Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Opgelost: Een pdf-je maken van een scan??  (gelezen 860 keer)

Opgelost: Een pdf-je maken van een scan??
« Gepost op: 2013/03/06, 20:05:35 »
Een prachtige scan gemaakt met de scanner van een A4-tje met daarop diverse rekensommen.
Gemaild naar degene voor wie het was. Echter: die kreeg bij het printen het document 200x vergroot of zoiets. Alleen de linkerbovenhoek van mijn document stond extreem groot op het printje. Deze persoon gebruikt Windows en ik Ubuntu.
Bij mij lukt het printen van een scan goed.

Om dit soort problemen te voorkomen, had ik bedacht om een pdf-je te willen maken van een scan.
Kan dit en hoe en welke programma's heb ik dan nodig?

Alvast bedankt.

Groet Monique
« Laatst bewerkt op: 2013/07/29, 00:10:06 door Monique2009 »
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Offline ral

  • Lid
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/06, 20:13:52 »
Ik gebruik zelf 12.04 maar je kunt in het scan programma op het moment als je opslaat het bestandstype kiezen, sla het dan als pdf op
gr rudie

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/06, 20:18:45 »
Of je plakt de scan (.jpg)  in een leeg document van Libre Office Tekstverwerker, en exporteert dat vervolgens als pdf.  :)

Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/06, 20:24:52 »
Ik gebruik zelf 12.04 maar je kunt in het scan programma op het moment als je opslaat het bestandstype kiezen, sla het dan als pdf op
gr rudie

Inderdaad, dit is de makkelijkste manier.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/06, 22:08:24 »
Je kunt ook de afbeelding openen in de standaard fotoviewer (EOG) openen en daarna kiezen voor afdrukken naar bestand. Kies dan wel het liggende formaat, anders wordt je afbeelding zo klein.

Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/06, 22:17:55 »
Gewoon met "scannen" (simple-scan), dat wordt meegeleverd met Ubuntu.

Offline Tom

  • Lid
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/06, 22:41:38 »
Gebruik ook EOG daarvoor gaat prima .
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/06, 22:58:21 »
Gewoon met "scannen" (simple-scan), dat wordt meegeleverd met Ubuntu.

Zo doe ik het ook als ik iets moet scannen. Gewoon lekker simpel, je bent toch al aan het scannen dus dan kun je het direct naar PDF scannen :)

Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/06, 23:31:06 »
Gewoon met "scannen" (simple-scan), dat wordt meegeleverd met Ubuntu.

Zo doe ik het ook als ik iets moet scannen. Gewoon lekker simpel, je bent toch al aan het scannen dus dan kun je het direct naar PDF scannen :)
Heerlijk programmaatje vind ik het, maar het zou wel wat meer bewerkingsopties (helderheid, tags toevoegen) mogen hebben. Overigens kan LibreOffice ook via SANE scannen, geloof ik, dus hoef je niet eerst met "Scannen" of XSane te scannen.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/07, 06:49:33 »
Gewoon met "scannen" (simple-scan), dat wordt meegeleverd met Ubuntu.

Zo doe ik het ook als ik iets moet scannen. Gewoon lekker simpel, je bent toch al aan het scannen dus dan kun je het direct naar PDF scannen :)
Heerlijk programmaatje vind ik het, maar het zou wel wat meer bewerkingsopties (helderheid, tags toevoegen) mogen hebben. Overigens kan LibreOffice ook via SANE scannen, geloof ik, dus hoef je niet eerst met "Scannen" of XSane te scannen.
Je zou eens naar Skanlite moeten kijken. De KDE versie van Simple scan zo ongeveer maar mét functies die jij opnoemt :)

Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/07, 09:02:47 »
Achteraf omzetten kan ook met gscan2pdf: die kan zowel jpg als pdf importeren.
Ook voor meerder pagina's.


Offline Jenske

  • Lid
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/09, 11:58:54 »
Monique2009,

Dat uw correspondent de afbeelding enorm groot ziet, heeft vooral te maken met zijn eigen instellingen van zijn mail.

Je hebt waarschijnlijk een hoge resolutie-scan doorgezonden. Het heeft helemaal niets te maken met Windows of Ubuntu, zelfs niet met het mailprogramma "as such", maar wel met de instellingen van het bewuste mailprogramma van uw correspondent.

Met een pdf loop je in principe hetzelfde "risico". Als jij namelijk een A4 of A3-pdf maakt en zijn mailprogramma reduceert het "beeldveld" niet tot zijn schermgrootte, kan het net zo goed zijn dat hij een stukje (linksboven) van jouw A4 of A3 te zien krijgt.

Of anders gesteld: als ik een scan maak van 2 vierkante meter groot en die dan doorzend, zal een goed ingestelde email-ontvanger ervoor zorgen dat de lezer een overzicht van heel die oppervlakte in zijn leesscherm te zien krijgt en niet slechts 4 cm². Het zou overigens nogal vreemd zijn, mocht de afzender moeten weten welke schermgrootte en resolutie de ontvanger heeft en zich daarop moet instellen.


.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/09, 12:05:57 »
De Thunderbird mailer heeft daar prachtige AddOns voor die dat automatisch kunnen doen, geen idee hoe dat met de diverse Microsoft mailers is, die zouden toch ook diverse opties moeten hebben.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/09, 14:47:00 »
Gewoon met "scannen" (simple-scan), dat wordt meegeleverd met Ubuntu.

Zo doe ik het ook als ik iets moet scannen. Gewoon lekker simpel, je bent toch al aan het scannen dus dan kun je het direct naar PDF scannen :)

Dank aan allen! Waar en hoe zit dit dan, het 'simple-scan'? Dit lijkt me wel wat. Daarnet de afbeeldingen in een Writer-document ingevoegd, nu maar hopen dat het artikel te lezen is... Ik houd me aanbevolen voor tips als 'lekker simpel en gewoon'... Groet Monique
Ik gebruik sinds 9 juni 2011 Ubuntu 10.4 Lucid Lynx met de HP 1050 printer/ scanner/ kopieerapparaat. Drie-in-één.

Bedankt dat je mij wilt helpen!
Wil je alsjeblieft eenvoudige Jip-en-Janneke taal gebruiken?

Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/09, 14:57:53 »
Gewoon met "scannen" (simple-scan), dat wordt meegeleverd met Ubuntu.

Zo doe ik het ook als ik iets moet scannen. Gewoon lekker simpel, je bent toch al aan het scannen dus dan kun je het direct naar PDF scannen :)

Dank aan allen! Waar en hoe zit dit dan, het 'simple-scan'? Dit lijkt me wel wat. Daarnet de afbeeldingen in een Writer-document ingevoegd, nu maar hopen dat het artikel te lezen is... Ik houd me aanbevolen voor tips als 'lekker simpel en gewoon'... Groet Monique
Gewoon, in de dash. Typ in "Scannen".

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Een pdf-je maken van een scan??
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/09, 17:04:20 »
@Monique2009. De mogelijkheid is groot dat je al simple-scan gebruikt, dat is immers het standaard scan-programma (zie bijlage voor een voorbeeld). Dus als je niks anders geinstalleerd hebt (zo lijkt het volgens jouw beginpost), dan is het idd het geval.

En als dat zo is, hoef je alleen bij het opslaan te liezen voor de pdf. Simpeler kan het dus niet.