Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual Boot  (gelezen 989 keer)

dany

  • Gast
Dual Boot
« Gepost op: 2008/05/22, 13:03:53 »
Hallo ! ik heb een vraagje : ik ben de gelukkige beziiter van een laptop geworden met een HD van 160 GB. Daarnaast heb ik mij een externe HD van 500 GB aangeschaft en ik vroeg mij af of het niet mogelijk zou zijn om op de laptop XP te draaien (moet er helaas opblijven van de werkgever !), op de externe HD Ubuntu te installeren en dan via een dual boot toch te kunnen opstarten in Linux ? Hoe kan ik dit het beste aanpakken a.u.b. ? Bedankt voor jullie hulp !

dany

  • Gast
Dual Boot
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/22, 13:45:04 »
Bedankt Arie ! Vanavond meteen uitproberen.

DarkEra

  • Gast
Dual Boot
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/28, 22:34:27 »
Citaat van: arie
je kan het beste de alternate cd hiervoor nemen
ubuntu op de externe schijf installeren, zodra er gevraagd wordt waar grub ge-installeerd moet worden, kiezen voor de externe schijf
je mbr op de interne schijf blijft nu zoals tie is
heb je geen externe schuijf aangekoppeld dan start xp op, heb je de externe schijf er aan hangen dan krijg je het grub menu te zien
Dus als ik het goed begrijp kan men op deze manier Ubuntu ook op een externe hardeschijf installeren.....? Leverd dat dan geen problemen op voor Ubuntu zelf?

Hendrikdegraaf

  • Gast
Dual Boot
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/29, 08:53:03 »
Ikzelf heb dit ook weleens geprobeerd. Het maken van de bootable USB harddisk ging prima. Het enige dat wel van belang is, is dat je moet zorgen dat je GRUB inderdaad niet in je MBR laat installeren, maar op de USB harddisk. Vaak wordt geadviseerd om de interne harde schijf even fysiek te ontkoppelen alvorens de USB installatie te laten uitvoeren.

Ik had uiteindelijk een bootable USB harddisk die alleen op mijn eigen laptop werkte. Mijn bedoeling was om 'm ook bootable op andere computers te maken, maar dat werkte voor geen meter. Ik heb echter gelezen dat het voor veel mensen wel heeft gewerkt.

Je moet overigens wel realiseren dat een OS dat draait vanaf een externe USB harde schijf toch wel een stukje minder snel is dan hetzelfde OS op een interne harde schijf.

Succes!

Hendrikdegraaf

  • Gast
Dual Boot
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/29, 10:21:42 »
Ik had ook die instructies gevolgd. Eerst had ik een paar andere distro's geprobeerd omdat die geschikter leken. Uiteindelijk kwam ik toch bij Ubuntu terecht vanwege m'n videokaart. Zelfs via de instructies op de website kreeg ik het systeem niet aan de praat op een andere machine.

Maar zoals eerder gezegd: ik las dat het voor veel mensen prima ging.