Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..  (gelezen 2641 keer)

Offline grafcom

  • Lid
Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Gepost op: 2011/03/23, 13:36:53 »
Ik ben bezig met het opzetten van een netwerk met Windows (XP) computers en een Linux (10.04) computer.

Samba is geïnstalleerd en tevens gebruik ik "Samba-server configuratie"

Ik heb in de Linux computer gebruikers aangemaakt zonder home mappen (/dev/null) en als hoofdgroep "Sambashare"
Daarna deze gebruikers met de "Samba-server configuratie" als Samba gebruikers aangemaakt met daarin de Windows gebruikersnaam en het samba wachtwoord gelijk aan het wachtwoord waarmee de gebruikers in Windows inloggen.

Vervolgens met "Samba-server configuratie" een share aangemaakt en deze toegang gegeven voor de aangemaakte samba gebruikers.

Bij de Server-instellingen "Basis" in de "Samba-server configuratie" de werkgroep naam ingevuld zoals die gebruikt wordt. Bij "Beveiliging" staat de "Authenticatie-modus" op "Gebruiker" "Wachtwoorden versleutelen" op "Ja" en Gast-account" op "Geen gast-account"

Vervolgens een test gedaan met de Windows computers en van de drie werken er twee zoals verwacht... Alleen bij één computer werkt het niet daar krijg ik de melding dat ik geen rechten heb en de opmerking: "kan netwerkpad niet vinden"

Alles meerdere malen gecontroleerd, wachtwoorden instellingen op de pc etc. ook met pingen werkt het zoals verwacht.

Iemand nog een idee waarom het bij één Windows PC niet werkt?

Bij voorbaat dank.


Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/23, 17:21:23 »
Kan het probleemgeval wel verbinden met een andere (evt Windows-) computer?

Offline grafcom

  • Lid
Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/23, 18:38:55 »
@overdenkamp,

ja, de pc is zichtbaar in het gehele netwerk en ik kan met die PC op alle andere Windows pc's en vice versa. Ook kan ik met Ubuntu wel naar die PC.

Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/24, 18:20:21 »
Is er een belangrijk aspect waarin het probleemgeval anders is dan de andere?

Offline grafcom

  • Lid
Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/24, 19:02:31 »
@overdenkamp,

bij mijn weten niet. Ik heb ook alle instellingen nagelopen v.w.b. de netwerk instellingen maar zie geen aanwijsbaar verschil.

Wat me inmiddels wel opgevallen is, wanneer ik gewoon via de netwerklocaties de share aanklik krijg ik geen toegang etc. er wordt verder niets gevraagd. Echter wanneer ik via start/uitvoeren kies voor \\linux dan wordt me een gebruikersnaam en wachtwoord gevraagd en, let op:

In ubuntu is de gebruiker 'computer4' (niet de inlognaam van de gebruiker) met wel het wachtwoord van de gebruiker. In samba is 'computer4' de Ubuntu gebruiker met als Windows gebruikersnaam de inlognaam van de Windows gebruiker en ook hetzelfde wachtwoord..... nog te volgen?

Welnu als ik op die windows computer nu als gebruiker 'computer4' invul en het wachtwoord dan kan ik er wel in...

Opgelost dacht ik, dus moet de ubuntu gebruiker dezelfde naam hebben als de Windows gebruikersnaam maar dan werkt het nog steeds niet en kan ik ook niet meer met gebruikersnaam 'computer4' inloggen

Voor de duidelijkheid: de andere windows computers heten in ubuntu 'computer1' 'computer2' etc. en bij samba heb ik dan voor ieder afzonderlijk de Windows gebruikersnamen opgegeven met bijbehorende wachtwoorden.

Ik begrijp er helemaal niets van.

Groet,
Grafcom

Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/24, 19:07:27 »
Kan het misschien zijn dat er nog ergens een foutieve gebruikersnaam/wachtwoord-combinatie op die Windowscomputer opgeslagen staat?

Zo gedetailleerd weet ik ook niet wat af van samba en dergelijke, dus misschien is het handig als iemand met meer verstand hiervan er even naar kijkt...

Offline grafcom

  • Lid
Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/24, 19:10:53 »
Nee, dit was onlangs een schone installatie met alleen die gebruiker.

Offline grafcom

  • Lid
Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/28, 21:21:01 »
Iemand die hier toch nog een oplossing voor weet?

Nog even samenvattend:

Windows XP Pro heeft als Linux gebruikersnaam Compu2. Via "Samba-server configuratie" deze als samba gebruiker toegevoegd en daar de Windows gebruikersnaam ingevuld met het Windows wachtwoord. Dit werkt.

Windows XP Home heeft als Linux gebruikersnaam Compu3. Via "Samba-server configuratie" deze als samba gebruiker toegevoegd en daar de Windows gebruikersnaam ingevuld met het Windows wachtwoord. Dit werkt ook

Probleemgeval:
Windows XP Home heeft als Linux gebruikersnaam Compu4. Via "Samba-server configuratie" deze als samba gebruiker toegevoegd en daar de Windows gebruikersnaam ingevuld met het Windows wachtwoord. Dit werkt niet.

Krijg hier soms melding dat ik geen rechten heb en de opmerking: "kan netwerkpad niet vinden" maar soms krijg ik een aanmeld venster voor een gebruikersnaam en wachtwoord.

De Windows gebruikersnaam en wachtwoord werken dan niet maar wanneer ik de Linux gebruikersnaam intik, in dit geval dus Compu4, en het wachtwoord dan kan ik er wel in.

Wie?

Bij voorbaat dank




Offline grafcom

  • Lid
Re: Windows - Linux netwerk "bijna" werkend..
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/31, 12:45:26 »
Inmiddels weer een stuk verder.....

Het gaat hier over een Windows XP Home versie die niet wil inloggen.

Het probleem blijkt nu dat de "werkelijke" account-naam in deze computer bestaat uit twee woorden nl. "voornaam achternaam" met een spatie dus. Ik kan dan wel de "gebruikersnaam" van dit account wijzigen maar dit heeft geen effect op de "werkelijke" account-naam (de naam die ook gebruikt wordt voor de mappen in "Documents and Settings")

Aangezien ik in Linux geen account kan aanmaken met een spatie in de gebruikersnaam neem ik aan dat het daar mis gaat.

Ik heb het getest door een tweede account aan te maken in de Windows computer met een account-naam zonder spatie en dan werkt het zoals "het hoort"

Nu is er echter een probleem zie de opmerking van Microsoft:

In Windows XP Home Edition, you cannot change the actual name of a user account,
only the name that is displayed on the Welcome screen.
In all other versions of Windows XP, you can change the account name:


Windows helemaal opnieuw installeren is geen optie. Is er in Linux nog een mogelijkheid dit op te lossen?
« Laatst bewerkt op: 2011/03/31, 12:47:43 door grafcom »