Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig  (gelezen 3009 keer)

Offline daveyvc

  • Lid
Hallo,

Internet: Telfort 20Mbit

Ik probeer om van een oude PC een Router te maken. Ben nog aan het zoeken welke software ik nodig heb maar dat lukt me wel.
Ik dacht laat ik dan maar een PCI modem kaart halen en dat bouw ik in me oude PC en dan via een 3COM netwerk kaart dat naar mijn 24-ports switch gaat. Ik wil aan de switch een ubuntu server, 3 workstations en een xbox 360 laten draaien. Maar ik ben aan het zoeken hoe ik dat voor mekaar krijg want voor mij om te begrijpen is hoe een PCI MODEM Kaart van 56k mij 20mbit snelheid kan geven? Want alle routers hebben een ADSL modem in gebouwd en omdat ik een router zelf bouw dacht ik dan koop ik maar een modem. Maar omdat modems ook portforwarding kunnen en mijn router wat ik ga maken ook dan is de modem toch een soort router al?
 Heeft er iemand hier ervaring in en mij wilt helpen?

mvg,

Davey

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/17, 15:18:15 »
Davey

Is dat dan zo'n ouderwetse inbelmodem kaart die je gekocht hebt? Daar wil never meer dan 56k doorheen.
Voor inbellen heb je ook geen telfort 20Mb verbinding nodig.

Je haalt de zaken door elkaar denk ik. Heb je van Telfort geen modem gekregen? Daarvandaan ga je met een ethernet
kabel naar je 24 ports switch en dan kun je daar alles op aansluiten. Helemaal geen PC voor nodig in dat geval.

Vr.groet, peter

Offline daveyvc

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/17, 15:28:38 »
Ja dat klopt ik heb een Zyxel router gekregen. Maar ik wou graag een eigen Router maken maar omdat ik een ADSL lijn van Telfort heb dan heb je toch een modem nodig en dan van een modem naar mijn zelf gemaakte router? Ik ben bang als ik van router naar router doe dat ik problemen krijg.

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/17, 15:40:39 »
Davey

Ik denk niet dat dat problemen geeft, als je van je modem af direct met een ethernetkabeltje naar je switch gaat.
Bij mij zit dat al jaren zo. Aan de switch heb ik nog een hubje hangen en een accesspoint voor draadloos proefjes.
Die switch regelt het allemaal keurig. Beter en zeker gemakkelijker als met een oude computer. Daar moeten ook weer extra netwerkkaartjes in.
Modem + switch is de beste combinatie, maar ik ruil mijn mening graag voor een betere.

Vr.groet, peter

Offline ruujan

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/17, 17:08:24 »
Denk er om. MoDem: Modulator-Demodulator. Kort en goed komt het erop neer dat een modem binaire data omzet in een signaal dat over een draad getransporteerd kan worden. Er zijn dus verschillende modems. Analoge modems (zoals die je gekocht hebt) zijn voor analoge telefoon. ISDN-modems werken met ISDN en ADSL-modems met, nou ja, dat kun je wel raden.
Dat analoge modem kun je gewoon vergeten. Wat je nodig hebt is een ADSL-modem. Dat zou er in jouw opzet uitzien als een insteekkaart of een USB-adapter.

Denk erom dat ADSL-modems komen in Annex-A en Annex-B versies. De eerste is als je ADSL-signaal bovenop een analoge telefoonlijn loopt, de ander als telefoon via ISDN loopt. Sommige routers kunnen via software omgeschakeld worden van Annex-A naar B, zoals de FritzBox, maar de meeste kunnen dat niet.

Al met al denk ik dat je je nogal wat ellende op je hals haalt, terwijl ik niet goed kan inschatten waarom je dat doet. Als het erom gaat een router te bouwen, dan kun je ook een router maken met twee netwerkaansluitingen. Daarvoor heb je dus twee netwerkkaarten nodig in je pc.

Wat je in je vraag een router noemt, is namelijk een modem/router combinatie. In de volksmond noemt men dit ook router maar het is dus meer dan dat. Dit is ontstaan doordat in het begin ADSL-modems niet routeerden. Er kon namelijk maar één machine op aangesloten worden. Dit noemde men toen een ADSL-modem. Pas later is de echte router-funtionaliteit in de consumentenmarkt gekomen en heeft men dus de onvolledige naam router gebruikt.

Offline daveyvc

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/18, 09:50:40 »
Bedankt voor de uitleg
Ik heb een oude PC met twee netwerk kaarten erin en omdat ik een ADSL verbinding heb moet ik een ADSL modem hebben.
Ik dacht aan de opstelling: {internet wolk} -> Modem -> Router(oude pc) -> switch -> meerdere computers.
Mijn vraag was welke ADSL modem ik het beste kon gebruiken zodat mijn router 100% goed kan functioneren.
Want ik heb een gevoel de modems van nu kunnen allemaal routeren?

Met vriendelijke groetjes!
Davey
« Laatst bewerkt op: 2010/02/18, 10:00:17 door daveyvc »

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/18, 11:19:35 »
De modernere modems hebben vaak 4 ethernet aansluitingen en spelen dan ook voor router als je er direct computers op aansluit. Tenminste de gangbare Speedtouch modems.
Als je vanaf je modem de switch aansluit met een ethernetkabeltje, en je sluit de computers aan op de switch, dan neemt de switch het routeren voor z'n rekening.
Bij aangeboden staan een paar 4 poorts ADSL modems voor heel weinig.  ;)

Vr.groet, peter

Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #7 Gepost op: 2010/02/18, 12:59:22 »
Ik heb ook een Telfort 20Mbit verbinding en een ZyXEL modem/router. Deze heeft ook een draadloze module. Naar mijn idee zou het schema er zo uit moeten zien.

ISRA-punt -->ADSL/2 signaal ==> ZyXEL modem
ZyXEL modem --> TCPIP ==> Switch/router  --> Ethernet TCPIP ==> draadloos (veelal laptop)

Switch/router ==> Ethernet ==> PC's, Laptop's

Je kunt ook van een draadloze laptop een gateway maken

ZyXEL modem --> TCPIP ==> draadloos laptop ==> Ethernetkaart naar andere PC of switch/router

Misschien heb je er wat aan.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #8 Gepost op: 2010/02/18, 16:32:35 »
Citaat
dan neemt de switch het routeren voor z'n rekening.

Nee, dat kan niet. Een switch werkt op OSI layer 2 (de datalinklaag), een router op OSI layer 3 (de netwerklaag). Als een switch routeerde, had het wel een router geheten.

Even een stukje theorie, heel beknopt.


Binnen een netwerk worden datapakketjes van de ene host naar de andere gestuurd door het ip-adres uit layer 3 van de doelhost te vertalen naar het MAC-adres van de doelhost. Dat MAC-adres wordt in de layer 2 header gestopt als doel-MAC. Die vertaling van ip naar MAC-adres gaat op basis van een ARP-tabel (Address Resolution Protocol).
De controle of een pakketje binnen hetzelfde netwerk moet worden afgeleverd gaat opbasis van het bronadres, het doeladres en het netwerkmasker. Met een logische functie (bron XOR doel) AND masker is dit te bepalen. Als deze functie ongelijk nul is, dan moet het pakket niet in hetzelfde netwerk afgeleverd worden, maar ergens anders.
In dat geval wordt in de layer 2 header van het datapakket het MAC adres van de router gestopt.

Een switch is een apparaat dat voor iedere uitgang een lijst met aangesloten MAC-adressen heeft. Deze wordt opgebouwd door alle bron-MAC adressen te bewaren voor de poort waarop ze binnenkomen. Daarmee kan een switch dus pakketjes uitsturen op alleen die uitgang waar de doelhost aanhangt. De keuze van de uitgaande poort gebeurt dus op basis van die MAC-adressen tabel en het doel MAC-adres in de layer 2 header van het pakket. Dat ligt dus altijd binnen hetzelfde netwerk.

Een router kun je eigenlijk zien als een deur (gateway als je wilt) naar andere netwerken toe. De beslissing waar een pakketje naar toe moet gebeurt op basis van het ip-nummer van de doelhost en de route daar naar toe. In huis- tuin en keuken situaties is dat eigenlijk heel simpel. Er is één lokaal netwerk en de rest moet naar buiten toe.

En om het simpel te houden, een ding zoals we tegenwoordig ADSL-router noemen is dus een modem, een router en een switch ineen. Eventueel komen daar nog zaken bij als printserver en VOIP-centrale en ga zo maar door.



Offline softbart

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #10 Gepost op: 2010/02/19, 13:49:02 »
@ruujan,

Juist verwoord. Ik wou hierop al reageren. Echter de juiste omschrijving ontbrak bij mij.
Des ondanks kan de switch (doorgelust) als aanvulling gebruikt worden.

groet,

Theo

Offline Petervdw

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #11 Gepost op: 2010/02/19, 15:44:16 »
Aan ruujan,

Je hebt inderdaad gelijk. Nagekeken, mijn "modem" heeft modem, router en switch capaciteit. (Speedtouch 608)
Daardoor krijg je al snel verwarring en verschil van inzicht.
Het was eigenlijk mijn bedoeling om Davey een zo eenvoudig mogelijke oplossing aan te raden. Ik veronderstelde dat zijn zyxel modem ook wel router mogelijkheden zou bieden. Het zelf maken van een oude computer is vanuit het oogpunt van knutselen wel leuk, maar als je de kosten op jaarbasis bekijkt tegen 2 euro per Watt, dan kun je beter direct een volwassen modem kopen. Computer minimaal 100 W, modem 20 Watt of zo, tel uit je winst.

Maar ik leer graag wat bij, bedankt.

Vr.groet, peter

Offline ruujan

  • Lid
Re: Modem, Router en Netwerk. Heb een trap in de goeie richting nodig
« Reactie #12 Gepost op: 2010/02/22, 21:16:27 »
Citaat
Maar ik leer graag wat bij, bedankt.

Weet je, dit soort zaken zijn uit het oogpunt van efficiency absoluut onzin. Maar leerzaam dat ze zijn! Dus als je daar zin in hebt gewoon doen, maar zorg er wel voor dat je in ieder geval een werkende internetverbindig houdt, want Google is wel het belangrijkste onderdeel dat je nodig hebt bij zulke experimenten  =D =D