan kan je altijd alles weer
weghalen door "rm -r .wine"  en je oorspronkelijke weer terugzetten door
"mv .wine_opzij .wine"
« Laatst bewerkt op: 2013/02/20, 10:07:40 door aartje »

Offline yJi

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #4 Gepost op: 2013/02/20, 20:03:39 »
Kan ik dat gratis bemachtigen? Dan probeer ik het even uit.

Xubuntu is onder de motorkap niet anders dan Ubuntu, dus Wine werkt prima op Xubuntu.

Ja, de basisversie is helemaal gratis, zal voor de werking niets uitmaken.
Ik lees het dan wel...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #5 Gepost op: 2013/02/20, 20:06:27 »
Je kan ook nog, indien wine niet werkt, via virtualbox werken.
In virtualbox kun je windows installeren, windows kun je dan gewoon in linux laten draaien, in een venster.

Ik meende dat virtualbox niet aan te raden is met XP, of heb ik dat verkeerd begrepen.

Installeer je virtualbox dan via Synaptic? Ik meende dat dit fouten (kunnen) geven draaien in een virtualbox...
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #6 Gepost op: 2013/02/20, 20:14:33 »
http://ww
Voor virtualbox heb je een licentie nodig voor windows (tenminste als je het netjes doet...)
Je kan een trialversie proberen onder wine:

w.patternmakerusa.com/products/trials/

Desnoods hernoem je je huidige wine-directory  even naar .wine_opzij
door "mv .wine .wine_opzij"
en probeert de trial te installeren. Lukt het niet dan kan je altijd alles weer
weghalen door "rm -r .wine"  en je oorspronkelijke weer terugzetten door
"mv .wine_opzij .wine"

Waarom zou ik w.patternmakerusa.com/products/trials/ proberen als ik zelf een volledig werkende patternmaker 7 NL heb. Dat kan ik dan toch daar gelijk mee uitproberen, alleen niemand werkt daar dus mee (Patternmaker), begrijp ik.
Dank wel voor de tips die je ook gaf. Met Pmail werkt het wel goed. Een mailprogramma dat toch ook niet zo veel hier (onder linux gebruikers) gebruikt wordt... :| ???
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #7 Gepost op: 2013/02/20, 20:39:21 »
Probeer het gewoon zou ik zeggen?

Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #8 Gepost op: 2013/02/22, 00:12:19 »
Het programma installeert en start in wine-1.5.24, maar ik heb geen idee hoe ik het moet gebruiken, en de handleiding wil niet openen.

Offline yJi

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #9 Gepost op: 2013/02/23, 19:10:55 »
Probeer het gewoon zou ik zeggen?

Wel onder een oudere versie van Xubuntu, werkte immers Pattermaker Luxe 7 niet onder Wine.
Mijn ervaring van toen.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Offline yJi

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #10 Gepost op: 2013/02/23, 19:14:52 »
Het programma installeert en start in wine-1.5.24, maar ik heb geen idee hoe ik het moet gebruiken, en de handleiding wil niet openen.

Heb ik dit juist begrepen... het werkt wel, maar de handleiding niet?, dan kun je er eigenlijk ook niet goed mee werken want dat weet je ook niet wat je wel en niet mag in de geladen (basis)versie van PML7.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #11 Gepost op: 2013/02/23, 19:21:20 »
Het programma installeert en start in wine-1.5.24, maar ik heb geen idee hoe ik het moet gebruiken, en de handleiding wil niet openen.

Heb ik dit juist begrepen... het werkt wel, maar de handleiding niet?, dan kun je er eigenlijk ook niet goed mee werken want dat weet je ook niet wat je wel en niet mag in de geladen (basis)versie van PML7.

Wanneer ik de handleiding wil openen, wordt er een Verkenner-venster in Wine geopend. Dit kan heel goed aan mijn Wine-versie liggen, overigens.

Offline jolo

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #12 Gepost op: 2013/02/23, 21:21:31 »
Ik heb het hier even geprobeerd met de basis versie van Patternmaker in Play on Linux van Ubuntu 12.04. Zoals Cumulus007 zegt, installeert en start het gewoon. Maar de help functie lijkt afhankelijk te zijn van winhlp32.exe. Die bestandsnaam bestaat weliswaar in die wine Windows map. Maar dat is echter Wine Help. Dat is toch iets anders dan winhlp32.exe. Weliswaar kan Wine Help die PMAKER7.HLP openen. Dat ziet er dan toch anders uit, dan in de echte Windows XP. De  Inhoudsopgave werkt dan niet. De index wel. Echter niet voor alle onderwerpen.

Of  Patternmaker zelf werkt, kan ik niet beoordelen. Als ik bijvoorbeeld in Patternmaker klik op een knop die op een rekenmachine lijkt, dan verschijnt de foutmelding: Fout Bestand niet gevonden.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline yJi

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #13 Gepost op: 2013/02/23, 23:36:56 »

[/quote]
Wanneer ik de handleiding wil openen, wordt er een Verkenner-venster in Wine geopend. Dit kan heel goed aan mijn Wine-versie liggen, overigens.
[/quote]

Nee dit gebeurde ook al in de geregistreerde versie van PML7, Wine kan er dus maar beperkt mee omgaan.
Da's dan jammer hoor.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro

Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #14 Gepost op: 2013/02/23, 23:39:04 »
Citaat
Wanneer ik de handleiding wil openen, wordt er een Verkenner-venster in Wine geopend. Dit kan heel goed aan mijn Wine-versie liggen, overigens.

Nee dit gebeurde ook al in de geregistreerde versie van PML7, Wine kan er dus maar beperkt mee omgaan.
Da's dan jammer hoor.
Maar nog geen enkele reden om te treuren. Pluk het .chm-bestand van Pattern Maker uit de programmamap (het venster dat opent wanneer je de handleiding probeert te openen) en plaats het op een bekende locatie (je persoonlijke map, bijvoorbeeld). Installeer nu Kchmviewer vanuit het Softwarecentrum en open het hulpbestand met dit programma.

Offline yJi

  • Lid
Re: Patternmaker onder Wine in Xubuntu 12.04LTS
« Reactie #15 Gepost op: 2013/02/23, 23:41:01 »
Ik heb het hier even geprobeerd met de basis versie van Patternmaker in Play on Linux van Ubuntu 12.04. Zoals Cumulus007 zegt, installeert en start het gewoon. Maar de help functie lijkt afhankelijk te zijn van winhlp32.exe. Die bestandsnaam bestaat weliswaar in die wine Windows map. Maar dat is echter Wine Help. Dat is toch iets anders dan winhlp32.exe. Weliswaar kan Wine Help die PMAKER7.HLP openen. Dat ziet er dan toch anders uit, dan in de echte Windows XP. De  Inhoudsopgave werkt dan niet. De index wel. Echter niet voor alle onderwerpen.

Of  Patternmaker zelf werkt, kan ik niet beoordelen. Als ik bijvoorbeeld in Patternmaker klik op een knop die op een rekenmachine lijkt, dan verschijnt de foutmelding: Fout Bestand niet gevonden.

Net als bij Cumulus dan kan Wine er niet echt juist mee omgaan, en dat was ook in de oudere versie van Xubuntu ook al zo bij de geregistreerde versie van PML7.

Dank jullie voor het proberen hoor, bij mij is dat immers ook al zo onder de (laatste) Xuby 12.04LTS.
Het Licht aan het einde van de tunnel bestaat voor mij niet
Desktop+480 GB SSD Schijf, Videokaart 128GB Intel quatroprocessor CD/DVD brander . Linux Mint 20.0
Lenovo Thinkpad 500 GB Hdd, Videokaart 128 GB, CD/DVD brander met Linux Mint 19.3 en Windows 10 Pro