Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: dubbele foto's zoeken  (gelezen 4302 keer)

dubbele foto's zoeken
« Gepost op: 2009/08/05, 00:28:44 »
hallo iedereen,
we (de kinderen en ik) zijn aan het overstappen naar ubuntu.  Op de oude computers stonden heel wat foto's van door de jaren heen. 
Het zijn er ondertussen enkele duizenden.  MAAR er zitten veel dezelfde tussen. 
Nu vraag ik me af of er een programma bestaat onder ubuntu wanneer je de foto's allemaal op de 'ubuntu' computer steekt, de dubbele eruit kan halen?
Papa Lieven

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: dubbele foto's zoeken
« Reactie #1 Gepost op: 2009/08/05, 05:56:18 »
Er bestaan enkele Linux progs die "duplicate files" kunnen opsporen.

Bijv. FSlint

Er is ook Fdupes, maar die is iets ingewikkelder.

Edit: Dit soort programma's kunnen gevaarlijk zijn wanneer je ze gebruikt voor het verwijderen van alle duplicaten (niet-foto's) of voor andere heftige schoonmaakacties.
« Laatst bewerkt op: 2009/08/05, 06:02:46 door Lexaldo »

Offline jan11000

  • Lid
Re: dubbele foto's zoeken
« Reactie #2 Gepost op: 2009/08/05, 10:10:50 »
Indien je geen linux versie vind, zou je doublekiller voor windows kunnen gebruiken via wine.

Offline koos4401

  • Lid
Re: dubbele foto's zoeken
« Reactie #3 Gepost op: 2009/08/05, 14:44:42 »
Zomaar een vraagje: Staan er écht dubbele foto's op de geheugendrager, of staat er één foto met (vele) verwijzingen naar die ene foto toe? Dat maakt bij een schoonmaakactie nogal verschil.
Let daarom ook op wat lexaldo schreef:
Citaat
Dit soort programma's kunnen gevaarlijk zijn wanneer je ze gebruikt voor het verwijderen van alle duplicaten (niet-foto's) of voor andere heftige schoonmaakacties.
De grootte van het bestand geeft wel uitsluitsel over "dubbele foto" of "verwijzing naar.."
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Re: dubbele foto's zoeken
« Reactie #4 Gepost op: 2009/08/05, 14:50:10 »
Ik denk dat dit topic niet voor niets verplaats is, het hoort hier namelijk niet:

http://forum.ubuntu-nl.org/foto-video-en-audiobewerking/verplaatst-dubbele-foto%27s-zoeken/

Re: dubbele foto's zoeken
« Reactie #5 Gepost op: 2009/08/05, 21:50:26 »
het zijn echt dubbele foto's.  je kent dat wel : iedreen wilde deze foto en dan die andere op de pc om naar te turen.  Blijkbaar staat mijn onderwerp verkeerd gepost en hoop ik dat ik door het bos nog de bomen vind.
maar ik ga alvast es proberen met de reeds ontvangen tips

Re: dubbele foto's zoeken
« Reactie #6 Gepost op: 2009/08/05, 22:12:28 »
met dat programma fslint slaag ik er niet in om het te laten zoeken op een externe harde schijf?  het programma wil alleen maar zoeken in de pc zelf.  hoe kan ik het instellen dat hij bvb op de externe harde schijf zoekt?