Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Internet via stopcontact: tips gevraagd  (gelezen 4738 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Gepost op: 2014/10/01, 11:00:26 »
Ik zit te denken aan "internet via het stopcontact" om een afstand van een paar honderd meter te overbruggen op een kampeerterrein (vakantiehuisje). Is dat een goed idee?

Als het een goed plan is: daar zou ik dan ook draadloos mee willen verbinden. Kan ik dan het beste een stekker met geïntegreerde Wifi kopen, of kan ik beter een los draadloos toegangspunt (omgekatte router) verbinden met de internetstekker?

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 2014/10/01, 13:03:25 »
Op zich lijkt het me wel een goede idee. Ik heb echter wel eens gehoord dat het dan wel zoveel mogelijk dezelfde groep etc moet zijn. Ik heb echter verder te weinig ervaring om er iets zinvols over te zeggen. Ik heb nog wel een handige vergelijkingstest gevonden op hardware.info. Mogelijk heb je hier nog wat aan als je de set nog aan moet schaffen.

http://nl.hardware.info/reviews/5625/9-600-mbps-powerline-kits-vergelijkingstest-strijd-tegen-de-storing

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: 2014/10/01, 14:05:05 »
Inderdaad dezelfde groep in de meterkast.Anders komt er echt niks door.Een manco waar de vroegere babyfoons ook last van hadden..
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Nero

  • Lid
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: 2014/10/01, 14:15:58 »
Heb wel m'n twijfels bij "een paar honderd meters" ???

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: 2014/10/01, 15:29:31 »
Je zou kunnen verbinden rechtstreeks op de fase in de meterkast (ben je niet meteen afhankelijk van een 'groep' ; via het gewone stopcontact in het veld ben je daar helaas aan gebonden om toevallig in dezelfde kring te zitten van dat stopcontact).

Via de fase (je mag, in België toch, een rechtstreekse AFGEZEKERDE (!!!) connectie maken in de kast) heb je meer mogelijkheden.

Ik weet echter niet wat de radius is van een dergelijk project, en vraag me eigenlijk ook af of 'een paar honderd meter' wel überhaupt mogelijk is .....

Anders moet je maar met Wifi repeaters de afstand overbruggen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #5 Gepost op: 2014/10/01, 15:34:21 »
Moet dit een permanente oplossing zijn of eenmalig? Bijvoorbeeld eenmalig vakantie bezoek.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #6 Gepost op: 2014/10/01, 16:25:11 »
De vraag is ook of de situatie zo is dat zo wel bij Pjotrg en dat andere waar hij communicatie naar toe wil,wel de fase bereikbaar is.En dan kan je je nog af vragen of het hele kampeer terrein op 1 kabel is aangesloten..Stel dat het met twee kabels is aangesloten heb je een kans van 1 op 6 dat je communicatie hebt.Als die kabels 3 fasen zijn.Ik denk eerlijk gezegd dat je het misschien als projekt om dat uit te zoeken leuk is.Maar praktisch zijn er veel te veel variabelen.
Het enigste wat ik kan zeggen is dat hij bij vrienden of zo even een babyphone kan lenen die via het net communiceert,en dan even proberen of dat daar lukt..Of misschien tweedehands voor een prikkie kopen..
« Laatst bewerkt op: 2014/10/01, 16:30:56 door Lowlands »
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #7 Gepost op: 2014/10/01, 16:27:23 »
Op het werk houden ze max honderd meter kabel aan, tussen server en gebruiker , ik weet niet of dit ook in die situatie geld.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #8 Gepost op: 2014/10/01, 16:40:12 »
Voor een verbinding die werkt is max. 100 meter kabel een goede richtlijn. Hierna loopt de storingsgevoeligheid stevig op.

Ik denk eigenlijk dat >100 meter veel te veel is. Er loopt ook stroom over die kabels wat (volgens mij) het signaal ook weer licht verstoort. Je zou het kunnen proberen, maar ik vrees dat het signaal te zwak is.

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #9 Gepost op: 2014/10/01, 17:40:45 »
Stel dat je voorgaande bezwaren weet te overwinnen: bedenk dan dat ieder ander die zo'n plug binnen dezelfde groep in een contactdoos steekt op jouw netwerk zit?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #10 Gepost op: 2014/10/01, 17:50:29 »
Hmmm, tja... dat is dus lastig allemaal, begrijp ik....

Het is voor een verblijfsaccommodatie annex kampeerterrein, waar ik de ICT voor verzorg. Inclusief netwerk. Het moet dus een blijvende oplossing zijn.

Een repeater, of nog beter: een draadloze ethernetbrug, is helaas niet goed haalbaar. Aangezien er geen vrij blikveld is tussen het pand waar de modem/router van Ziggo staat, en het vakantiehuisje.

Een professionele oplossing kan natuurlijk wel, maar dat kost een klap geld. En dat is er eigenlijk niet. Daarom zoek ik een oplossing met consumentenspul...

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #11 Gepost op: 2014/10/01, 18:50:17 »
Wat zou er mis zijn met 100 meter kabel (met evt. versterkers ertussen)? Ja, het is prijzig, maar het is een haalbare definitieve oplossing. Ingraven is wat veel gedoe wellicht, maar als men in Amerika telefoonlijnen bovengronds heeft, moet je in Nederland een paar 100 meter ook kunnen redden over lantaarnpalen heen. ;)

Frederik

  • Gast
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #12 Gepost op: 2014/10/01, 20:07:27 »
Met die prijzen valt het reuze mee. 100 meter weerbestendige netwerkkabel heb je voor nog geen € 75,-
Twee adapters voor internet via stopcontact zijn duurder.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #13 Gepost op: 2014/10/01, 20:39:05 »
Is er geen mogelijkheid, om een normale Wifi router op hoogte te plaatsen?
Een router op 8 meter hoogte (zolder) heeft bij droog weer een bereik van 100 meter (natte dakpannen en isolatie schermen het signaal af).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #14 Gepost op: 2014/10/01, 20:51:50 »
Ik heb er totaal geen verstand van, maar ben even gaan googlen, is dit misschien wat? >> http://www.alternate.nl/TP-LINK/TL-PA4010PKIT-PowerLAN/html/product/1048460?

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 2014/10/01, 21:04:35 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #16 Gepost op: 2014/10/01, 21:22:35 »
http://www.konigelectronic.com/nl_be/computer/netwerk/55896640 zou een prima kabel zijn.
Die kant zit ik inmiddels ook uit te denken.... Wordt vervolgd (en dank voor de tip). :)

Alle anderen die hebben meegedacht: eveneens dank!

Offline Bobbie

  • Lid
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #17 Gepost op: 2014/10/01, 22:23:30 »
Op het werk houden ze max honderd meter kabel aan, tussen server en gebruiker , ik weet niet of dit ook in die situatie geld.


Ook houden ze honderd meter aan tussen de servers

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #18 Gepost op: 2014/10/03, 10:34:18 »
Ik denk dat die PowerLAN ook die afstand niet gaat overbruggen.....

Is het een bosrijke omgeving ?
Want ook blaadjes kunnen een wifi signaal behoorlijk verstoren.

Ik begrijp nog niet wat je precies wilt,
# Een wifi dekkend gebeuren over de camping ?
# Een wifi verbinding naar 1 huisje ?

Voor een wifi dekkend gebeuren over de camping zou je bij de hoofdrouter een Engenius ECB300 of een Engenius ECB350 kunnen gebruiken als accespoint.
Deze accespoint's hebben  800 mW zendvermogen waardoor je een groot dekking gebied hebt.
Nadeel is natuurlijk dat een telefoon of laptop niet zover komt en dus niet kan terug babbelen, in dat geval zou je een radius moeten maken over de camping met om de 50 meter een bridge van deze apparaten, repeater is niet handig omdat je snelheid erg naar beneden gaat.
Deze dingen gebruiken als router of in router functie is niet aan te raden, daar is de software niet goed voor.

In dat geval zou je een aantal Asus RT-AC66U Wireless-AC Dual-Band Gigabit Router moeten neerzetten in een radius die de verbinding tussen de omgeving onder houden en tussen het accespoint op het hoofd gebouw.
 

Wil je echt een straal verbinding naar 1 huisje kom je goed weg met deze EnGenius ENH500
Ik heb er ook een paar van in gebruik, al een paar jaar en hoef er nooit naar te kijken.
In het begin wel eens gehad dat ik ff een powerup moest doen om de verbinding opnieuw te maken (2 x per jaar) maar de laatste tijd nooit meer., en een rotsvaste verbinding.
Er staat bij dat een zichtverbinding noodzakelijk is, maar dat geld alleen voor optimale situatie.
Bij mij zaten beide antennes achter een bakstenen muur en er is nog steeds goede verbinding.
1/2 jaar geleden 1 antenne buiten gehangen en 1 antenne achter de muur gelaten en daar zat geen verbetering in.


Als je met kabels gaat werken (ingraven) zal je toch rekening ermee moeten houden dat je om de 100 meter een versterker moet plaatsen voor een goede verbinding.
Dit kan eventueel met POE maar ook dan word het een dure oplossing......

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Coupe900s

  • Lid
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #19 Gepost op: 2014/10/03, 11:05:07 »
Even afgezien van de wettelijke spelregels mbt het zendvermogen van Wifi-routers: via dx.com zijn relatief goedkoop Wifirouters van 1000 mw te koop. Die hebben ongehinderd een bereik tot wel 300 meter. Twee van die dingen kunnen dus m.i. over 300 meter met elkaar communiceren.
ASUS M2N SLi DeLuxe - AMD Athlon(tm) 64X2 Dual 5200+ 2.61Ghz 2064RAM 32bits - 320Gb intHD - 500 Gb extHD - NVIDIA GeForce 8500 GT - Ubuntu 14.04 LTS - Vento-kast - Samsung 40"- SONY CMD-X2000i - Sony Xperia S LT26i - Logitech diNovoEdge - Logitech Z4i 2.1 - ZOLID Laser Mouse - iPod Classic 160Gb - iPad 2 16Gb - Apple TV 3

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #20 Gepost op: 2014/10/03, 14:27:15 »
Hier in het dorp is iemand aan het experimenteren geweest met professionele richt-antennes en meer vermogen.
Hij wist meer dan 5km te overbruggen.........
De provider is nu ook op het platteland aan het testen met WiFi in hoogspannings-masten, om ook WiFi op het platteland mogelijk te maken.
Misschien bij de provider informeren?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #21 Gepost op: 2014/10/03, 15:06:04 »
In de enginius EnGenius ENH500  (althans de modellen die ik heb) kan je het bereik instellen, van mij naar mijn zoon staat op 2,6 Km.
Volgens mij kan ik hem instellen tot 6 Km.

Ik heb zojuist bij iemand 2x Engenius ECB300 op zijn terrein neergezet als repeater, en op 800 mW is 500 meter makkelijk haalbaar- open terrein.
Daarbij moet ik wel opmerken dat je de antennes zo vrij mogelijk moet opstellen, dus niet tegen een gewapende betonnen muur of zo.
In principe zou het nog het mooist zijn als je de repeater in een plastic kastje op dak zet, en dan of de 12V draad verlengd of de repeater over  POE voed (bij Enginius kan dat) , of een 220 draad naar het kastje brengt voor de adapter.

In ieder geval kan je op een camping met dit soort zware jongens goed uit de weg.

@Ron
Die EnGenius ENH500 zijn eigenlijk richt antennes met ingebouwde zender, je stelt ze in als bridge en dan sluit je de zender aan op je router thuis en bij de andere persoon sluit je op de de ontvanger een router, eventueel een wifirouter zodat ze in huis gewoon een router met wifi hebben.
De richtantennes zijn dus puur een draadloze brug, voordeel (zeker op 5Ghz) is ook nog eens dat het eigenlijk niet te onderscheppen is.
 

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #22 Gepost op: 2014/10/04, 13:34:50 »
Zijn daar geen regels voor,de hoeveelheid zendvermogen van zo iets?Want je gooit nou ongevraagd een hoop zendervermogen over die mensen op het kamp..Ik zou er bezwaar tegen maken,er zijn mensen die daar heel gevoelig voor zijn!!! >:(
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #23 Gepost op: 2014/10/04, 14:01:17 »
[OffTopic]
Zijn daar geen regels voor,de hoeveelheid zendvermogen van zo iets?
Ja, daar zijn regels voor, waarin o.a. het zendvermogen wordt bepaald.
Want je gooit nou ongevraagd een hoop zendervermogen over die mensen op het kamp..Ik zou er bezwaar tegen maken,er zijn mensen die daar heel gevoelig voor zijn!!! >:(
Het zendvermogen is nog steeds erg laag in vergelijking met b.v. een mobilofoon, of een portofoon.
Wanneer mensen er last van hebben, dan moeten ze ook niet in de buurt om omroep-zenders komen, want daar praat je over vele kilo-Watten.
En wat te denken van de straling van oude televisies?
[/Offtopic]
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Frederik

  • Gast
Re: Internet via stopcontact: tips gevraagd
« Reactie #24 Gepost op: 2014/10/04, 14:49:36 »
Ik hoef geen uitleg over zenders en vermogen maar wat ik me af vraag: wat gebruiken ze dan op Landal Green Parken ? waar ze altijd uitstekende draadloze verbindingen hebben, waar je ook zit.