Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT  (gelezen 2205 keer)

Offline svv1972

  • Lid
LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Gepost op: 2014/12/19, 10:00:48 »
Hallo,

Ik heb een xml bestand ooit op mijn windows pc gemaakt waar ik de meterstanden op noteer.
Nu ben ik sinds kort over gestapt naar ubuntu en kon dit bestand ook nog bewerken.

Waarschijnlijk heb ik iets mis gedaan want ik kan het nu niet meer openen.
Ik krijg een melding van TEKSTIMPORT.

Kan iemand mij helpen om dit bestand weer open te maken?

Alvast bedankt.
Sander

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/19, 10:52:27 »
Het lijkt erop dat het bestand beschadigd is. Met OpenOffice in Ubuntu 12.04 is het bestand niet te openen. Een trucje om het bestand via de archiefmanager te openen werkt ook niet.
In Google docs is het bestand wel te lezen, maar de sheets applicatie om hem te bewerken geeft ook een foutmelding.

Als de gegevens heel belangrijk zijn zou je ze dus wel kunnen kopiƫren vanuit Google docs. En dan overtypen in een nieuwe sheet of zo.

Offline svv1972

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/19, 12:35:55 »
Ok. Dank voor het uitzoeken.

Ik heb het geprobeerd om de file te openen in Google Docs. Maar ook hier kan ik het niet openen. (krijg de melding dat er ook een error is)

Is het mogelijk dat jij een file maakt in Google Docs en die mij mailt?
Dan ga ik er wel een regenachtige zondag aan zitten om dit over te typen.

Alvast bedankt

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/19, 14:13:57 »
In Exel is het bestand wel te openen, maar de tekens zijn onleesbaar, het bestand is volgens mij ook beschadigd.

Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/20, 14:42:46 »
Je moet het met archiefbeheer openen RikRik. Het is een tar.gz namelijk. Dat uitpakken en daarna dubbelklikken.
Dan lees je dat het beschadigd is.
Hoi femke, een tar.gz is na 8 jaar Linux gebruik wel bekend, ik had Meterstanden 2013-2014.xlsx geopend op een pc met windows en de laatste versie Exel....  ;)

Offline svv1972

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/21, 16:06:42 »
Hoi RikRik,

Kun jij het bestand wel openen in Excel?
Zou je het dan naar mij kunnen mailen in een excel formaat (Ik gebruik excel 2007)

Het bestand heb ik namelijk gemaakt en ook weer nodig.

Dank

Offline svv1972

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/21, 16:09:20 »
Hoi RikRik
Tenminste als het leesbaar is.



Offline RikRik

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/21, 16:31:51 »
Hoi RikRik
Tenminste als het leesbaar is.
Ik kan  Meterstanden 2013-2014.xlsx wel openen, maar de tekst is onleesbaar. Ik had het geprobeerd op een windows pc van m'n buurman.
De .xlsx beschadigd, wat je zou kunnen proberen is om de  .xlsx te repareren.. b.v. met de volgende windows-tool:
 http://www.xlsxrepairtoolbox.com/

Offline svv1972

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/15, 15:03:55 »
Hallo,
Deze repair tool kan de file ook niet repareren op een windows PC.

Nu heb ik weer een xlsx bestand wat ik met LibreOffice Calc wil open en dan krijg ik weer zo'n melding dat er een tekstimport error is voorgevallen.
Ik heb nu al 2 bestanden die voor mij best belangrijk zijn die kapot zijn.

Ik ben nu een beetje bang dat ik xlsx bestanden die ik ooit heb gemaakt en/of krijg kapot worden gemaakt door de export naar LibreOffice Calc.
Heeft iemand hier een oplossing voor. Of kan ik het beste maar weer terug naar windows  :|

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/15, 16:13:10 »
...  xlsx bestand wat ik met LibreOffice Calc wil open en dan krijg ik weer zo'n melding dat er een tekstimport error is voorgevallen.
[ ... ]
Ik ben nu een beetje bang dat ik xlsx bestanden die ik ooit heb gemaakt en/of krijg kapot worden gemaakt door de export naar LibreOffice Calc.

Sander, volgens mij draai je oorzaak en gevolg om.
   Het bestand is stuk en LibreOffice Calc geeft je daar netjes een melding van bij het importeren van dat bestand.
   Er zijn mij geen gevallen bekend dat bij import van een bestand dit stuk gaat.

Vraag:
 - Heb je geen backup van dergelijke bestanden?
 - Kan je nog teruggrijpen naar een eerdere versie?

Daarnaast:
   Zou je het bericht van 15:15 uur kunnen verwijderen? Het staat zo ongeduldig.
« Laatst bewerkt op: 2015/01/15, 19:10:08 door EZ-man »

Offline svv1972

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #10 Gepost op: 2015/01/15, 18:42:55 »
Hallo,

Ik begrijp dat het bestand stuk is en dat LibreOffice Calc hier een melding van maakt.
Ik wilde alleen maar mijn vermoeden uitspreken dat ik excel bestanden wanneer ik ze open met LibreOffice Calc er een beschadiging naar voren komt. Ik zeg niet dat het aan LibreOffice Calc ligt maar ik heb dit met Excel nog nooit gehad. En kan me natuurlijk best voorstellen dat 2 verschillende programma's voor problemen kan zorgen. Ik zeg dus niet dat LibreOffice Calc niet goed is. Alleen dat de combinatie Excel LibreOffice Calc (bij mij) soms voor problemen zorgt.

Ik heb geen backup hiervan omdat ik dacht dat ik dat wel veilig genoeg had staan op een NAS.
Ik heb het bestand ook geprobeerd te openen met een windows PC (waar het op is gemaakt) maar dit geeft ook de melding dat het kapot is.

Dit probleem zal in de toekomst wel minder worden want dan zijn al mijn excel bestanden of opgeslagen of gemaakt met LibreOffice Calc.
Alleen zit nog wel met een aantal xlsx bestanden die ik nog wil inzien.

Bij mij is er geen bestand van 15:15 uur te zien. Maar ik wil sowieso niet ongeduldig en lomp overkomen. Ik vind zo'n forum fantastisch en ben erg tevreden met de hulp die ik krijg. Hoop dat jullie mij gedogen voor mijn onwetendheid met ubuntu.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: LibreCalc bestand niet meer te openen TEKSTIMPORT
« Reactie #11 Gepost op: 2015/01/15, 19:09:25 »
Ik heb het bestand ook geprobeerd te openen met een windows PC (waar het op is gemaakt) maar dit geeft ook de melding dat het kapot is.

[ ... ]

Alleen zit nog wel met een aantal xlsx bestanden die ik nog wil inzien.
OK, als je wil testen of het omzetten van msOffice-bestanden  -> LibreOffice goed gaat, maak een testplannetje:
  Neem een bestaand Excel-bestand dat goed werkt in Excel (test dit in Windows !!).
  Maak hiervan een copie (en laat het orgineel staan )
  Open het bestand in LibreOffice (kan ook in Windows)
  Nadat het is geimporteerd in LibreOffice: sla het op in een formaat van je keuze (raadpleeg desnoods de handleiding van LO)
  Doe daarna een test met het openen van het omgezette bstand.   

Indien het copie-bestand na afsluiten van LO weer kan worden geopend met LO (zowel onder Windows als Linux),
    dan weet je of deze route werkt (ik ben haast wel zeker dat het werkt).

Werkt het, dan kan je dit toepassen op al je andere (copie)-bestanden.

Zo niet, dan  .... ?


[offtopic]
  bericht van 15:15 uur is al door de moderator weggehaald.