Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kan partitie niet aanmaken  (gelezen 1435 keer)

dj_runner

  • Gast
Kan partitie niet aanmaken
« Gepost op: 2008/12/18, 18:43:58 »
Ik wilde vandaag een dual boot maken met ubuntu 8.10 en windows xp. Helaas kon ik mijn partitie waar ik mijn windows bestanden op heb staan niet verkleien. In GParted staat er naast de naam van de partitie (/dev/sda5/) een driehoekje. Zoals GParted me adviseerde heb ik in windows chkdsk -f -r gedaan en 2x gereboot maar het heeft niks geholpen. Als ik in de terminal sudo fdisk /dev/sda en dan p uitvoer zie ik dit:

Disk /dev/sda: 160.0 GB, 160041885696 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 19457 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xc6edc6ed

   Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sda1   *           1        1192     9574708+   7  HPFS/NTFS
/dev/sda2            1193       19457   146713612+   f  W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5            1193       19457   146713581    7  HPFS/NTFS

Opeens heb ik 3 partities :S. Zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik mijn schijf kan herstellen en ik gewoon een dualboot kan maken??

Ruben

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/18, 18:49:52 »

dj_runner

  • Gast
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/18, 20:32:55 »
Mijn probleem is nu dat ik geen balk kan verschuiven

Offline eXtreem

  • Lid
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/19, 09:56:42 »
Voordat ik de partities van mijn werklaptop kon aanpassen, moest ik eerst een defragmentatie uitvoeren. De normale Windows defragmentatie heeft hierbij niet voldaan en ik heb dus PowerDefragmenter gedownload.

http://www.softpedia.com/get/System/Hard-Disk-Utils/Power-Defragmenter.shtml

Gr. Richard
http://ubuntu.zurf.nl    (password ubuntu)
:wq

kirdaiht

  • Gast
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/19, 10:25:32 »
voor uitproberen is wubi goed bruikbaar, en dit is de simpelste manier om een dualboot te maken. gewoon de computer aanzetten, cd er in stoppen, doen wat de cd vraagt en op ok klikken.
voor een extra duidelijke handleiding kijk hier even
http://wubi.sourceforge.net/faq.php

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/19, 12:42:55 »
Persoonlijk vind ik Wubi meer dan alleen om uit te proberen. Buiten het feit dat het bestandssysteem mogelijk minder performant is (niet dat je dat echt merkt), is een wubi installatie evenwaardig aan een traditionele dual boot met aparte partitie. Het grote voordeel is dat de gebruiker niets aan zijn Windows systeem hoeft te veranderen, en dat Ubuntu probleemloos ook terug verwijderd kan worden.

Dat gezegd zijnde, zelf gebruik ik exclusief Ubuntu ...

dj_runner

  • Gast
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/19, 13:10:48 »
Ik heb voordat ik aan de installatie begon mijn computer met smart defrag gedefragmenteerd maar dat heeft niet geholpen. Ik weet hoe ik een dual boot kan aanmaken, maar het probleem is dat ik de data partitie (mijn document, program files) niet kan verkleinen en ubuntu ook niet weergeeft hoeveel vrije ruimte er nog is. Ik zou dus graag willen weten waarom ik mijn partities niet kan verkleinen en hoe ik kan zorgen dat het wel kan.

Ruben

Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/19, 13:25:37 »
Heb je window  afgesloten in slaap mode ?
Want dan staat de HD nog open en kan niet verandert worden.

Je moet altijd een OS helemaal afsluiten,
Anders kan deze niet gemount worden.

Gebruik je Gparted die bij de installer van Ubuntu zit ??

Of heb je Gparted gedownload en op cd gebrand, en boot je van deze cd ??
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

dj_runner

  • Gast
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/19, 14:00:19 »
Ik heb mijn computer volgens mij wel afgesloten. Ik heb nu een programma gedownload om mijn D:\ schijf te herstellen. Om mijn partities aan te passen gebruik ik de gparted van ubuntu.

Ruben

Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/19, 14:15:01 »
Download gparted enbrand die op cd.
http://gparted.sourceforge.net/

zowiezo altijd handig dit soort dingen te hebben..

En dan hiervan booten en de HDtjes te lijf gaan ...

Controleer nogmaals of je niet in slaapmode de pc uitzet.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

dj_runner

  • Gast
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/19, 15:35:21 »
Ik heb gparted gebrand en geprobeerd, maar het werkt niet. De c:\ partitie (windows zelf) herkent hij wel en kan ik gewooon aanpassen maar de d:\ partitie (documenten, muziek, programfiles) herkent hij wel alleen kan die kan ik niet aanpassen. Ik heb met een programma een scan gedaan en die heeft tot nu toe 1 error gevonden, maar om die te repareren moet ik hem (waarschijnlijk) een soort van formatteren en verlies ik alles. Weet iemand een manier om hem te repareren zonder de data te verliezen?

Ruben

Offline vanadium

  • Lid
Re: Kan partitie niet aanmaken
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/19, 15:43:54 »
Heb je foutmeldingen als je die partitie gewoon met de standaard Windows tool controleert?

Anderszijds moet je altijd zorgen dat je een reservekopie hebt van gegevens waar je om geeft. "Repareren zonder de data te verliezen" zou nooit een zorg mogen zijn. Als je een reservekopie hebt, dan is je probleem opgelost door de partitie te wissen en de gewenste partities opnieuw te creeëren.


b.t.w. je hebt drie partities: één primaire en één uitgebreide partitie, waarin één logische partitie (je datapartitie). Die zijn er zeker niet "opeens" gekomen ...