Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instellen Iiyama monitor  (gelezen 1311 keer)

Offline rietje

  • Lid
Instellen Iiyama monitor
« Gepost op: 2020/04/06, 20:38:11 »
Xubuntu 18.04 LTS en monitor Iiyama G-Master (DVI).
Werkte perfect met de grafische kaart van het moederbord. Nu een nieuwe grafische kaart ge-installeerd,
de MSI GeForce GT710 1GD3H met de door ubuntu aangegeven driver.
Alles werkt goed op 1 ding na, nl. het beeld blijft op full screen staan. Dit is alleen nodig bij games.
Krijg de monitor niet terug gesteld, kan ook niet in de monitorinstellingen Video Mode Adjust activeren.
Wie kan mij helpen hierbij?
B.v.d,

Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #1 Gepost op: 2020/04/07, 10:58:31 »
Hallo Rietje,

Wat bedoel je met 'het beeld blijft op full screen staan'? Het beeld waarvan? Van bepaalde programmavensters? Welke programma's dan? Welke niet?

Of mis je misschien de vensterbalk met de knoppen om te minimaliseren? Dan projecteert de monitor het beeld 'te hoog'. Dan zou je het beeld bij moeten kunnen stellen met knoppen op de monitor zelf. Via de knoppen kun je het beeld vaak ook schalen.

Graag wat meer info

Offline rietje

  • Lid
Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #2 Gepost op: 2020/04/07, 12:13:53 »
Zoals je zult weten is de monitor een breedbeeldtype.
Voordat ik de nieuwe grafische kaart gebruikte kon ik voor normale tekst en email,e.d. het beeld via "video mode adjust" van de monitorinstellingen op normale afmetingen zetten.
Dit gaat dus niet meer, met gevolg dat na het opstarten de gehele breedte van het  beeldscherm gevuld wordt met alle gebruikte werkbladen.
Xubuntu geeft als resolutie 1024x768 en 76 Hz freq. aan en is niet te veranderen.
De native resolutie van het beeldscherm is max.1920x1080. Ook de videokaart kan deze resolutie aan. 
Groetjes,

Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #3 Gepost op: 2020/04/07, 12:21:21 »
Dan heb je denk ik een standaard beeldschermdriver actief. Iiyama is een heel goed merk wat specifieke aansturing nodig heeft om optimaal te werken.

Als ik jou was zou ik gaan uitzoeken of er specifieke drivers (meer instel-mogelijkheden) voor deze Iiyama onder linux beschikbaar zijn en deze installeren.
Ik heb zo'n sterk vermoeden  ;) dat er hier meerdere personen zitten die jou daar perfect bij kunnen helpen (hoor ik niet bij  :-[ )

Voorzetje. Wie gaat hem inkoppen voor Rietje?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #4 Gepost op: 2020/04/07, 15:04:25 »
Ik heb nu in extra stuurprogramma,s de driver ge-installeerd van nvidia (nvidia-driver-435)
Nu kan ik alle resoluties weer kiezen en heb ook de standaard 60 Hz. weer terug.
Maar kan nog steeds niet de Video Mode Adjust van de monitor gebruiken.

Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #5 Gepost op: 2020/04/07, 16:35:39 »
Mooi dat je al zover bent gekomen!  ^-^

Voor Nvidia is er een beheerprogramma.
Ik weet niet of jij dat Nvidia-proggie kunt gebruiken of een specifiek Iiyama-proggie nodig hebt, maar die kant moet je het denk ik in zoeken.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #6 Gepost op: 2020/04/08, 09:31:57 »
Wat is een beheerprogramma van nvidia.?

Offline rietje

  • Lid
Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #7 Gepost op: 2020/04/08, 09:52:43 »
Nu heb ik de resolutie gezet op 1280x1024. Alles werkt weer goed. Ook de instellingen van het beeldscherm doen het weer normaal.
Bedankt allemaal. M.vr.gr.

Re: Instellen Iiyama monitor
« Reactie #8 Gepost op: 2020/04/08, 18:50:04 »
Wat is een beheerprogramma van nvidia.?

Voor nVidia is daar een handig proggietje voor. nVidia X Server Settings.
Misschien voor Ilyama ook?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore