Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gmail alternatief?  (gelezen 8353 keer)

gmail alternatief?
« Gepost op: 2013/08/14, 19:55:04 »
Ik werk al jaren met Gmail(email-client  = thunderbird) en er valt weinig op aan te merken, echter door het hele PRISM-gedoe, wil ik toch eens een beetje gaan inventariseren of er ook goede en gratis gmail-alternatieven zijn. Heb al wat rondgesurft maar kan zo direct niet iets vinden.

Kent iemand wellicht een alternatief dat aan o.a. de volgende eisen voldoet : Thunderbird als client kunnen gebruiken, IMAP, gratis, genoeg GB's aan opslagruimte voor de mails.

Thx!
Een boek doet het altijd...

Re: gmail alternatief?
« Reactie #1 Gepost op: 2013/08/14, 20:11:07 »
SquirrelMail is het enige echte alternatief wat ik ken, naast provider-specifieke, maar ik weet niet of je Thunderbird daarvoor kan gebruiken. Het is in ieder geval gratis en open source.
https://en.wikipedia.org/wiki/SquirrelMail

Re: gmail alternatief?
« Reactie #2 Gepost op: 2013/08/14, 20:38:36 »
De meeste andere mailproviders (Outlook/Hotmail, Yahoo) zitten net zo goed in het PRISM-schuitje. Zitten ze in een ander land dan kan het net zo goed afgetapt worden door een andere geheime dienst. Ik zie het zo: accepteer PRISM of draai je eigen mailserver. Een tijdje terug was er nog Lavabit maar dat is nu ook gesloten in de nasleep van het Snowden-verhaal. GMX zie ik ook nog weleens langskomen als alternatief maar heb er zelf geen ervaring mee.

@Vistaus Daar moet je dan toch je eigen IMAP-mailserver voor draaien? Anders heb je als nog een dienst zoals Gmail nodig die je middels Squirrel dan met IMAP kan besturen.

Offline Tom

  • Lid
Re: gmail alternatief?
« Reactie #3 Gepost op: 2013/08/14, 20:46:21 »
Ik weet natuurlijk niet wat u allemaal verzend met uw Gmail ,maar ik geloof echt niet dat ze uw Mails gaan lezen ,zelfs niet als u als v.b een verhouding met uw buurvrouw hebt en daar over correspondeert hoe mooi het wel was dit als voorbeeld gesteld.
Dat interesseert die van PRISM geen ene rooie biet ,als u het woordje Terrorisme dag dagelijks gebruikt en nog iets met Bommen ,dan kon het wel zijn dat ze is neuzen ,voor de rest echt niet hoor.
Kwestie zaken doen en belangrijke documenten versturen (economie) zou het misschien ? ook kunnen ,voor de rest nihil.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: gmail alternatief?
« Reactie #4 Gepost op: 2013/08/14, 22:36:19 »
ik geloof echt niet dat ze uw Mails gaan lezen
Dat is niet de vraag van de kfboerne.

Veel internetproviders (KPN, Ziggo, XS4ALL enz.) bieden ook e-mail services en hebben een goed privacybeleid.

SquirelMail is (een prima pakket maar) een webmail interface voor een eigen imap-mailserver, het draaien van een eigen mailserver is niet eenvoudig (onverlaten zullen zeker proberen je mailserver te misbruiken voor het versturen van spam).
Klik links bovenin op Documentatie

Offline Tom

  • Lid
Re: gmail alternatief?
« Reactie #5 Gepost op: 2013/08/14, 22:40:13 »
Nee was inderdaad zijn vraag niet ,maar misschien is de vraag nu niet meer zo van belang ,en gaat de TS misschien zijn vertrouwde Gmail verder gebruiken ...kan zo maar. ;-)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: gmail alternatief?
« Reactie #6 Gepost op: 2013/08/15, 00:32:55 »
Kwam vandaag Mailpile tegen. Nog in volle ontwikkeling, maar zeker interessant!

http://www.mailpile.is/
http://www.indiegogo.com/projects/mailpile-taking-e-mail-back

Re: gmail alternatief?
« Reactie #7 Gepost op: 2013/08/15, 00:35:35 »
@Nun: Maar dat moet je net als SquirrelMail wel op je eigen PC draaien...
En volgens mij is dat alleen een client en geen aanbieder van mailadressen...

De interface ziet er wel fantastisch uit! :)
« Laatst bewerkt op: 2013/08/15, 00:38:23 door Vistaus »

Re: gmail alternatief?
« Reactie #8 Gepost op: 2013/08/15, 15:01:22 »
Allen bedankt! Een eigen mailserver draaien gaat mij boven het spreekwoordelijke petje ;). Ik zal eens gaan rondneuzen voor wat betreft de genoemde mogelijkheden.

@Tom :  Dus ik moet uitkijken met kapitein Haddock's kreet  'Duizend bommen en granaten!!' =D?

Een boek doet het altijd...

Re: gmail alternatief?
« Reactie #9 Gepost op: 2013/08/15, 16:09:26 »
Heb GMX (http://www.gmx.com/?wicket:bookmarkablePage=wicket-1:com.unitedinternet.gmx.portalint.wicket.landingpages.PageHome) eens even uitgeprobeerd. Ziet er goed uit en voldoet aan mijn voornoemde eisen. O.a. ruimte voor 10.000.000 emails in je inbox ??? Nadeel : made in the USA :(
Een boek doet het altijd...

Re: gmail alternatief?
« Reactie #10 Gepost op: 2013/08/15, 20:12:57 »
Niet alles wat "Made in the USA" is is onderworpen aan de NSA. Bah, wat een vervelend topic begint dit te worden...

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: gmail alternatief?
« Reactie #11 Gepost op: 2013/08/15, 21:40:26 »
Gratis, respecteert je privacy en zit in Italië: http://www.autistici.org/en/index.html

Binnenkort pas beschikbaar, niet gratis: https://beta.startmail.com/ (van de makers van Ixquick en startpage.com)

Zwitserland, niet gratis: https://www.neomailbox.com/services/secure-email
Ook Zwitserland, niet gratis: https://mykolab.com/

Veel andere alternatieven weet ik zo niet. En al helemaal geen gratis alternatieven.

Re: gmail alternatief?
« Reactie #12 Gepost op: 2013/08/15, 22:31:23 »
Een mail-account voor nog geen 20 euro per jaar.
Eigen domeinnaam.
Onbeperkt aantal e-mailadressen en aliassen.

mijndomein.nl

Re: gmail alternatief?
« Reactie #13 Gepost op: 2013/08/15, 22:31:53 »
Tja of je gebruik gewoon GMail en encrypt je mails.

http://www.youtube.com/watch?v=hDCjhKcA0IE
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: gmail alternatief?
« Reactie #14 Gepost op: 2013/08/15, 22:32:53 »
Een mail-account voor nog geen 20 euro per jaar.
Eigen domeinnaam.
Onbeperkt aantal e-mailadressen en aliassen.

mijndomein.nl

Heb ik ook een tijdje gebruikt, maar had toen geen IMAP. Is dat inmiddels wel mogelijk?

Re: gmail alternatief?
« Reactie #15 Gepost op: 2013/08/15, 23:04:48 »
Tja of je gebruik gewoon GMail en encrypt je mails.

http://www.youtube.com/watch?v=hDCjhKcA0IE

Goeie, had ik nog niet aan gedacht!
Een boek doet het altijd...

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: gmail alternatief?
« Reactie #16 Gepost op: 2013/08/15, 23:43:49 »
Meerdere GMail accounts, zodat je moeilijker te profileren bent (prive, zakelijk, hobby, en wegwerp bv.). Voor zolang het duurt, want GMail is best wel cool  ;). Sowieso verbaas ik me over de berichtgeving over GMail van de afgelopen dagen, dat ze je mails doorsnuffelen met algo's om gericht ads aan te bieden, is iets wat letterlijk in hun terms of service staat, en daar hebben ze nooit geheimzinnig over gedaan. Dat mensen niet de moeite nemen die te lezen, is een ander verhaal.
(Ik krijg regelmatig alarmerende boodschappen van de concierges van Larry Page dat ze een GSM-adres van me willen, voor het geval 'er iets mis is gegaan'. Waarop steevast mijn reactie is: 'maar dat weten jullie toch allang?'  :evil:)

Verder de voornoemde suggestie van Johan, nl. Startmail.com. Ze zijn gevestigd in Zeist, dus niet onderhavig aan de regelgeving van Homeland Security. USA-based servers zou ik sowieso vermijden. Vistaus: ga eens googlen zoekboeren. Zoek naast the Patriot Act ook eens naar de NDAA.
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: gmail alternatief?
« Reactie #17 Gepost op: 2013/08/15, 23:51:04 »
@asphyxia: Ach hou toch eens op met de USA zo af te vallen. Heb er zo'n hekel aan. Niet heel de USA is evil en er zijn genoeg bedrijven in de USA die niet onderworpen zijn aan spionage; GMX is daar een van, DuckDuckGo idem.

@anton_2: De manier waarop je het post lijkt wel erg marketing-gericht...

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: gmail alternatief?
« Reactie #18 Gepost op: 2013/08/15, 23:55:39 »
Tja of je gebruik gewoon GMail en encrypt je mails.

http://www.youtube.com/watch?v=hDCjhKcA0IE

Goeie, had ik nog niet aan gedacht!
Let vooral op de opmerking van Milan Rajčević onder het filmpje: de concepttekst wordt regelmatig gesynchroniseerd en is alsnog leesbaar voor Google/NSA! Wil je dat niet moet je de e-mail wel helemaal in het Mailvelope venster opstellen, niet in het normale Gmail venster en vlak voor het versturen pas te versleutelen.
Zelf gebruik ik voor dezelfde PGP versleuteling de Enigmail plugin voor Thunderbird.
Niet alles wat "Made in the USA" is is onderworpen aan de NSA.
Dat is wel te verwachten omdat deze bedrijven zich moeten houden aan Amerikaanse wetgeving. Luister ook naar de inleiding (6:25), e-mail berichten ouder dan 180 dagen zijn volgens de Amerikaanse wet "abandoned" en mogen zonder gerechtelijk bevel worden gelezen.
feds view private emails over 180 days old as 'abandoned' allowing police searches without any judicial overview
DuckDuckGo idem.
DuckDuckGo slaat niets van je op (hoogstens je voorkeursinstellingen als je daar voor kiest) en er valt daar dus geen informatie te halen :)
Klik links bovenin op Documentatie

Re: gmail alternatief?
« Reactie #19 Gepost op: 2013/08/15, 23:57:30 »
@testcees: Met DuckDuckGo doelde ik niet op de NSA (ik weet dat DDG niks opslaat namelijk) maar op die andere club die asphyxia noemde ;)

drum

  • Gast
Re: gmail alternatief?
« Reactie #20 Gepost op: 2013/08/16, 10:23:11 »
mss. is yandex-mail een optie

Re: gmail alternatief?
« Reactie #21 Gepost op: 2013/08/16, 19:16:10 »
@testcees :

Bedankt voor je prima tips!

Ik ben geen  ecryption-wizard, maar ga me er zeker in verdiepen.

Even een kleine check :

 De Enigmail-add-on kan ik dus voor Thunderbird gebruiken, maar wanneer ik Gmail als webmail gebruik dan heb ik niets aan Enigmail en moet ik de verstuurde emails alsnog op een andere manier (bv https://www.youtube.com/watch?v=hDCjhKcA0IE) encrypten, waarbij het door jou aangehaalde van Milan Rajčević ('de concepttekst wordt regelmatig gesynchroniseerd en is alsnog leesbaar voor Google/NSA! Wil je dat niet moet je de e-mail wel helemaal in het Mailvelope venster opstellen, niet in het normale Gmail venster en vlak voor het versturen pas te versleutelen') erg belangrijk is!
Heb ik het zo een beetje goed begrepen?
Een boek doet het altijd...

Re: gmail alternatief?
« Reactie #22 Gepost op: 2013/08/16, 19:50:11 »
@testcees

Ben aan de slag gegaan met Enigmail en heb een wellicht niet zo clevere vraag : klopt het dat encryptie alleen werkt wanneer de ontvanger van mijn email OOK encryptie/Enigmail gebruikt? Zo ja, dan heeft het voor mij weinig nut, want vrijwel niemand van 'mijn ontvangers' (lees : adresboek) gebruikt encryptie.
Een boek doet het altijd...

Re: gmail alternatief?
« Reactie #23 Gepost op: 2013/08/16, 19:59:14 »
@testcees

Ben aan de slag gegaan met Enigmail en heb een wellicht niet zo clevere vraag : klopt het dat encryptie alleen werkt wanneer de ontvanger van mijn email OOK encryptie/Enigmail gebruikt? Zo ja, dan heeft het voor mij weinig nut, want vrijwel niemand van 'mijn ontvangers' (lees : adresboek) gebruikt encryptie.

Ja, want hoe kunnen ze anders jouw versleutelde bericht ontsleutelen en waar versleutel jij je bericht dan mee? daarvoor moeten ze zelf ook een encryptie-extensie gebruiken en een sleutelpaar hebben.

Re: gmail alternatief?
« Reactie #24 Gepost op: 2013/08/16, 20:16:08 »
@erik1984

Ja daar was ik al bang voor... zoals je ziet ben ik een complete newbie op dit gebied  =D Dit zoek ik niet. Ik dacht dat ik een aantal stappen moest doorlopen en dat ik dan gewoon naar iedereen encrypted emails kon sturen.  Ok, weer wat geleerd...
Een boek doet het altijd...