Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Problemen met dell  (gelezen 1249 keer)

Offline kokx

  • Lid
Problemen met dell
« Gepost op: 2007/10/27, 21:31:47 »
Ik had al een tijdje het idee om weer eens ubuntu te gaan draaien. Toen Gutsy er was heb ik dat dan ook eigenlijk meteen gedaan. Alleen op mijn dell systeem heb ik er een aantal problemen mee.

Ik zal eerst maar beginnen bij de installatie. Ik wilde dual boot draaien zodat de rest van mijn familie er geen 'last' van zou hebben. Maar ik had een klein probleem. Op de dell staan blijkbaar een fat16 en een fat32 partitie naast de NFTS partitie van windows zelf. Hierdoor was het helaas alleen mogelijk een / partitie aan te maken en moest ik het zonder swap doen. Niet dat ik daar veel problemen mee heb aangezien ik toch 2GB aan geheugen heb, maar zonder een swap partitie voelt het toch niet helemaal goed. Na de installatie stond er in GRUB ook een 'onbekende' boot slot, welke iets met dell te maken blijkt te hebben. Als ik deze slot boot, krijg ik een pagina waar ik mijn systeem kan testen. Ik vraag me dus af of ik de fat16 en fat32 veilig zou kunnen verwijderen.

Maar eigenlijk is dat niet het grootste probleem. Het grote probleem is dat na verloop van tijd (ik schat tussen de 5 minuten en een kwartiertje) dat mijn dell muis niet meer 'muist'. Nou is dat voor mij geen mega probleem aangezien ik heel goed met een toetsenbord overweg kan, maar met het browsen is dat toch wel erg onhandig. Maar de laatste keer dat ik ubuntu bootte, werkte na ongeveer een half uur ook mijn toetsenbord niet meer. Hierdoor moest ik mijn computer afsluiten door de aan/uit knop 5 sec. in te houden, maar dat is natuurlijk ook niet al te goed voor een computer.

Even wat systeem-informatie op een rijtje:
- Dell Dimension E521
- De standaard dell USB muis en toetsenbord (er zitten ook geen ps2 poorten op)
- Ubuntu Gutsy Gibbon 7.10

Als iemand nog meer systeem-informatie wilt weten, vraag het maar.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Problemen met dell
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/29, 15:45:52 »
Het probleem met je muis zou best eens te maken kunnen hebben met het ontbreken van de swap-partitie. Heb zoiets ook al eens aan de hand gehad, weliswaar op een machine met veel minder geheugen, maar toch. Typisch kenmerk was dat het probleem pas na een tijdje werken optrad en (wonderbaarlijk) na een tijdje ook weer verdween. Dat je 2 GB aan geheugen hebt, wil niet zeggen dat je dan ook geen swap-partitie nodig hebt.

Wat je zou kunnen proberen: start eens vanaf de live-CD en werkt er dan een geruime tijd (minimaal 5 min) mee. Als het probleem zich dan niet voordoet, zou het inderdaad aan het ontbreken van de swap-partitie kunnen liggen.

Offline kokx

  • Lid
Problemen met dell
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/29, 17:20:24 »
Ik heb dit probleem helaas ook op de live CD. Op IRC zeiden ze dat ik in dmesg moest kijken. Daar heb ik echter ook niets gevonden wat met fouten van mijn muis en toetsenbord te maken heeft.

Wat ik eigenlijk nog steeds graag zou willen weten, of iemand toevallig weet of ik die fat32 en fat16 partities zou kunnen weghalen, aangezien ik daardoor de swap partitie niet heb.

Offline vanadium

  • Lid
Problemen met dell
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/29, 17:24:16 »
Voor wat de partities betreft: maak van de vierde partitie een extended partitie, en daarin kan je dan je dan zowel je root en swap partities kwijt als logische partities. Je kan maximaal vier primaire partities hebben. Een Extended partition laat toe er meer te hebben.

Offline kokx

  • Lid
Problemen met dell
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/29, 17:25:19 »
Is er een manier om de partities te wijzigen zonder ubuntu te re-installen?

Problemen met dell
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/29, 23:29:31 »
met gparted live cd.De partities die je bedoelt zijn waarschijnlijk de verborgen restore partities van dell.Ik heb ze er ook niet meer opstaan,maar ik gebruik alleen maar kubuntu,geen winxp meer.Ik weet niet hoe groot je schijfruimte is,beter was het geweest om voor het installeren van ubuntu de schijfruimte in te delen met gparted.
Kubuntu 20.04