Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Backup HDD voor Ubuntu en XP  (gelezen 765 keer)

Relinquish

  • Gast
Backup HDD voor Ubuntu en XP
« Gepost op: 2008/02/19, 22:41:10 »
Ik heb nog een 250 gig harde schijf liggen, geen idee hoe geformatteerd en die wil ik gebruiken voor backuppen van data vanuit XP en Ubuntu en eventueel nog een ander linux programma erop te zetten in een aparte petitie.

Beiden SO draaien nu op een eigen schijf, niet expres zo gedaan maar ik dacht dat de schijf van XP home overleden was vandaar nieuwe (kleine) schijf erin gezet en Ubuntu erop gedaan. Afhankelijk van mijn instellingen in de Bios gebruik ik Ubuntu of XP home nu.

Draait eigenlijk wel prima zo maar mijn schooldata wil ik backuppen op 1 schijf die beiden OS kunnen lezen, Open Office gebruik ik ook onder XP en het zou fijn zijn als ik de bestanden die ik aanmaak met OpenOffice vanuit XP ook met Ubuntu kan openen en vice versa (als dat uberhaupt mogelijk is).

Hoe kan ik die het beste formatteren? Ik zie namelijk nogal tegenstrijdige verhalen over FAT32 en NTFS. Ik moet zowiezo 1 petitie hebben voor Linux experimenten.

Backup HDD voor Ubuntu en XP
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/19, 23:37:33 »
Is die schijf een SATA schijf?Als het een IDE schijf is maakt het niet uit, gewoon nieuwsgierig. Ik zou van te voren de schijf als die aangesloten is in twee partities verdelen 1 partitie FAT32 is het makkelijkste voor Windows xp en Ubuntu, of gewoon NTFS kan ook moet je alleen een programma installeren voor Ubuntu. De andere partitie maak je EXT3 voor je Linux experimenten.
Dit indelen kan je doen met Gparted die op je Ubuntu cd staat gewoon opstarten van cd en Live gebruiken of Gparted Live downloaden en op een cd branden: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/
Je documenten die in Open Office gemaakt heb kan je onderling uitlezen OO kan ook met .doc overweg.
Mag ik vragen waarom je met je BIOS wisselt tussen Windows en Ubuntu i.p.v. Grub te gebruiken?

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.