Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Converterings programma naar 4:3 pillarbox bestanden met hard coded pillars.  (gelezen 509 keer)

Offline jos34

  • Lid
Ken iemand een converterings programma video bestanden te converteren naar 4:3 pillarbox bestanden met hard coded pillars??
Of zonder hard coded pillars.

Ik dacht zelf aan Handbrake maar ik begrijp niet (hoe) ik 4:3 Pillarbox kan instellen?
« Laatst bewerkt op: 2016/07/21, 19:33:10 door jos34 »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Open de video in VLC, doe een rechterklik in het beeld, kies Video > Beeldverhouding en voila. Hoe je zoiets opslaat zou ik niet weten, maar VLC kan zowat alles converteren. Het is me een raadsel waarom je dat eigenlijk zou willen, maar dat terzijde.

Succes! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Handbrake kan dit niet, wellicht omdat dit voor het produceren van afspeelbare videobestanden geen zin heeft/geen goede praktijk is. En Handbrake heeft zo zijn eigen filosofie - ze hebben enkele jaren geleden avi ondersteuning geschrapt.

Je vermeld ook "of zonder hard coded pillars? Dan gaat het zoals Just al aangeeft. Het bestand blijft wat het is, bij het afspelen worden de pillars toegevoegd. m.a.w., je hoeft niets verder te doen.

Welke goede reden o=heb je om te letterboxen? Ik kan maar één goede reden bedenken, en dat is omdat je een DVD wil aanmaken. Een tweede reden waarom Handbrake hier niet in aanmerking komt, is dat Handbrake geen mpeg2 ondersteunt.

Met Avidemux kan je wel letterboxen. DeVeDe is een programma specifiek bedoeld om van digitale videofilpjes een DVD te maken: natuurlijk kan het hier ook, en je maakt er meteen de juiste DVD structuur mee aan.

Tip: je krijgt pas zeer gericht advies als je ook duidelijk het einddoel van je vraag aangeeft.

Offline jos34

  • Lid
Open de video in VLC, doe een rechterklik in het beeld, kies Video > Beeldverhouding en voila. Hoe je zoiets opslaat zou ik niet weten, maar VLC kan zowat alles converteren. Het is me een raadsel waarom je dat eigenlijk zou willen, maar dat terzijde.

Succes! Ik hoop dat je er wat aan hebt.

groet,

Just

Deze is niet geschikt als je meerdere video's wil samenvoegen en in zie wel een scale optie onder resolution, maar die begrijp ik niet. Staat geen 4:3 in die keuze lijst.

Handbrake kan dit niet, wellicht omdat dit voor het produceren van afspeelbare videobestanden geen zin heeft/geen goede praktijk is. En Handbrake heeft zo zijn eigen filosofie - ze hebben enkele jaren geleden avi ondersteuning geschrapt.

Je vermeld ook "of zonder hard coded pillars? Dan gaat het zoals Just al aangeeft. Het bestand blijft wat het is, bij het afspelen worden de pillars toegevoegd. m.a.w., je hoeft niets verder te doen.

Welke goede reden o=heb je om te letterboxen? Ik kan maar één goede reden bedenken, en dat is omdat je een DVD wil aanmaken. Een tweede reden waarom Handbrake hier niet in aanmerking komt, is dat Handbrake geen mpeg2 ondersteunt.

Met Avidemux kan je wel letterboxen. DeVeDe is een programma specifiek bedoeld om van digitale videofilpjes een DVD te maken: natuurlijk kan het hier ook, en je maakt er meteen de juiste DVD structuur mee aan.

Tip: je krijgt pas zeer gericht advies als je ook duidelijk het einddoel van je vraag aangeeft.

Niet letterboxen maar pillarboxen.

Vrij simpel het beeld wordt nu horizontaal uitgerekt en dat is lelijk

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Hoi Jos,

Nou snap ik je vraag. Over samenvoegen had je het nog niet gehad.

Wat je nu wilt is een bekend probleem. Daar is geen echte oplossing voor. Wat men dan doet is in de zwarte balken beeld tonen die uit de oorspronkelijke video komt (of ergens anders vandaan). Dat is dan puur opvulling, maar je kan daarin allerlei keuzes maken.

Kijk eens hier voor een mooie uitleg. De man is een professional en weet goed waarover hij het heeft. Engelstalig. Dat moet ook kunnen in Kdenlive, Openshot en wat er nog meer aan editors in Linux is. Maar dat is beslist geen simpele klus!

Ik ben het meeste thuis in Kdenlive. Daar zet ik wel eens een video in een kleiner venster op een normale clip met de composite overgang.  Met een aftellende wedstrijdklok bijvoorbeeld. Dat lijkt me een aardig begin. Die composite overgang is ook nog keyframeable. Dan kan je wellicht je 4:3 clip terug laten komen uit de opgerekte situatie en zo een impressie oproepen van tijdsverloop van toen naar nu. Of je gaat croppen.

Wel een erg leuke klus trouwens en een heel leuke vraag.

Ik hoop dat je dit wat op weg brengt. Succes!

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jos34

  • Lid
Weliswaar onder Windows is mij toch gelukt in correcte verhouding afgespeelde bestanden te krijgen.
Met de gratis converter Super, verder heb ik AVS Video Converter, Movavi Video Converter en Any Video Converter gebruikt maar allemaal speelde uiteindelijk toch scretched 16:9 af.
Grappig is dat de bestanden van Super pas in 16:9 Pillarbox afspeelde naar dat ik de A/V settings van mijn STB op 16:9 letterbox had gezet.
Ook lastig is dat een aantal video's in 4:3 letterbox was.
Welk programma is dat die Jude Cotter gebruikt?

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Final Cut Pro. Alleen werkend op een Mac. Schitterend programma trouwens.

Fijn dat het gelukt is. Ik snap er geen biet van wat je nou gedaan hebt gekregen, maar laten we dat maar laten voor wat het is als de oplossing toch zo plotsklaps en snel gevonden werd op Windows. Jammer van mijn moeite.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jos34

  • Lid
Final Cut Pro? en duur zeker?



Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Neehoor. Dat Final Cut Pro is heel betaalbaar, maar je moet dan wel een Mac hebben. Dan is het totaalplaatje toch wat minder aantrekkelijk.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jos34

  • Lid
Neehoor. Dat Final Cut Pro is heel betaalbaar, maar je moet dan wel een Mac hebben. Dan is het totaalplaatje toch wat minder aantrekkelijk.

groet,

Just

299,99 euro betaalbaar??  https://itunes.apple.com/nl/app/final-cut-pro/id424389933

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
299,99 euro betaalbaar??  https://itunes.apple.com/nl/app/final-cut-pro/id424389933

Ja, zonder meer. Zoals ik al schreef: het is een schitterend programma! Dat soort software kost nou eenmaal geld. En net als bij andere Mac programma's betaal je niets voor een update.

Kdenlive draait trouwens tegenwoordig ook op de Mac en aan de Windows port wordt hard gewerkt. Ik gebruik het dan natuurlijk onder Linux. Als je ziet wat Kdenlive (of bijvoorbeeld Openshot) biedt als Open Source programma, dan neem ik diep mijn pet af voor de prestaties ervan.

Maar in de filmclubs ben ik een pure eenling. Men heeft overigens wel veel respect voor de mogelijkheden van Open Source.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021