Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kan rechten niet aanpassen  (gelezen 546 keer)

kan rechten niet aanpassen
« Gepost op: 2010/05/17, 18:24:12 »
elke keer als ik bestanden wil kopiƫren of verplaatsen met dolphin of een andere programma dat KDE's I/O functies gebruikt krijg ik voor elk bestand een informatie dialoogje:
kan de rechten van <bestand> niet aanpassenechter als ik het bestand daarna bekijk, zijn de rechten goed.
en ik krijg dit bij elk bestand weer, dit dialoogje is meer irritant dan informatief omdat de rechten wel goed zijn, maar ik toch voor elk bestand dat dialoogje moet weg klikken.

om een idee te geven van hoe vervelend dat is:
mijn /home partitie bevat 8.992 bestanden, en mijn 2de HD zelfs 132.365 bestanden.
ik ben die bestanden aan het uitzoeken, dat is zoiezo al een rot klusje gezien er zoveel zijn, maar als ik dan ook nog voor elk bestand dat ik verplaats dat dialoogje krijg is het nog minder.

de bestanden gaan van de archief map (gemaakt met krusader, welke geen last heeft van dit probleem) naar de nieuwe mappen waar alles in moet.
dat betekend dat ik voor alle bestanden die ik wil houden dat dialoogje ga krijgen.
krusader heeft het niet, maar ik gebruik liever dolphin omdat ik dan een voorbeeld heb van de bestanden, dan hoef ik ze niet allemaal te openen, daarbij, dit hoort zoiezo niet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Thijsg

  • Lid
Re: kan rechten niet aanpassen
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/17, 19:26:34 »
sudo chmod ... -r .....?

Offline vanadium

  • Lid
Re: kan rechten niet aanpassen
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/17, 19:47:59 »
Een wilde gok: de partitie waarnaar je je bestanden kopieert, ondersteunt geen linux permissies: het is een ntfs of fat geformatteerde schijf. Op dat ogenblik kunnen de permissies van het bronbestand niet behouden worden. Dolphin geeft hiervoor een waarschuwing. Zoek eens in de opties van Dolphin: normaal zou je die melding moeten kunnen uitschakelen.

Re: kan rechten niet aanpassen
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/17, 21:52:33 »
mijn DataHD (/media/DataHD) is wel NTFS.

maar ik kan niets vinden over het uitzetten van een melding.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!