Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: mount een nieuw geformateerde drive  (gelezen 1083 keer)

philvdk

  • Gast
mount een nieuw geformateerde drive
« Gepost op: 2007/10/20, 11:49:51 »
- eerst met gparted een NTFS drive geherformatteerd naar ext3. Ze was niet te zien in het systeem dus even wiki gelezen over mount.

Ik doe dit :

philippe@philippe:~$ sudo fdisk -l

Disk /dev/sdb: 120.0 GB, 120034123776 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 14593 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x000e1b28

Device Boot      Start         End      Blocks   Id  System
/dev/sdb1               1       14593   117218241   83  Linux

philippe@philippe:~$ sudo mkdir /mnt/data
philippe@philippe:~$ sudo mount /dev/sdb1 /mnt/data
philippe@philippe:~$

Klopt dit verhaal zo een beetje ? Ik zie de drive nu op mijn bureaublad staan als /mnt/data.
Hoe komt het dat er een padverwijzing is en niet gewoon een naam, Iets vergeten ?

En hoe maak ik dat deze drive steeds bij het aanloggen automatisch gemount wordt, moet ik daarvoor in fstab zijn ?

tnx, leer elke dag wat bij

Offline vanadium

  • Lid
mount een nieuw geformateerde drive
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/20, 13:46:05 »
Ik weet niet hoe je een icoon op de desktop hebt bekomen. Er wordt enkel automatisch een icoon gemaakt als het een schijf is gemount in /media. Dat is echter een bijkomstigheid.

Belangrijker is dat je de schijf automatisch gemount wil hebben bij de opstart. Je moet hiervoor inderdaad een regel voor je schijf toevoegen in /etc/fstab. Ik raad je echter aan dit enkel te doen als het een permanente schijf betreft, niét als het een verwijderbare schijf betreft.

De regel die je zal moeten toevoegen, zal er minimaal zo uitzien

/dev/sdb1 /mnt/data ext3 defaults 0 2


Je kan als je wil met de UUID mounten. De UUID kom je te weten met:

sudo vol_id /dev/sdb1

Dan specifieer je de UUID i.p.v. de device name en je regel wordt dan bijvoorbeeld (je substitueert natuurlijk je eigen UUID):

UUID=113d4806-2eb3-492a-bf81-de560d9ed70d  /mnt/data ext3 defaults 0 2

philvdk

  • Gast
mount een nieuw geformateerde drive
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/21, 05:31:48 »
hoi, bedankt.

Het is inderdaad een vaste schijf in de desktop. Ik was origineel met xp gestart en sinds een tijdje  nog enkel ubuntu, maar die tweede schijf was nog NTFS. Eerder deze week alle data naar een usb drive overgezet, als de bliksem naar ext3 en nu kan de data terug, alleen wou de schijf niet auto mounten.

Is er een verschil (voor-, nadeel) als je uuid gebruikt ?
Tnx

Offline joseph

  • Lid
mount een nieuw geformateerde drive
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/21, 13:22:23 »
Citaat van: vanadium
Belangrijker is dat je de schijf automatisch gemount wil hebben bij de opstart. Je moet hiervoor inderdaad een regel voor je schijf toevoegen in /etc/fstab. Ik raad je echter aan dit enkel te doen als het een permanente schijf betreft, niét als het een verwijderbare schijf betreft.
:O

Vanadium,

Waarom niet en wat dan wel te doen met een verwisselbare schijf?
Heb er zelf een zo gemount als /backup vandaar de interesse om evt toekomstige foutjes te vermijden.

Offline vanadium

  • Lid
mount een nieuw geformateerde drive
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/22, 12:02:04 »
Citaat
Is er een verschil (voor-, nadeel) als je uuid gebruikt ?
Tnx
Praktisch zal het eigenlijk niet veel uitmaken voor de meeste gebruikers.

Vanaf Feisty worden UUIDs gebruikt. Het voordeel van de UUID is dat dit een verwijzing is die persistent is. Een "apparaatverwijzing" (vb /dev/hda1) is dit niet. De apparaatverwijzing kan wijzigen als je schijven verwijdert of bijvoegt, of herpartitioneert, waarna je fstab niet meer correct zal zijn. Met UUIDS mag je zoveel veranderen als je wil, fstab zal steeds de correcte partitie eruit kunnen pikken.

Citaat
Waarom niet en wat dan wel te doen met een verwisselbare schijf?
Verwisselbare schijven worden niet via /etc/fstab gemount, maar volgens een ander mechanisme, ontworpen om meer intuitief en automatisch dergelijke schijven te kunnen aankoppelen en afkoppelen. Het is dus weinig zinvol deze schijf toch via de klassieke methode, /etc/fstab, te mounten en dan via de commandolijn te moeten aan/afkoppelen, of een fout te hebben bij opstart mocht de schijf niet aangekoppeld zijn.