Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: raad over nieuwe pc  (gelezen 3910 keer)

Offline Samm

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Gepost op: 2008/01/25, 14:40:19 »
Ik ben van plan om heel binnenkort een nieuwe pc te kopen. Graag zou ik een goeie configuratie hebben waarmee ik terug een tijdje zoet ben. Ik gebruik de computer meest voor tekstverwerking, internet en af en toe een spelletje (niet de laatste nieuwe die heel veel grafisch vermogen verwachten). Ik werkte tot op heden altijd met wat oudere tweedehandscomputers en ben het wat beu om altijd met een 'trage' computer te moeten werken.
Wat ik nu dus zoek is niet de allerbeste computer met alle nieuwe snufjes, maar wel een degelijke computer. Mijn hoofdbesturingssysteem zal uiteraard ubuntu zijn, maar daarnaast ben ik genoodzaakt om toch vista te installeren, omdat ik aan een lichte game-verslaving lijd.

Ik heb al wat zitten uitkijken en volgende configuratie zegt me wel wat (prijzen bij codima - Gent):

Antec Sonata III Atx Case 500 Watt Earthwatts  € 108.00
Asus P5K (iP35- Core 2-Fsb 1333-Ddr2-Glan--Fw-7.1- SataII)   /    Moederborden Intel  € 104.00
Intel Core 2 Duo E6550 2.33 Ghz 4 Mb L2 Boxed w/Cooler S775    /     Processor Intel s 775  € 155.00
4 x Kingston 1024 Mb DDR 2 800 Mhz CL 5 Lifetime Warranty     /    Geheugen DDR 2  € 23.50
Montage & Testen Compleet Pc Systeem Diensten / Services 1 € 50.00
Samsung DVD Writer SATA 20x DualLayer (Black)     /     Cd/Dvd Lezer/Writer  € 27.50
Sapphire Ati Radeon HD3850 512 Mb DDR3 + 2x DVI     /     Grafische Kaart PCIE € 195.00
Western Digital 500GB SATA II 7200RPM 16MB (WD5000AAKS)    /     Harde Schijf SATA 2 € 92.50
TOTAAL: 826 euro

Ofwel vervang ik de processor door:
Amd Athlon 64 X2 Dual-Core 5600+ Boxed With Cooler AM2     /    Processor AMD s AM2  € 125.00
en het moederbord door:
Msi K9N Neo-F V3(Am2-Nforce 560-Pci-E-Ddr2-SATA R-7.1 Sound)     /    Moederbord AMD  € 59.00
TOTAAL: 751 euro

(een scherm (samsung 20"), toetsenbord, muis... heb ik al)

Zou Ubuntu hier zonder problemen mee overweg kunnen? Of denken jullie dat ik mijn configuratie toch nog wat moet aanpassen?
Moet ik dan de 64-bit PC (AMD64) desktop CD gebruiken om Ubuntu te installeren? Of gaat deze versie niet voor het Intel-systeem? Wordt alle 4GB RAM ondersteund?
Zou ik een dualboot doen, of vista in virtualbox installeren?

Dank bij voorbaat!

Offline 3rwin

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #1 Gepost op: 2008/01/25, 14:42:58 »
Als je op deze computer Ubuntu wilt draaien zou ik voor een Nvidia videokaart gaan dit in verband met de betere ondersteuning.

Vista in virtualbox is af te raden omdat je aangeeft dat je games wilt gaan doen en dat minder goed gaat in een virtuele machine.

De 4 GB ram werkt gewoon op Ubuntu. Heb je toevallig ook gecontroleerd of het moederbord werkt met het gekozen werkgeheugen? Dat is terug te vinden in de handleiding die meestal wel op de site van de fabrikant is te vinden.

De Ubuntu64-bit versie is een optie.

raad over nieuwe pc
« Reactie #2 Gepost op: 2008/01/25, 15:08:31 »
Als je niet zo een grafische spelletjes wilt spelen heb je zo'n dure grafische kaart niet nodig.
En ik zou idd ook voor NVIDIA gaan.
Intel is ook sneller, maar voor tekstverwerking is een amd processor zeker ook goed.

Ik heb eens een mooi stuk gelezen over geld en PC kracht. (zonder scherm)

Voor 300€ heb je een snelle PC voor tekst/internet/...
voor 100€ meer kan je ook vlot alle films, media, beeldverwerking aan.
voor de volgende 200€ heb je nu ook mooie games.
daarna gaat de geld/performanceratio stijl omhoog. Dit is enkel nodig om die games op mooiste te spelen en ook voor de allerlaatste nieuwe games.

Arvid

Offline Samm

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #3 Gepost op: 2008/01/25, 15:12:18 »
dankuwel voor je snelle antwoord!
In hoeverre zou ik dan problemen hebben met de Ati? Want prijs/kwaliteit is de Ati Radeon HD3850 wel heel goed als game-kaart.
De twee moederborden die ik vermeldde ondersteunen elk 8GB en hebben 4 geheugensloten

Offline 3rwin

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #4 Gepost op: 2008/01/25, 16:03:45 »
Citaat van: samvdb
De twee moederborden die ik vermeldde ondersteunen elk 8GB en hebben 4 geheugensloten
Ja maar het moederbord moet ook het werkgeheugen ondersteunen. In de handleiding van het moederbord en soms ook op de website van de fabrikant kan je een lijst vinden met welke type's (partnummer) het moederbord kan werken.

http://www.ubuntu.com/partners/hardwareprogramme/freesoftware
Zoals je op de bovenstaande pagina kan zien scoort Nvidia 1 punt meer als ATI, maar over het algemeen hoor je de meeste problemen met de ATI drivers op Ubuntu. Zoek maar is op HD3850 in het engelstalige forum van Ubuntu.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
raad over nieuwe pc
« Reactie #5 Gepost op: 2008/01/25, 19:38:21 »
Altijd Nvidia pakken en ATI links laten liggen!

Geloof me, daar zul je geen spijt van krijgen.  :-)

Groet, Pjotr.

Offline Samm

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #6 Gepost op: 2008/01/25, 19:42:00 »
Dit is de link op de website voor het asus moederbord http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=534&l4=0&model=1637&modelmenu=2
Dit is de link voor het MSI moederbord http://global.msi.com.tw/index.php?func=proddesc&prod_no=1244&maincat_no=1&cat2_no=171
Ik veronderstel dus dat het werkgeheugen ondersteund wordt, of toch niet?

Ik kijk es uit voor een NVIDIA. Jullie een voorstel van gelijkwaardige kaart, die het goed doet onder ubuntu?

Anders nog opmerkingen op de configuratie?

Offline 3rwin

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #7 Gepost op: 2008/01/25, 20:26:10 »
Op de Asus site kan je het overzicht vinden door op QVL download te klikken. De genoemde Part No. moeten overeenkomen.

Met MSI moederborden heb ik geen ervaring dus daarmee kan ik je niet helpen.

raad over nieuwe pc
« Reactie #8 Gepost op: 2008/01/25, 22:05:25 »
Met de AMD X2 processor heb je geen keuze. Je kunt alleen maar de 64 bits versie van Ubuntu gebruiken!
Dat is op zich geen ramp hoor! Zeker wanneer je met je geheugen over de 4 gb heen gaat!

En van mij krijg je ook het advies om voor een NVIDIA te gaan... XFX 8600GTS DDR3 2DVI DX10 bijvoorbeeld..

raad over nieuwe pc
« Reactie #9 Gepost op: 2008/01/25, 23:09:06 »
Ik heb een moederbord van MSI P35 (intel) en een nvidia kaart 8800GTS van MSI

Alles werkt perfect. Ik moet zelfs niet zitten klungelen met drivers. Zowel in XP als vista waren deze problemen. moederbord in vista zorgde geregeld voor blauw scherm en in XP geen geluid.

Ubuntu draait als een zonnetje. Gewoon eventjes de restricted drivers in beheer aangevinkt en dan is alles oke!

Arvid

Offline Duckie

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #10 Gepost op: 2008/01/25, 23:31:44 »
Citaat van: Maarten123
Met de AMD X2 processor heb je geen keuze. Je kunt alleen maar de 64 bits versie van Ubuntu gebruiken!
Dat is op zich geen ramp hoor! Zeker wanneer je met je geheugen over de 4 gb heen gaat!

En van mij krijg je ook het advies om voor een NVIDIA te gaan... XFX 8600GTS DDR3 2DVI DX10 bijvoorbeeld..
Vreemd, want twee weken geleden heb ik voor iemand de 32 bits versie geïnstalleerd op een computer met zo'n zelfde processor. En dat draait zonder problemen.
____________________________________________

Offline Abito

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #11 Gepost op: 2008/01/26, 10:39:02 »
Citaat van: Maarten123
Met de AMD X2 processor heb je geen keuze. Je kunt alleen maar de 64 bits versie van Ubuntu gebruiken!
Dat is op zich geen ramp hoor! Zeker wanneer je met je geheugen over de 4 gb heen gaat!

En van mij krijg je ook het advies om voor een NVIDIA te gaan... XFX 8600GTS DDR3 2DVI DX10 bijvoorbeeld..
Onzin, ik heb de 32 bit versie draaien met deze processor en het werkt prima.

Offline Abito

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #12 Gepost op: 2008/01/26, 10:48:04 »
Ik zou voor een andere harddisk gaan, ik heb zelf een WD en een Samsung Spinpoint in mijn Desktop hangen de Samsung hoor je niet de WD hoor je regelmatig "ratelen".

raad over nieuwe pc
« Reactie #13 Gepost op: 2008/01/27, 11:11:56 »
Om gelijk te roepen dat het onzin is dat een 32 bits niet gaat werken op een AMD X2 processor gaat mij een beetje te ver. Ik heb meerdere keren de ervaring dat een 32 bits installatie direct vast loopt op een AMD X2 processor (4200+, 4400+, 4800+ en 5200+) Het resultaat is een zwart scherm. Een 64bits Alternate installatie daarentegen loopt als een trein.  Je zult er dus op zijn minst rekening mee moeten houden dat een 32 bits versie niet gaat werken.

Offline Samm

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #14 Gepost op: 2008/01/27, 21:20:28 »
Bedankt voor alle antwoorden.
Ik denk dat ik kies voor de Intel prossesor.

Welke grafische kaart van Nvidia zouden jullie me dan aanraden? Ik ben niet iemand die constant zit te gamen. En ik hoef ook de laatste spelletjes niet perfect te draaien.
Ik dacht eerder aan een oudere versie van mohaa, need for speed ... Voor deze spelletjes ben ik dan ook van plan om windows naast linux te installeren.
Wat denken jullie?

Alvast bedankt

Offline Samm

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #15 Gepost op: 2008/01/27, 23:03:37 »
Omdat ik me zo goed mogelijk wil informeren over de grafische kaart heb ik nog wat info opgezocht. Ik vond enkele sites via google waar staat dat het, mits wat inspanningen, wel lukt met de ATI kaart.
Op een ander forum kreeg ik volgend antwoord:

"Nvidia is niet zo fijn in de low-budget reeks.
een 8800GT is veel value for the money maar is een dikke gamekaart die nog een pak duurder is dan een Ati 3850.

een 8600 is waardeloos in vgl met een 3850
Een 8500 en 8400 halen het niet in prijs/kwaliteit met een Ati 2400

Nu ... ik heb Ubuntu 7.10 draaien gehad op m'n Ati 1950XT , ging probleemloos.
Het enige nadeel is dat de Ati drivers Closed source zijn , de echte puristen hebben daar een aversie van.
(vandaar dat men Nvidia aanraadt denk ik)
In Ubuntu krijg je dan gewoon de vraag of je Closed source drivers wil gebruiken , je antwoordt Yes en die dingen worden gewoon geïnstalleerd."

Wat denken jullie hiervan?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
raad over nieuwe pc
« Reactie #16 Gepost op: 2008/01/27, 23:22:05 »
Citaat van: samvdb
Het enige nadeel is dat de Ati drivers Closed source zijn , de echte puristen hebben daar een aversie van.
(vandaar dat men Nvidia aanraadt denk ik)
In Ubuntu krijg je dan gewoon de vraag of je Closed source drivers wil gebruiken , je antwoordt Yes en die dingen worden gewoon geïnstalleerd."

Wat denken jullie hiervan?
Verkeerd gezien. Ook de Nvidia kaart draait het beste met gesloten-bron stuurprogramma's, en ook daarvoor zal Ubuntu voorstellen om die te installeren. Verschil met ATI: de Nvidia driver voor Linux is van goede kwaliteit, die van ATI is van mindere kwaliteit.

Enfin, je moet het zelf maar weten.....

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
raad over nieuwe pc
« Reactie #17 Gepost op: 2008/01/27, 23:22:29 »
Als je zelf een pc gaat bouwen en daarvan alleen vanwege spellen een dualboot maakt, ga dan niet met geld smijten en dan dikke spijt krijgen. Vista is geen game OS, koop dan liever een voor circa 80 euro een oem editie van Windows XP. Scheelt je geld en brengt meer plezier. Aangezien je toch niet de meest recente games speelt is het onzin om te kiezen voor Vista en een GeForce 8, bovendien presteren de betaalbaardere GF 8's (x400, x600) niet echt bijzonder goed. Hun enige grote voordeel t.o.v. een snel model GeForce 7 (x900 of zo) is de compatibiliteitmet DirectX 10. Geloof me, op mijn Vista systeem met 2 Gb RAM, dual core Turion cpu en een Geforce 8400M draait het spel Medieval 2:Total War op dezelfde grafische instellingen als mijn single-core Windows XP machine (met maar de helft aan RAM en een GeForce 6200, processor is Athlon 64 3400). Het enige resultaat is een iets hogere framerate.

Dus zolang je wat Need for speed betreft niet "verdergaat" dan het deel Underground 2, heb je mogelijk genoeg aan het volgende systeem. Let wel: mijn kennis hieromtrent gaat niet bijster ver, dus dit is slechts een soort schatting aan de hand van wat ik heb opgepikt op de forums van Gamershell.com en hier en daar heb gelezen in de pc-tijdschriften.

- voeding: moeiljik te zeggen, maar als je geen "echte" gamer bent lijkt 500 watt me wat veel. Ik raad je aan een kenner van voedingen om raad te vragen.
- OS: een dualboot van Windows XP service pack 2 oem editie (let op: mogelijk pc-gebonden licentie i.g.v. oem editie) en de 32 bit editie van Ubuntu.
- cpu: Intel Core 2 Duo
- RAM: 2 Gb is in jouw geval denk ik voldoende. Is voor win XP genoeg en voor Ubuntu eigenlijk al overdreven.
- Videokaart: 256 of 512Mb Geforce 7900, tenzij je denkt om ooit alsnog te beginnen met DirectX 10 spellen als Crysis. Dan moet je toch denken aan een 512 Mb Geforce 8800 en Windows Vista i.p.v. Win' XP. Laat ATI links liggen, ook de allernieuwste (die wel goed met Nvidia kunnen wedijveren). Want Ubuntu ondersteunt ATI kaarten slecht. AMD heeft beterschap belooft, maar worstelt nog met de Phenom processor en is meer bezig met pogingen de winter door te komen.

Maar bedenk in ieder geval eerst de volgende drie dingen:
I Wat is het budget
II Wat wil men er mee? Ben hierbij zo accuraat mogelijk.
III Wat beoogt men op de langere termijn?

En ga dan pas daadwerkelijk bepalen wat de samenstelling wordt.

Succes ermee!

Offline maxpower

  • Lid
raad over nieuwe pc
« Reactie #18 Gepost op: 2008/01/28, 11:32:10 »
wat de voeding betreft.. zoek van alle onderdelenen op  het ineternet hoeveel watt het gebruikt.. tel het bij elkaar op en ga daar 100 watt boven zitten. dan zit je veilig. Verder: Ga er niet op bezuinigen.. Vooral niet met het oog op de toekomst.. een pc met een goede voeding gaat langer mee. en dan heb ik het neit over weken of dagen maar over jaren.

verder heb ik niet zo veel toe te voegen.