Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LMDE2 'Betsy'-64bit  (gelezen 2240 keer)

LMDE2 'Betsy'-64bit
« Gepost op: 2017/04/14, 18:47:18 »
@ Forum,

Uit nieuwsgierigheid en omdat het soms 'kriebelt' naar iets nieuws - iets onbekend -, eens een installatie van LMDE2 'Betsy'-Cinnamon-64bit-201701.iso uitgevoerd op de testlaptop.
In dualboot ernaast, LM 18.1 Xfce-64-2017.01.iso geïnstalleerd.

In wezen niet zo 'n groot verschil in uitzicht en werking ( LinuxMint is me niet vreemd - heb het al eens gebruikt, vooral de Maté 17.1 en 18.1).
Maar ze 'werken' prima, en, heb er geen problemen mee.

Het bijwerken van de pakketten is wél anders: LMDE2 = Debian, en LM 18.1 = Ubuntu.
De Installatie is ook, lichtjes, anders voor LMDE2 ten opzichte van de LM 18.1 Xfce-installatie.
Bij LMDE2 moet je de Hdd nog zelf indelen en kiezen waar je de Grub zal zetten. Het is even bij de 'pinken' zijn tijdens dat installatieproces.
Ik heb wel eens goed moeten kijken en nadenken voor ik een volgende stap - in het installatie proces- durfde te zetten...
Lees dit :  http://www.tecmint.com/linux-mint-debian-edition-betsy-cinnamon-installation-customization/2/

Deze distro's ( LMDE2-Cinnamon + LM 18.1 Xfce -64bit) zijn geïnstalleerd op een Hdd van 320GB. Deze Hdd kan ik wisselen met een andere Hdd, waarop ik dan weer een andere distro's kan installeren.
Moet ze wel, af en toe, eens wisselen om de distro's en de pakketten te kunnen updaten/upgraden.
Ter info.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/14, 19:19:39 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #1 Gepost op: 2017/04/14, 20:11:35 »
Hallo spievensterke, Ik heb LMDE-2 (Betsy) op een USB stick gezet voor demonstratie en installatie doeleinden. Het is een heel fijne distibutie en heel stabiel. Zelf heb ik het op een test hardeschijf geïnstalleerd staan. Die schijf doe ik dan in een testlaptop.
Ik kan niet helemaal doorgronden wat je met die cutomizattion  precies bedoelt? ClamAV heb ik bijv. niet/nooit geïnstalleerd.

Wat ik wel heb gedaan is Cinammon vervangen door XFCE. Dat vind ik zelf makkelijker werken. Daarmee houd ik ook de instellingen van AntiX-M-16 aan, dus met de taakbalk links. Verder gebruik ik dan de toetsenbord snelkoppelingen van XFCE, makkelijker aan te passen. Verde vind ik Thunar ook veel makkelijker dan Marco omdat je bij Thunar aangepaste acties in kunt stellen. Zo heb ik bijv. terminal en thunar met open als root ingesteld. Ook catfish voor doorzoeken van (sub)directories.

Uit mijn hoofd (het is al een tijdje geleden) dacht ik dat je dat hele gebeuren met tasksel in een terminal uit kunt voeren, desnoods met Synaptic als hulpmiddel bij de hand.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #2 Gepost op: 2017/04/14, 20:38:23 »
@ h2o,
Citaat
Ik kan niet helemaal doorgronden wat je met die customization  precies bedoelt? ClamAV heb ik bijv. niet/nooit geïnstalleerd.

Ja, ik vond dit ook wat vreemd, maar ik heb het ook niet toegepast. Deze uitleg heb ik pas achteraf gelezen ...

Het is zelfs een distro om in de gaten te houden, werkt veel sneller dan de LinuxMint 18.1 ( Ubuntu-variant/afgeleide) ... :)

Hoe heb je 'Cinnamon' dan wel vervangen door Xfce ? Via synaptic  (bureaubladomgeving) ?
« Laatst bewerkt op: 2017/04/14, 20:41:02 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #3 Gepost op: 2017/04/14, 21:02:55 »
@ h2o,
Hoe heb je 'Cinnamon' dan wel vervangen door Xfce ? Via synaptic  (bureaubladomgeving) ?

Zie mijn laatste deel van mijn bijdrage:
Citaat
Uit mijn hoofd (het is al een tijdje geleden) dacht ik dat je dat hele gebeuren met tasksel in een terminal uit kunt voeren, desnoods met Synaptic als hulpmiddel bij de hand.
In een terminal als root tasksel ingevoerd, dan krijg je de verschillende desktops van Debian in beeld. Cinnamon staat dan aangevinkt en dan kun je XFCE aanvinken en uitvoeren. Tenminste, dat is de Debian manier, of dat bij LMDE ook op gaat weet ik niet meer.
Daarna, via Synaptic de Mint zaken bij de XFCE desktop toepassen zoals Mintmenu en dergelijke.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #4 Gepost op: 2017/04/14, 21:35:42 »
Tenminste, dat is de Debian manier, of dat bij LMDE ook op gaat weet ik niet meer.
Vast wel, het werkt ook in *buntu ..........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #5 Gepost op: 2017/04/14, 21:49:05 »
Het leuke van LMDE is dat je er ook later een pure Debian van kunt maken. Daar staan diverse beschrijvingen van op het web.
Omgekeerd, kun je van Debian ook een LMDE maken. Dat is relatief makkelijker omdat je dan alleen de LMDE repo toe moet voegen, preferences aanpassen en een upgrade uit moet voeren.
Daarna via Synaptic de mintkey ophalen en een pakketupdate uitvoeren en vervolgens de Mint zaken installeren.

Ik heb het wel eens uitgevoerd, maar zie er eigenlijk het nut niet zo van in.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #6 Gepost op: 2017/04/14, 22:44:35 »
Het leuke van LMDE is dat je er ook later een pure Debian van kunt maken.
Hier heb ik op een partitie Debian 8.6 met XFCE staan.
Nadeel was alleen, dat ik heb moeten zoeken naar de juiste Wifi driver (closed source), terwijl die standaard in Ubuntu zit, en de Debian configuratie voor Apache, omdat gebruikers aanmaken niet grafisch wilde (mogelijk mis ik wat).
Het resultaat is een lichter systeem dan Xubuntu, maar ook minder mogelijkheden :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline loti

  • Lid
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #7 Gepost op: 2017/04/14, 23:33:03 »
Je kan Debian ook downloaden van:   http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/    dan hoef je niet apart drivers te downloaden voor Wifi e.d.

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #8 Gepost op: 2017/04/15, 08:21:07 »
Het leuke van LMDE is dat je er ook later een pure Debian van kunt maken.
Hier heb ik op een partitie Debian 8.6 met XFCE staan.
Nadeel was alleen, dat ik heb moeten zoeken naar de juiste Wifi driver (closed source), terwijl die standaard in Ubuntu zit, en de Debian configuratie voor Apache, omdat gebruikers aanmaken niet grafisch wilde (mogelijk mis ik wat).
Het resultaat is een lichter systeem dan Xubuntu, maar ook minder mogelijkheden :lol:
Ik heb een van mijn 'klanten' die met een dergelijk probleem zit. Die heeft twee nieuwe systemen van verschillende samenstelling. Het ene draait moeiteloos op Debian en het andere 'doet het wel', maar heeft ook wat nukken, waaronder het bevriezen van het systeem. Uiteindelijk daar LMDE-2 op gezet en nu draait ook dat systeem probleemloos. Beide systemen verder hetzelfde geconfigureerd en uitwisselbaar gemaakt en zij  nu (behalve onder de motorkap) identiek.
Soms moet je ook wat minder conventioneel te werk gaan.

Ik denk dat jij met LMDE met een XFCE configuratie ook goede zaken kunt doen. LMDE vind ik zelf een goede tussenstap tussen LM en Debian. Voor het robuuste werk Debian en voor het gemak Linux Mint.
Overigens ga ik vandaag eens met de testlaptop aan de gang en kijken hoe ik XFCE op de LMDE-2 schijf heb gekregen.

EDIT: Ik heb even de LMDE-2 usbstick in de laptop gestopt en gekeken. Met tasksel kun je inderdaad Cinnamon en/of XFCE selecteren (meer mogelijkheden zijn er ook: Gnome, KDE en LXDE).
Je kunt het beste even Cinnamon en XFCE selecteren en dan installeren. Daarna nog een keer tasksel laten draaien en dan Cinnamon de-selecteren als je daar vanaf wil komen.

Daarna zou ik met klem adviseren om lightdm te installeren ipv MDM. Dat heeft bij mij bij een upgrade wel eens grote problemen gezorgd. Daarna met Synaptic zoeken op mint en dan de volgende pakketten installeren:
mint-info-debian-xfce
mint-artwork-xfce
mint-user-guide-xfce

Mintmenu kun je gewoon gebruiken onder XFCE,( https://community.linuxmint.com/tutorial/view/367 )maar je kunt daarvoor in de plaats ook Whiskermenu installeren.

« Laatst bewerkt op: 2017/04/15, 09:15:46 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

  • Lid
Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #9 Gepost op: 2017/04/15, 08:21:51 »
Je kan Debian ook downloaden van:   http://cdimage.debian.org/cdimage/unofficial/non-free/cd-including-firmware/    dan hoef je niet apart drivers te downloaden voor Wifi e.d.
Klopt.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: LMDE2 'Betsy'-64bit
« Reactie #10 Gepost op: 2017/04/15, 14:11:14 »
Ik lees heel fijne reacties, waaruit ik al een en ander nieuws leer. Bedankt.

Het lijkt dat LMDE2 een heel leuke distro is geworden waar een en ander aan te 'tweaken' valt.

Ik ben wel op zoek naar een handleiding / guide/ tutorial over LMDE 2, maar die heb ik nog niet gevonden ( die duidelijk en begrijpbaar is ) tot nu toe.
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.