Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Hulp bij Windows 7 virtualiseren in 10.04  (gelezen 790 keer)

Offline Erik-H

  • Lid
[OPGELOST] Hulp bij Windows 7 virtualiseren in 10.04
« Gepost op: 2011/12/20, 10:51:59 »
Beste mede Ubuntu gebruikers,

Ik ben al enkele dagen bezig om Windows 7 (Professional 32 bit NL) gevisualiseerd te krijgen in Ubuntu, ik heb diverse workarounds doorgewerkt, gewerkt met software van VirtualBox en VMware, 2 GB extra geheugen in mn laptop geplaatst en toch wil het allemaal niet vlotten. Dus tijd om de hulp van ervaringsdeskundige in te roepen. De situatie is als volgt:

Ik heb een Dell Inspiron 1521 met 4 GB DDR2 667 Ram geheugen, en een AMD 1.8 Ghz duo core processor, hierop draait als host OS Ubtuntu 10.04 met een PAE Kernel zodat er ook 3.9 GB van het geheugen werkelijk beschikbaar is. Vervolgens maak ik in VirtualBox of VMware player for Linux een nieuwe VM aan, voor Windows 7 waaraan ik iets meer als 3 GB geheugen toe ken.

Dan ga ik een installatie uitvoeren, dit loopt opzich nog wel redelijk, maar als Windows eenmaal start is de boel niet vooruit te branden... en dan gaat het dus over een schone installatie. Ook een VMDK/VMX die ik van mijn huidige Win7 maak met VMware converter is virtueel niet vooruit te krijgen.

Ergens vind ik dat vreemd, want mijn Windows 7 heeft origineel op 2 GB ram altijd vlot gedraaid, en dan zou dat met 3 GB niet meer gaan? Ik kan er moeilijk met mijn gedachte bij dat met 1,8 duocore en 4 GB ram het niet mogelijk is om Windows 7 te virtualiseren binnen Ubuntu, maar toch werkt het niet, en dus is de kans dat ik iets over het hoofd zie redelijk groot.

Als ultieme poging heb ik ook met V-lite een aangepaste ISO van Win7 gemaakt, maar zelfs die draait niet lekker. Ik heb ook Ubuntu proberen te virtualiseren in Windows, maar dan krijg je helemaal het gevoel dat mijn laptop er een is waarmee de Romeinen  op de strijdkar hebben gezeten. Dat loopt totaal niet!

Ik heb met diverse tools ook alle hardware door getest, en dit functioneert allemaal goed. Ik heb beide OSen nu ook in dual boot staan en dan loopt alles als een trein.

Ben benieuwd of jullie mij verder kunnen helpen, zou ik erg mee geholpen zijn! ;) Wie mij een tip kan geven over hoe Ubuntu goed in Windows te virtualiseren is ook welkom!
« Laatst bewerkt op: 2011/12/21, 00:57:41 door Erik-H »

Offline Nardon

  • Lid
Re: Hulp bij Windows 7 virtualiseren in 10.04
« Reactie #1 Gepost op: 2011/12/20, 11:52:17 »
Kijk eens in instellingen van VirtualBox of hardware virtualisatie aanstaat. Dit zal al een hoop moeten schelen! Zorg ook dat de guest additions zijn geïnstalleerd en en dat 2D/3D acceleratie aanstaat. Windows kan namelijk best zwaar zijn zonder dat..

Meer kun je er helaas niet van maken ben ik bang, virtualiseren heeft altijd als nadeel dat je nog je eigen besturingssysteem ernaast draait. Dat zorgt dus voor flink wat vertraging, de prestaties zullen nooit echt optimaal zijn.

Offline jolo

  • Lid
Re: Hulp bij Windows 7 virtualiseren in 10.04
« Reactie #2 Gepost op: 2011/12/20, 14:20:28 »
Ik denk dat Windows 7 in een VirtualBox of VMware player op een AMD 1.8 Ghz duo core processor, niet goed gaat werken. Dat is als ik het zo zie in Wikipedia, een stokoude CPU. Of deze hyperlink Dell Inspiron 1521. Ik denk dat je daarop beter Windows XP SP3 in dualboot kunt installeren.

Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Erik-H

  • Lid
Re: Hulp bij Windows 7 virtualiseren in 10.04
« Reactie #3 Gepost op: 2011/12/20, 17:11:58 »
Hallo allemaal:

@Nardon, inderdaad dat zijn goede tips, maar die had ik ook al wel meegenomen.
@Jolo, Dat is een interessant gegeven, het gaat dus niet alleen om de hoeveelheid Ghz en GB's maar ook het jaartal van de processor? Wellicht is de mijne dus te oud...

Inderdaad Windows XP kan makkelijk, die krijg ik zelfs op een oude laptop 1.8 singlecore met 1 GB intern nog gevirtualiseerd in Ubuntu.

Mocht iemand mij nog een goede tip kunnen geven over hoe ik Windows 7 kan optimaliseren zodat ik er Ubuntu 10.04 in kan draaien, dan hoor ik dat ook graag.

Groet van Erik.

Offline Erik-H

  • Lid
Re: Hulp bij Windows 7 virtualiseren in 10.04
« Reactie #4 Gepost op: 2011/12/21, 00:54:16 »
Beste Lezers,

Het is me vandaag toch nog gelukt! Ik heb nu Ubuntu 10.04 gevirtualiseerd in Windows 7 met VMware player 4.0. Dat draait prima, waarom het dan met VirtualBox niet wilde lukken weet ik niet, maar nu heb ik min of meer wat ik wilde bereiken.

Had liever ubuntu als kern gehad, maar dit is ook een goede oplossing. Bedankt voor de input.

Groet van Erik.
« Laatst bewerkt op: 2011/12/21, 00:58:22 door Erik-H »