Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu 12.04 v/s Ubuntu 12.04 - onverklaarbaar verschil...  (gelezen 1716 keer)

Offline begonia

  • Lid
Kubuntu 12.04 v/s Ubuntu 12.04 - onverklaarbaar verschil...
« Gepost op: 2012/03/12, 22:48:44 »
Ik heb een "dual boot" systeem op mijn Compaqq 6720s. Ubuntu (12.04) en Kubuntu (12.04).

Na telkens opnieuw proberen is het volgende voor mij echt vast komen te staan:

Als ik vanaf de Ubuntu partitie boot is het systeem muisstil. Het maakt niet uit welke van de twee ik dan opstart. Als ik daarna grub herinstalleer op de Kubuntu-partitie en ik doe "sudo update-grub" wordt Kubuntu na het booten veel lawaaieriger. Ubuntu wordt niet lawaaierig dan.
Ik heb goed gekeken: de kernels zijn tot in de laatste cijfertjes gelijk. Grub is gelijk.
Maar het is echt een verschil.
Zou het verschil in Plymouth kunnen zitten?
Het is duidelijk dat het verschil KDE/Gnome-Unity echt niet relevant is want Kubuntu kan ook fluisterstil zijn. Maar dan moet er wel van de Ubuntu-partitie geboot zijn.
Heeft iemand dit ook?



Re: Kubuntu 12.04 v/s Ubuntu 12.04 - onverklaarbaar verschil...
« Reactie #1 Gepost op: 2012/03/15, 00:07:32 »
Wat ik uit deze uitleg versta is dat je opstart vanuit de basis (primaire partitie sda1) en vervolgens geen geluid hoort van je HD.
Maar als je halverwege opstart vanuit Kubuntu die op een andere partitie staat (sd2 ofzo) wel een geluid produceert ?

Ik kan je alleen zeggen dat wanneer je boot vanuit de helft van je schijf (ongeveer), dus sda2 het logisch is dat je schijf meer ratelt; de arm en de kop moeten meer werk verrichten op je schijf dan dat je in het begin dat zou laten doen. Dit heeft te maken met de CAV-indeling van je schijf (constant angelor velocity) m.a.w. halverwege je schijf staan de info-deeltjes verder van elkaar verwijdert dan in het begin van je schijf (de binnenkant van de cirkel). In wezen kan dat geen kwaad, maar professioneel gezien is het wel zo dat de slijtage van je schijf hoger is met een dergelijke dual-boot (ongeacht welk OS je opstart; dat heeft er niets mee te maken) dan eentje die normaal boot vanuit de binnenste info-lagen van je schijf.
Logisch ook: de arm en de kop van je schijf dienen niet zo heel veel te bewegen dan dat het geval is halverwege je schijf (denk aan een spie taart waar in de punt alles bijeen zit en halverwege de spie alles groter en breder wordt) .

Het ratelen van je disc heeft 100% daarmee te maken. Daarmee is het ook nodig om te zeggen dat het gebruik maken van de pauzestand (preferabel) een zeer goede keuze is alleen al rekening houdende met de hogere slijtage van je HD.

Boot dus m.a.w. alleen wanneer dat écht nodig is (dit is trouwens een advies ook geldend voor single-boots zeker met een OS als Windows, Ubuntu enz) ;)

Ik hoop me een beetje te hebben duidelijk gemaakt i.v.m. je opmerking/vraag.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline begonia

  • Lid
Re: Kubuntu 12.04 v/s Ubuntu 12.04 - onverklaarbaar verschil...
« Reactie #2 Gepost op: 2012/03/15, 07:35:48 »
Dank je voor het meedenken Joris. Ik blijf natuurlijk ijverig testen. Maar ik kom er steeds meer op uit dat het iets van de laptop is en niet zo zeer van Ubuntu of Kubuntu.
Als je deze laptop helemaal koud opstart doet hij twee keer een zelftest bij het booten. De ventilator gaat twee keer brommen. Maar als het opstarten klaar is zakt het vanzelf.
Als je het systeem herstart vanuit "aan-"stand dus, doet het geen zelftest en dan is het resutaat altijd elegant en stil.
Als je het systeem vanuit "uit-"stand opstart maar het is nog niet helemaal koud, zakt de ventilator na de tweede zelftest niet helemaal terug naar de rustige stand.
Gisteren heb ik geprobeerd of acpi.power_nocheck=1 en acpi_osi=linux als "boot options" helpen, maar dat was jammergenoeg niet zo.

Ik stond met mijn vermoeden dat het de schuld van Kubuntu was waarschijnlijk op het verkeerde been. Ik ben nog niet klaar met Precise Pangolin. Misschien kan ik het weg krijgen nog. Ik lees door op het internet en ik hou de updates in de gaten.
Ik heb ook gekeken naar pwmconfig en die dingen maar daar berijk ik niks mee.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Kubuntu 12.04 v/s Ubuntu 12.04 - onverklaarbaar verschil...
« Reactie #3 Gepost op: 2012/03/15, 15:45:12 »
Heb je het misschien over de ventilator van de computer ipv de HDD?

Offline begonia

  • Lid
Re: Kubuntu 12.04 v/s Ubuntu 12.04 - onverklaarbaar verschil...
« Reactie #4 Gepost op: 2012/03/15, 18:39:39 »
Ja, het gaat heel duidelijk over de ventilator. Misschien ben ik niet duidelijk geweest. Maar ik blijf zoeken.