Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Tomboy meenemen en openen  (gelezen 2706 keer)

Offline KeesS

  • Lid
[OPGELOST] Tomboy meenemen en openen
« Gepost op: 2014/01/14, 14:06:37 »
Ubuntu 12.04.3

Bij de overgang van Ubuntu 10.04 naar Ubuntu 12.04.3 heb ik met kopiëeren en plakken van de map /.thunderbird mijn mail meegenomen naar de nieuwe installatie. Dat werkte voortreffelijk.

Ik dacht slim te zijn en hetzelfde te doen met mijn "Tomboy-notities".
Ik kopiëerde de map /.tomboy in 10.04 op een USB-stick en plakte hem na de installatie in 12.04.3
Helaas, kan ik na installatie van Tomboy de meegenomen bestanden niet openen.


Ik klik dan op [JA] om de gewenste toepassing te zoeken,............



maar weet niet hoe en/of waar ik de gewenste toepassing kan vinden en installeren.
Wie kan me helpen zodat ik mijn oude notities weer gewoon kan terugvinden en gebruiken.?
« Laatst bewerkt op: 2014/01/20, 14:36:28 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/14, 15:45:23 »
In oudere versies zaten de data inderdaad onder .tomboy. In nieuwere versies zitten de nota's zelf onder  ~/.local/share/tomboy/. Kopieer dus eens de inhoud van je .tomboy folder naar ~/.local/share/tomboy. Bij het opnieuw openen van tomboy zouden je nota's dan terug beschikbaar moeten zijn.

Werkt het goed, dan kan de .tomboy folder verwijderd worden.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/14, 16:46:05 »
In oudere versies zaten de data inderdaad onder .tomboy. In nieuwere versies zitten de nota's zelf onder  ~/.local/share/tomboy/. Kopieer dus eens de inhoud van je .tomboy folder naar ~/.local/share/tomboy. Bij het opnieuw openen van tomboy zouden je nota's dan terug beschikbaar moeten zijn.

Werkt het goed, dan kan de .tomboy folder verwijderd worden.
@vanadium,
sorry ik was niet helemaal correct of duidelijk.
Ik heb bij de installatie een partitie "/DATA" gemaakt en daarin de tomboy-notities opgeslagen, dus: /DATA/tomboy
Ik kan deze map /DATA/tomboy openen en de inhoud selecteren (101 items)
Helaas blijkt dan "kopiëren" niet mogelijk; (blijft grijs)  wat nu ?

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/14, 19:02:01 »
Kees,

De map in .local/sharetomboy even een andere name geven en een snel koppeling maken van /DATA/tomboy naar .local/share/

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/14, 21:48:56 »
Kees,

De map in .local/sharetomboy even een andere name geven en een snel koppeling maken van /DATA/tomboy naar .local/share/

groet,

Theo

@softbart,
Één van de 'Tomboy-notities' die ik nu niet kan openen luidt: "Hoe maak ik een snelkoppeling?"    :'(   :'(

de ham-vraag luidt nu; "Hoe doe ik dat?"
« Laatst bewerkt op: 2014/01/14, 23:42:14 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/15, 10:53:20 »
Je "opent" de tomboy notities niet. Door het programma te starten, zal tomboy zelf de notities openen die zich bevinden waar het programma dat verwacht, dus in ~/.local/share/tomboy/

Je moet dus je oude notities naar die folder overbrengen (of met een link werken zoals softbart aangaf).

Dat je de bestanden op je /DATA/tomboy schijf kan inzien, openen en selecteren, maar dan blijbaar niet kan kopiëren, komt mij vreemd over, maar dat is een ander probleem. Het komt mij vreemd voor omdat je onder linux normaal gezien bestanden kan kopiëren (natuurlijk alleen naar een bestemming waar je schrijfrechten hebt) van zodra je ze kan zien. Ik zou niet weten hoe ik permissies zou kunnen instellen zodat je bestanden wel kan inzien, maar niet kan kopiëren. Beschrijf misschien eens stap voor stap hoe je probeert te kopiëren.

Los daarvan lijkt het me dat je wel degelijk volle permissies wil op je /DATA partitie. Maak eventueel jezelf eigenaar van alles op die partitie met de commandolijn:
cd /
sudo chown -R $USER:$USER DATA
Je kan het commando als dusdanig ingeven. $USER wordt automatisch vervangen door je loginnaam.
(ik laat je eerst naar de root folder gaan, zodat je in het commando "DATA" kan gebruiken. Je had ook direct "/DATA" gebruiken, maar als je dan per ongeluk een spatie tussen / en DATA invoegt, dan is de schade niet te overzien).

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/15, 14:39:47 »
Je "opent" de tomboy notities niet. Door het programma te starten, zal tomboy zelf de notities openen die zich bevinden waar het programma dat verwacht, dus in ~/.local/share/tomboy/

Je moet dus je oude notities naar die folder overbrengen (of met een link werken zoals softbart aangaf).
@vanadium,
mijn kennis van Linux - Ubuntu is op het niveau van een beginnende beginner.
Met het klimmen van de leeftijd laat het geheugen me (te) vaak in de steek.  :(
Daarom maak ik veelvuldig gebruik van Tomboy-notitites; daarin sla ik dan de van U en anderen geleerde probleem-oplossingen op.
Vooral met 'terminal-commando's is dat makkelijk; met kopiëren en plakken werkt dat foutloos.
Jammer is dan, dat ik niet begrijp 'wát' ik doe. Ik voer braaf de opdracht uit, maar heb geen idee waar ik mee bezig ben.
Weet ik iets even niet meer, dan zoek ik het in mijn Tomboy-notitites weer op; helaas kan ik daar nu niet meer in of bij.  :'(
Zo kan ik nu de 'snelkoppeling-oplossing' van softbart niet meer bereiken en weet ik niet hoe ik dat moet doen.

Citaat van: vanadium
Dat je de bestanden op je /DATA/tomboy schijf kan inzien, openen en selecteren, maar dan blijbaar niet kan kopiëren, komt mij vreemd over,  Beschrijf misschien eens stap voor stap hoe je probeert te kopiëren.

Je ziet hierboven links een bladwijzer: "DATA-op-CAPC"
CAPC is mijn Desktop-PC.    "/DATA"  is een partitie met al mijn data-bestanden.
/DATA/tomboy  is de map met al mijn 'Tomboy-notities.'
 (deze map is nu geopend en U vind daar de bestanden; niet als 'normale tekstregels', maar als icoontjes met vreemde naam-aanduiding)
Als ik klik op "Bewerken">  kan ik  "Alles selecteren">  , maar de andere mogelijkheden in dat schermpje blijven 'grijs' aangegeven en zijn onbruikbaar; ik kan hier dus niet kiezen voor "Kopiëren".

Citaat van: vanadium
Los daarvan lijkt het me dat je wel degelijk volle permissies wil op je /DATA partitie. Maak eventueel jezelf eigenaar van alles op die partitie met de commandolijn:
cd /
sudo chown -R $USER:$USER DATA
Je kan het commando als dusdanig ingeven. $USER wordt automatisch vervangen door je loginnaam.
(ik laat je eerst naar de root folder gaan, zodat je in het commando "DATA" kan gebruiken. Je had ook direct "/DATA" gebruiken, maar als je dan per ongeluk een spatie tussen / en DATA invoegt, dan is de schade niet te overzien).
Zoals ik boven schrijf gaat de kennis van "Terminal-commando's" mijn begrip te boven. Zo ook in dit geval.
Ik durf na Uw waarschuwing voor "niet te overziene schade", dit commando dan ook niet uit te voeren.
Dat ik mijn Tomboy-notities niet kan bereiken is voor mij al schade genoeg.  >:(

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/15, 19:16:59 »
Je "opent" de tomboy notities niet. Door het programma te starten, zal tomboy zelf de notities openen die zich bevinden waar het programma dat verwacht, dus in ~/.local/share/tomboy/

Je moet dus je oude notities naar die folder overbrengen (of met een link werken zoals softbart aangaf).
@vanadium,
mijn kennis van Linux - Ubuntu is op het niveau van een beginnende beginner.
Daarom gaf ik hier graag een beetje uitleg over hoe het bij tomboy werkt. Je kan de nota's niet openen vanuit bestandsbeheer door erop te klikken. Je kan ze enkel openen vanuit Tomboy

Citaat
Zo kan ik nu de 'snelkoppeling-oplossing' van softbart niet meer bereiken en weet ik niet hoe ik dat moet doen.
Er zijn twee mogelijkheden, ofwel met een snelkoppeling, ofwel met kopiëren. Met een snelkoppeling blijft tomboy de gegevens gebruiken waar ze nu staan. Je maakt tomboy enkel wijs dat dat de gegevens zich in ~/.local/share/tomboy bevinden. Via kopiëren maak je een nieuwe kopie van de gegevens in de werkdirectory van tomboy. Tomboy zal dan met die gekopieerde gegevens werken.


Citaat

Je ziet hierboven links een bladwijzer: "DATA-op-CAPC"
CAPC is mijn Desktop-PC.    "/DATA"  is een partitie met al mijn data-bestanden.
/DATA/tomboy  is de map met al mijn 'Tomboy-notities.'
 (deze map is nu geopend en U vind daar de bestanden; niet als 'normale tekstregels', maar als icoontjes met vreemde naam-aanduiding)
Als ik klik op "Bewerken">  kan ik  "Alles selecteren">  , maar de andere mogelijkheden in dat schermpje blijven 'grijs' aangegeven en zijn onbruikbaar; ik kan hier dus niet kiezen voor "Kopiëren".
Ja kan dus niet kiezen "Bewerken - Kopiëren"??? Ik vraag me af wat hier dan aan de hand is, want ik zie niets abnormaals. Het lijkt erop dat de bestanden gewoon toegankelijk zijn.

"Kopiëren" van bestanden betekent natuurlijk: stap 1: bestanden selecteren en in het menu kiezen voor "Bewerken - kopiëren". Dan een ander venster van bestandbeheer openen en naar  ~/.local/share/tomboy navigeren. Tenslotte in het menu kiezen: "bewerken - Plakken"
Citaat
Zoals ik boven schrijf gaat de kennis van "Terminal-commando's" mijn begrip te boven. Zo ook in dit geval.
Ik durf na Uw waarschuwing voor "niet te overziene schade", dit commando dan ook niet uit te voeren.
Dat ik mijn Tomboy-notities niet kan bereiken is voor mij al schade genoeg.  >:(
Wellicht is dit niet nodig. Het commando "sudo chown -R $USER:$USER DATA" verandert de eigenaar van folders en bestanden daarin naar jezelf. "sudo (voer volgend commando uit als beheerder) chown (verander de eigenaar) -R (recursief, dus voor de aangegeven folder én alle folders en bestanden erin) $USER:$USER (naar gebruiker $USER en groep $USER. $USER is een variabele die automatisch wordt veranderd naar je eigen loginnaam)  DATA (de naam van de folder die je wil veranderen)

Offline softbart

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/16, 11:43:31 »
Een beetje laat.
Als het goed is is de DATA directory een mountpunt voor de DATA-partitie met root als eigenaar en een 777 mod. en div ln -s voor data in de $user.
Dit was toen zo gedaan omdat toen nog niet duidelijk was wat Kees ging doen, Ubuntu 10.04 12.04 en/of xubuntu. De DATA gaat dagelijks met een rsync naar een nas(je).
Mogelijk dat de chmod (na een nieuwe install) niet helemaal goed is uitgevoerd. Dit dan als nog uitvoeren. Tenzij je de wijze van @vanadium uitvoert.

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/16, 15:21:22 »
@vanadium
ik heb, met "angst en vreze"  ;) Uw opdracht:
cd /
sudo chown -R $USER:$USER DATA

uitgevoerd, maar kan nog steeds niet "Bewerken> Kopiëren>"
Na "Bewerken> Alles selecteren>" blijven de andere opties grijs.
Wel heb ik bij /DATA/tomboy "Eigenschappen" gezien dat ik (ca) nu rechten heb en bestanden mag aanmaken en verwijderen.

@softbart
U schrijft: "Als het goed is is de DATA directory een mountpunt voor de DATA-partitie met root als eigenaar en een 777 mod. en div ln -s voor data in de $user."
Wellicht zal vanadium (en anderen) dit begrijpen, maar ik snap er niets  van.

U schrijft: "De DATA gaat dagelijks met een rsync naar een nas(je)."
Voorheen gebeurde dat inderdaad, maar ik heb nu al weken geen rsync (backup) meer  gemaakt.
Door wijzigingen op mijn PC waren de terminal-commando's voor rsync onbruikbaar en wachtte ik eigenlijk op uitleg over een grafische mogelijkheid om te backup-en.

***
Nu het "Bewerken> Kopiëren>" niet lukt, en ik niet in/bij mijn Tomboy-notities kan komen, zou ik graag willen weten hoe ik een 'snelkoppeling' kan maken tussen /DATA/tomboy en ~/.local/share/tomboy om op die manier toch mijn oude notities te kunnen gebruiken.

Wie kan mij dat, op eenvoudige manier. uitleggen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/16, 16:20:34 »
Kan je eens proberen kopiëren via de terminal? Als er foutmeldingen zijn, dan komen we misschien te weten wat er aan de hand is, en waarom je niet kan kopiëren. Ik begrijp namelijk niet hoe dit kan.

cp -r /DATA/tomboy/ ~/.local/share/tomboy

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #11 Gepost op: 2014/01/16, 17:00:54 »
Kan je eens proberen kopiëren via de terminal? Als er foutmeldingen zijn, dan komen we misschien te weten wat er aan de hand is, en waarom je niet kan kopiëren. Ik begrijp namelijk niet hoe dit kan.

cp -r /DATA/tomboy/ ~/.local/share/tomboy
@vanadium
opdracht uitgevoerd; resultaat:

U ziet hier dat het kopiëren is gelukt.
Er staan nu 153 items (Tomboy-notities) in /.local/share/tomboy.   :)
Maar helaas,...... als ik het programma Tomboy start, krijg  ik alleen de laatst gemaakte notities te zien.  :'(
Heeft Uw 'toverstafje' nog meer mogelijkheden?  ;)

VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #12 Gepost op: 2014/01/16, 22:49:15 »
Zolang je blijft ingelogd zal je de heersende data zien. Controleer in ~/.local/share/tomboy de juiste data aanwezig is. Daarna opnieuw inloggen.

groet,

Theo

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #13 Gepost op: 2014/01/17, 00:17:54 »
Zolang je blijft ingelogd zal je de heersende data zien. Controleer in ~/.local/share/tomboy de juiste data aanwezig is. Daarna opnieuw inloggen.

In /.local/share/tomboy is dezelfde (juiste) data aanwezig zoals op het plaatje in reactie # 6  /DATA/tomboy is afgebeeld.
Dit beeld is afwijkend van de notities zoals die zichtbaar worden als ik het programma Tomboy opstart.
Tomboy zelf geeft de namen weer die ik als tekst-regels aan de notities gegeven heb; zie voorbeeld hieronder:



Het programma Tomboy geeft hier dus niet de notities zoals /.local/share/tomboy  ze weergeeft.

Zie de plaatjes in mijn openings-topic.
Daar wordt gevraagd om software te installeren om de bestanden te openen.
Er moet, naar mijn idee,  als toepassing "Tomboy" worden ingegeven; maar hoe moet/kan ik dat doen?
Als dáár, in /.local/share/tomboy,  de juiste toepassing aan een bestand gegeven wordt, zou Tomboy dat dan niet voor alle bestanden als toepassing gebruiken?
Het is mogelijk niet de 'juiste weg', maar als het op die manier wél werkt heb ik daar geen problemen mee. ;)



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline softbart

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #14 Gepost op: 2014/01/17, 09:10:50 »
Kees,

Ik gebruik tomboy niet. Ik kan je niet verder helpen. Wacht even op verdere reacties.

groet,

Theo

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #15 Gepost op: 2014/01/17, 11:25:13 »
Ik denk eerlijk gezegd dat we hier geen problemen meer hebben. De data voor Tomboy zijn correct overgebracht naar ~/.local/share/tomboy. Bij het openen van Tomboy zijn de nota's beschikbaar.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #16 Gepost op: 2014/01/17, 11:40:38 »
"Tomboy meenemen naar een nieuwe installatie" was de vraag. Als in de nieuwe installatie Tomboy geopend wordt, en de oude notities zitten erin, dan is alvast dat probleem volledig opgelost.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #17 Gepost op: 2014/01/17, 12:02:31 »
Nog wat....als je op zo'n notitie klikt die je al hebt overgezet en waar een proggie om gevraagd wordt....klik daar eens met rechts op en dan openen met.....
en als Tomboy niet wordt weergegeven deze zelf aanwijzen. Probeer dat eerst eens.
@femke98
dank voor het meedenken en helpen.
"Openen met" gaat niet met het rechtsklikken. Wél "met andere toepassing openen".
Maar, bij de dan geboden toepassingen/programma's staat Tomboy niet vermeld.
En dáár wringt bij mij de schoen; ik weet niet hoe ik Tomboy daar kan toevoegen.

Hetzelfde probleem doet zich hier voor;  ik weet niet hoe ik hier Tomboy als de gewenste toepassing of software moet invullen.
Wie kan me vertellen hoe ik dat kan doen ??
Het is (voor mij) ook niet zeker dat Tomboy dan wel zal werken.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #18 Gepost op: 2014/01/17, 12:10:03 »
"Tomboy meenemen naar een nieuwe installatie" was de vraag. Als in de nieuwe installatie Tomboy geopend wordt, en de oude notities zitten erin, dan is alvast dat probleem volledig opgelost.
@vanadium
dat is ten dele juist.
de oude (meegenomen of gekopiëerde) notitites zitten in /.local/share/tomboy.
Maar ze worden bij het opstarten van het programma Tomboy niet weergegeven.
Als ik ze middels Nautilus benader, kan ik de notities niet openen.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #19 Gepost op: 2014/01/17, 12:36:41 »
@vanadium
dat is ten dele juist.
de oude (meegenomen of gekopiëerde) notitites zitten in /.local/share/tomboy.
Maar ze worden bij het opstarten van het programma Tomboy niet weergegeven.
Als ik ze middels Nautilus benader, kan ik de notities niet openen.
Zijn de notities die je in reactie 13 toont dan niet de notities van je vorige installatie? Zijn dat nieuwe notities?

Dat je via nautilus de notities niet kan openen, is normaal. Zo werkt tomboy: het bestandsformaat is niet ontworpen om notities via nautilus te openen. Je moet dus zeker niet verder zoeken hoe te openen met  "Openen met", want dit kan niet werken.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #20 Gepost op: 2014/01/17, 13:27:52 »
Zijn de notities die je in reactie 13 toont dan niet de notities van je vorige installatie? Zijn dat nieuwe notities?

@vanadium
De in reactie #13 getoonde notities zijn nieuwe gemaakt ná de installatie van Ubuntu 12.04.3.
Hiermee werkt Tomboy zoals het behoort.

De andere notities zoals  Gepost op: 2014/01/15, 14:39:47 »
zijn de oude vanuit Ubuntu 10.04  /DATA/tomboy gekopiëerde naar Ubuntu 12.04.3  /.local/share/tomboy.
Deze notities zijn niet zichtbaar als ik het programma Tomboy start.
Deze notities kan ik niet bereiken en/of gebruiken.



VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #21 Gepost op: 2014/01/17, 14:00:16 »
Probeer eens het volgende (terwijl tomboy gesloten is)
mv ~/.local/share/tomboy ~/.local/share/tomboy_org
cp -r /DATA/tomboy/ ~/.local/share/tomboy
Start nu eens tomboy op: welke nota's zie je?

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #22 Gepost op: 2014/01/17, 14:13:52 »
Probeer eens het volgende (terwijl tomboy gesloten is)
mv ~/.local/share/tomboy ~/.local/share/tomboy_org
cp -r /DATA/tomboy/ ~/.local/share/tomboy
Start nu eens tomboy op: welke nota's zie je?

@vanadium
Hoera!!!!!!!!! vanadium U bent geweldig!!!!! Ik zie al mijn Tomboy-notities weer als ik opstart. :) :) :) :) :)
Hier ben ik heel blij mee; maar een vraagje nog.
Is het mogelijk om, in voor mij begrijpelijke woorden, uit te leggen wat die terminal-commando's doen?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #23 Gepost op: 2014/01/17, 14:56:28 »
Eens een kleine crash course teminal  =D

mv ('move' of 'verplaats', maar hier eigenlijk: 'hernoem') ~/.local/share/tomboy (wat hernoemd wordt) .local/share/tomboy_org (naar wat je het hernoemt)

Hiermee hebben we de gegevensfolder van tomboy zoals die eerst was, hernoemd zodat tomboy die niet meer herkent als zijn gegevensfolder. We hadden meteen kunnen wissen. Wissen is echter onherroepelijk. Door te verplaatsen kunnen we, indien nodig, de vorige situatie herstellen door de folder weer z'n oorspronkelijke naam te geven.

cp (copy, dus: kopieer) -r (recursief, dat wil zeggen, de folder en alles wat eronder zit) /DATA/tomboy/ (van je DATA partitie) ~/.local/share/tomboy (naar de plaats waar tomboy uitkijkt naar zijn data)

Hier hebben we dus je notities van je vorige versie, die je netjes gebackupt had op /DATA, gekopieerd naar de plaats waar tomboy de notities verwacht. Als je tomboy terug opstart, ziet die derhalve nu je notities van vorige versie.

De folder ~/.local/share/tomboy_org dient nu tot niets, en kan je definitief verwijderen.

Denk eraan dat je oude en nieuwe notities nu bestaan in ~/.local/share/tomboy. Daar worden de gegevens nu bewaard als je in Tomboy bezig bent. Het is dus vanaf nu die folder die je moet kopiëren om een reservekopie te maken.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tomboy meenemen en openen
« Reactie #24 Gepost op: 2014/01/17, 19:05:44 »
Eens een kleine crash course teminal  =D
---
De folder ~/.local/share/tomboy_org dient nu tot niets, en kan je definitief verwijderen.

Denk eraan dat je oude en nieuwe notities nu bestaan in ~/.local/share/tomboy. Daar worden de gegevens nu bewaard als je in Tomboy bezig bent. Het is dus vanaf nu die folder die je moet kopiëren om een reservekopie te maken.
@vanadium
dank voor deze heldere uitleg !!
één ding is me nog niet helemaal duidelijk.

Hierboven ziet U naast elkaar de eigenschappen van /.local/share/tomby (links) en /.local/share/tomboy_org (rechts)
/tomboy_org  is groter (meer bestanden) dan /tomboy. Dat klopt want in /tomboy_org zitten ook de (nieuwe) bestanden die na de installatie van Ubuntu 12.04.3 gemaakt zijn.
Als ik nu, wat U boven adviseert, /.local/share/tomboy_org verwijder, ben ik dan niet al mijn Tomboy-notities weer kwijt?
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg