Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met .deb pakket  (gelezen 1277 keer)

Offline SePf

  • Lid
Problemen met .deb pakket
« Gepost op: 2010/03/16, 01:27:14 »
Hallo,

Voor school heb ik de taak gekregen van enkele applicaties een .deb pakket te maken.
Zo heb ik dit met eclipse gedaan, wat me aardig gelukt is, enkel heb ik nog een klein probleem bij het opstarten via het Applications menu.

Na het installeren van mijn .deb pakket kan ik in usr/share/eclipse via eclipse.exe perfect de applicatie starten, maar wanneer ik via het icoontje in 'Applications' wil launchen krijg ik de foutmelding: 'Could not launch Eclipse, Failed to execute child process "/usr/share/eclipse" (Permission Denied).

Ik had ergens gelezen dat dit aan de versie van python kon liggen, maar dat heeft tot nu toe nog geen oplossing met zich meegebracht.

Dit is mijn .desktop file in applications:

[Desktop Entry]
Encoding=UTF-8
Version=3.5.2
Name=Eclipse
Comment=A simple powerful Java IDE
Categories=Application;Development;
Exec=/usr/share/eclipse
Icon=/usr/share/eclipse/icon.xpm
Terminal=false
Type=Application

Iemand een idee?


Bedankt
« Laatst bewerkt op: 2010/03/16, 01:29:58 door SePf »

Re: Problemen met .deb pakket
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/16, 12:03:07 »
Je zegt dat je /usr/share/eclipse/eclipse.exe uitvoert?? of is die exe een typfout???
Het is natuurlijk mogelijk om dit met wine uit te voeren, de exec regel word dan alsvolgt:
Exec="wine /usr/share/eclipse/eclipse.exe"
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Offline SePf

  • Lid
Re: Problemen met .deb pakket
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/16, 16:09:21 »
In de map /usr/share kan ik het gewoon openen (bij properties staat er dat het een application/x-executable is) en ik heb geen wine geïnstalleerd.
Dus ik zou het eigenlijk zonder wine via het desktop file moeten kunnen openen, niet?

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Problemen met .deb pakket
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/16, 16:15:09 »
Na het installeren van mijn .deb pakket kan ik in usr/share/eclipse via eclipse.exe perfect de applicatie starten
via eclipse.exe?? Die zin snap ik niet.

Kun je een terminal openen en dan het volgende invoeren:
/usr/share/eclipse

Wat krijg je dan te zien?
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Problemen met .deb pakket
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/16, 16:15:39 »
Wine is om Windows programma's te draaien. Dat wil je denk ik niet.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Re: Problemen met .deb pakket
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/21, 19:49:59 »
Het zou dan

Exec=/usr/share/eclipse/ecplise.exemoeten worden, of hoe het exacte bestand ook heet.

Verder is die "Version" niet bedoeld voor de versie van je app, maar van de specificatie van het desktop-bestand.