Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu netbook  (gelezen 2590 keer)

Offline Caledonia

  • Lid
Ubuntu netbook
« Gepost op: 2011/01/03, 14:52:17 »
In het verleden heb ik eens zo'n netdingetje gekocht met een of andere onbekende Linux er op. Een Acer met 512 mb geheugen een een ssd harde schijf. Daarop heb ik 10.10 gehad, maar met die 512 aan geheugen was ie nogal sloom en liep wel eens vast. Nu heb ik hier gelezen dat Ubuntu Netbook nogal onstabiel is, maar als het beter draait op deze netbook dan wil ik het toch wel eens proberen.

Kan Ubuntu Netbook beter werken met weinig geheugen of maakt dat niet uit?
Een jaar of twee geleden heb ik er ook eens een Ubuntu Netbookversie op gehad en toen was hij wel wat sloom maar liep nooit vast.

Offline joop905

  • Lid
Re: Ubuntu netbook
« Reactie #1 Gepost op: 2011/01/03, 17:31:39 »
kijk hier eens naar: verlaag de swapneiging met 512 MB RAM-geheugen

http://sites.google.com/site/computertip/snelheid#TOC-De-absolute-topper:-verlaag-de-swap

grj

Re: Ubuntu netbook
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/03, 17:39:25 »
Is dat toevallig een 4gb SSD? In dat geval draait daar af fabriek een door Asus aangepaste versie van Linpus op. Heb zelf ook een tijdje met zo'n apparaat mogen spelen. Heb toen ook Ubuntu 10.04 NetBook Remix geprobeerd vanaf een LiveUSB. Ging prima. Was helaas een geleend apparaat anders had ik het gelijk geïnstalleerd.

Met de 10.10 editie van NBR heb ik op een andere netbook (met touchscreen) minder goede ervaringen.
« Laatst bewerkt op: 2011/01/03, 17:41:05 door DirkJan »

Offline Caledonia

  • Lid
Re: Ubuntu netbook
« Reactie #3 Gepost op: 2011/01/04, 11:05:42 »
Is dat toevallig een 4gb SSD? In dat geval draait daar af fabriek een door Asus aangepaste versie van Linpus op. Heb zelf ook een tijdje met zo'n apparaat mogen spelen. Heb toen ook Ubuntu 10.04 NetBook Remix geprobeerd vanaf een LiveUSB. Ging prima. Was helaas een geleend apparaat anders had ik het gelijk geïnstalleerd.

Met de 10.10 editie van NBR heb ik op een andere netbook (met touchscreen) minder goede ervaringen.

Het is er eentje met 8 gb ssd. Ik probeer de remix wel eens uit. Binnen een half uur heb ik er toch Linpus weer op staan als het niet gaat zoals gehoopt.

Offline Caledonia

  • Lid
Re: Ubuntu netbook
« Reactie #4 Gepost op: 2011/01/04, 11:09:59 »
kijk hier eens naar: verlaag de swapneiging met 512 MB RAM-geheugen

http://sites.google.com/site/computertip/snelheid#TOC-De-absolute-topper:-verlaag-de-swap

grj

Had ik nog niet gezien, bedankt voor de tip.

Offline Simon_W

  • Lid
Re: Ubuntu netbook
« Reactie #5 Gepost op: 2011/01/04, 11:57:14 »
Op mijn Acer Aspire One (ZG5 versie) 8Gb gebruik ik nu enige tijd de Ubuntu Netbook editie. Overigens heb ik het geheugen wel uitgebreid tot 1,5 GB. De swappiness heb ik op 0 gezet. Loopt best aardig al kan het nog beter maar ik denk dat de beperkende factor nu de SSD is die er standaard in zit. Die schijnt nogal traag te zijn. Die is wel te vervangen door een veel snellere maar ik weet niet of de netbook dat nog waard is.

Offline roeland

  • Lid
Re: Ubuntu netbook
« Reactie #6 Gepost op: 2011/01/04, 14:22:06 »
Ik heb een netbook ASUS eee900 met 1 Gb intern en 8 + 12 SSD extern.  Ik heb netbook remix al geprobeerd via de usb poort vanaf een usb staaf.   Dat werkte wat traag maar goed, direct internet verbinding via wifi.
Werkt skype ook op netbook remix en Thunderbird?
Mijn huidige Linux versie ondersteunt steeds minder software, dus ik overweeg een overstap op een andere Linux versie.  Netbook remix kom ik vaak als beste oplossing tegen.
Ik werk al jaren met Xubuntu (na enkele jaren de gewone Ubuntu versie  gebruikt te hebben).  Als je gewoon je werk wilt doen zonder toeters en bellen in het uiterlijk en geen´top´ pc of laptop hebt, is Xubuntu aan te bevelen! Nu toch sinds een paar maanden overgestapt naar Mint 20.2 XFCE. net wat stabieler.

Offline Ceetje13

  • Lid
Re: Ubuntu netbook
« Reactie #7 Gepost op: 2011/01/04, 17:12:07 »
ik zou dan wel voor ubuntu 10.04 netbook gaan, 10.10 netbook is bepaald niet stabiel.

Re: Ubuntu netbook
« Reactie #8 Gepost op: 2011/01/04, 17:43:34 »
Kubuntu 10.10 netbook is wel heel erg stabiel :) Kun je eventueel doen ;)

Re: Ubuntu netbook
« Reactie #9 Gepost op: 2011/01/04, 22:12:56 »
Ik heb de zelfde netbook.
Hoewel de 10.10 wel leuk is, heeft de 10.04 mijn voorkeur.
De 10.10 kreeg wat kuren die ik bij de 10.04 niet ben tegengekomen.

Er zijn veel tips te vinden om de standaard installatie te versnellen.
Dit heeft veelal betrekking op verbetering van de prestaties van de (trage) SSD.
Ook het geheugengebruik is wel terug te schroeven vooral door het uitzetten van de diverse Opstart-toepassingen.

Nu vind ik browsen en snel opstarten erg belangrijk en ben daarom met de netbook overgestapt naar Meego.
Veel minder software keuze maar wel binnen 10 seconden op internet.
Met Ubuntu 10.04 moest ik wel ca. 23 seconden wachten.




Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Ubuntu netbook
« Reactie #10 Gepost op: 2011/01/05, 20:48:00 »
Citaat
Met Ubuntu 10.04 moest ik wel ca. 23 seconden wachten.
:o

Mijn eerste reactie is "waar hebben we het over", maar ik ken de reden van dergelijke urgentie natuurlijk niet waardoor ik het niet kan/wil veroordelen. Het moet echter wel dusdanig zijn dat je voor 13 seconden verschil veel minder software voor lief neemt.

Wij hebben een netbook, dualboot met Android. Die is ook binnen luttele tellen up and running. Juist in dergelijke gevallen lijkt me die tweede opstart mogelijkheid zo prettig. Die opstart kost uiteraard ook wel weer wat extra tijd...

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.