Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Werken met de terminal  (gelezen 4547 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Werken met de terminal
« Gepost op: 2009/06/10, 16:36:42 »
Voor het artikel werken met het terminalscherm heb ik een nieuwe opzet gemaakt: http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal

Het is een vrije vertaling van https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal

Deze opzet is geschikt voor aanvullingen maar het doel is wel een "inleiding" en geen diepgaande uitwerking van bijzondere terminal opdrachten. Het is bestemd ter vervanging van het huidige artikel over dit onderwerp.

Wie wil naar dit artikel kijken en opmerkingen en/of aanvullingen geven (hier of rechtstreeks in de wiki)?
Klik links bovenin op Documentatie

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Werken met de terminal
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/11, 10:44:05 »
Ja het vorige artikel gebaseerd op Ubuntu 5.10 is nog steeds bruikbaar. Maar toch heb ik wel een aantal opmerkingen:

- De vorige pagina is ook duidelijk maar wat "wollig". Het is deels geschreven als een "verhaal" gebaseerd op een gebruiker (bb@bartek). Daar heb ik ooit screen shots bij gemaakt, geheel in stijl met deze gebruiker in de prompt (PS1). Leuk maar niet praktisch (door meer wiki-gebruikers) te onderhouden.
- Er onderwerpen in die al lang niet meer zo noodzakelijk zijn voor "beginners" zoals het handmatig aanpassen van source.list. Sinds 6.06 hoor ik daar niemand meer over en voegen de meeste gebruikers extra pakketbronnen toe via de gui.
-  Eigenlijk kan het gehele software gedeelte uit de terminal want daar is een eigen pagina voor, gebaseerd op grafisch gebruik. En er is vast een beter voorbeeld programma om te installeren te bedenken dan een p2p programma (Frostwire).
- Halverwege worden bestand-permissies uitgelegd maar pas tegen het einde staat een uitleg over chown.
- xkill is grappig maar of dit nu zo'n geschikt voorbeeldprogramma is? Maar tegenwoordig is er ook "Afsluiten forceren" voor de taakbalk.
- vi (=een fantastische editor!!!) is niet erg vriendelijk voor "beginnende" gebruikers. Jij en ik kunnen er vast goed mee overweg maar nano is voor de 1e keer terminalgebruik echt een betere start.
-

De keuze is deze opmerkingen te  verwerken in het oude artikel of een nieuwe starten. Mijn voorkeur heeft een nieuw artikel. Het is flink korter geworden en bevat toch veel informatie. De meer gestructureerde opzet maakt het onderhoud naar mijn mening eenvoudiger.

Klik links bovenin op Documentatie