Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: linux n00b!  (gelezen 2734 keer)

Ralph_L

  • Gast
linux n00b!
« Gepost op: 2007/10/13, 00:52:45 »
Hoi,
Ik heb sinds deze week eindelijk mijn nieuwe systeem thuis staan. Ik heb een dikke pc gehaald (quadcore, veel nieuw spul) omdat ik in de AV wereld zit. En dat soort programma's zijn zwaar, je hebt te maken met renderen, en je hebt regelmatig meerdere proggies tegelijkertijd aanstaan. Nu hoop ik met dit systeem een tijdje vooruit te kunnen.

Het is echter wel een samengesteld systeem. Ik heb er dus geen OS bij gekregen. Mijn plan was heel cheap windows xp te gaan halen (eductional version via school) maar ik heb een leeg systeem en blijkbaar kon je alleen upgrades halen. Heb ik dus geen bal aan. Toen dacht ik, nou ja dan maar vista als ik xp toch niet cheap kan krijgen zorg ik er maar voor dat mn OS een tijdje vooruit kan. Maar Vista is errug duur. Ok dan, illegale versie totdat de prijs zakt en dan over stappen naar legaal (is blijkbaar vrij simpel). Maar microsoft is blijkbaar nog beter geworden in pesten, dus ging ik even rondkijken voor alternatieven.

Ik heb natuurlijk wel van linux gehoord, maar ik vond het meer iets voor computer knutselaars. En ik hoorde over problemen met compatibiliteit. Dit weerhield mij ervan om naar linux over te stappen. (ookal heb ik een grote hekel aan microsoft als bedrijf, ik denk niet dat mijn school dat een goede reden vind waarom ik geen huiswerk kan maken).  Maar blijkbaar is dat nu verbeterd. Wat ik me afvraag is, tot en hoeverre op mijn 'vakgebied'?

Specs van mijn comp.
Het is allemaal nieuw, dus ik neem aan dat het compatible is. Welke problemen kan ik verwachten bij deze hardware? En hoe zit t met 64-bit?

<<
Asus P5W DH Deluxe i975X, SATA2 RAID, WLAN    
 
Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 2xDVI    
 
Corsair 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX    

Creative Geluidskaart X-Fi Xtreme Audio FID 7.1    
 
Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz FSB1066 Box    
 
samsung DVD-/+/RAM SH-S203B 20x/20x/16x Bulk (zwart)    

2x Western Digital 500GB SATA300 16MB, WD5000AAKS>>


En dan de software. De standaard dingen, browsers, office achtig spul, zal geen probleem zijn, hoogstens wennen. Maar waar ik wel mee zit is het volgende.

Zoals ik zei werk ik veel in het AV-gebied met een adobe georienteerde omgeving. Dat betekend Premiere, After Effects, Photoshop, Illustrator, Flash en Audition/Cool Edit Pro.  Blijkbaar is gimp (wat een naam) een redelijk alternatief voor photoshop, maar voor de andere proggies die ik opnoemde heb ik weinig gehoord. Hoe zit dit?


En dan het laatste. Hoe compatible is ubuntu met games? Of moet ik voor dit doeleinde toch een windows erbij installeren (evt. ook voor de adobe proggies)?


Hartelijk bedankt :)

linux n00b!
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/13, 01:57:28 »
Allereerst hartelijk welkom op dit forum. :)  :)

Voor je hardware bestaat er ergens een database waarin je zo'n dingen kan terugvinden, maar ik vind die link zo snel niet terug.  Verder lopen er hier nogal wat mensen rond die zo'n dingen voor de vuist weg kunnen zeggen.  Maar die slapen nu waarschijnlijk. :D

Er zijn ook meerdere sites die je Linux alternatieven geven voor Windows-programma's.  Zoek hier maar op het forum en anders in Google (er zijn ook goede Nederlandstalige sites bij).  Ben effe te moe, (en ik moet nog veel tekst intikken voor iets van 't werk) om je zo direct veel verder te kunnen helpen.

Veel succes.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

linux n00b!
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/13, 02:41:59 »
Zo te zien gaat Ubuntu op je pc lopen als een zonnetje.

Echter houd je bij de 32bit versie, snelheids verlies heb je niet en de 64 bit versie zorgt nogal voor probs...

Denk zelfs dat je nog nooit iets zo snel hebt zien lopen op je pc ook al zet je 20 proggies aan :P

Voor alles is idd een goed alternatief te krijgen in Linux en dat word op dit moment in een hoog tempo steeds beter omdat de hele markt Linux ontdekt.

Wanneer je de boel geinstalleerd hebt kom je nog maar eens langs voor tips van proggie's

1 ding
Ubuntu-Linux is geen Windows.
Dus je maakt op een paar passende partitie's
voor de root "/" is 10Gig zat.
Voor swap  2x het werk geheugen.
En maak meteen een aparte partitie voor je /home
Deze laatste houd je het grootst omdat altijd alles in je home komt.

Verder vergeet je de harddisk want je zal er zelden of nooit op gaan kijken zoals in Windows.
Je maakt ook geen folders meer en haalt ze ook nooit weg zoals in Windows.

Dus nu ff goed installeren en dan nooit geen probs meer.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

linux n00b!
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/13, 06:39:53 »
Voor progjes, begin alvast met het lezen van de "Full Circle". Dit gratis online tijdschrift is volledig gemaakt met open source software. In elke uitgave staat een verwijzing naar welke progjes er gebruikt zijn.

In elke uitgave wordt er een aspect van "Scribus" uitgelegd.

Toch alvast een goede plek om te beginnen ;)

Eéns als je Ubuntu geïnstalleerd hebt, zal je merken dat het aanbod van diverse programma's ruim genoeg is...

Enkel grafische toepassingen in een 3D omgeving is niet goed ondersteund (voor open source althans). Maar er zijn hiervoor wel programma's die je kan kopen en meestal voor een tiende van de prijs als voor zulke programma's Windows.

Voor spelletjes zijn de meningen verdeeld:
Je kan enkele windows-spelletjes draaien op Ubuntu met behulp van virtualisatie of emulatie. Anderzijds, op een X-box steek je ook geen DVD van een Playstation. Wat ik hiermee wil zeggen is, er zijn ook goede spellen verkrijgbaar voor Linux. Dit werkt natuurlijk veel gemakkelijker maar er is een ander aanbod dan de spellen voor Windows.
Ik vind het niet direct terug maar gisteren had ik op dit forum een filmpje gezien van een Gutsy Install Party in Amerika ergens. Daar hadden ze heel mooi zo'n spel gedemonstreerd.

linux n00b!
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/13, 08:57:10 »
Hey Ralph , alvast welkom op dit forum.
Ik stel voor dat je ook even op mijn site wat rondkijkt, daar vind je veel links naar allerhande interessante info zoals Windows alternatieven, games en vele HowTo's voor Ubuntu die je zeker zullen helpen.
En natuurlijk nog veel plezier gewenst met Ubuntu. :)
http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
« Laatst bewerkt op: 2016/01/29, 19:58:40 door asilnevs »
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

linux n00b!
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/13, 09:32:44 »
Een kleine hint alvast:
- voor Illustrator kun je Inkscape gebruiken - is een goed en volwassen programma.
- vooe Audition/CoolEdit - dan hangt het er vanaf wat je wilt doen. Audacity is een zeer goed audio bewerkinsprogramma. Werk ik veel mee.

Een hele goede tip voor jou misschien:
ubuntu-studio
Zoek op dit forum er eens naar.
In Ubuntustudio zijn allerhande software van jou gading standaard geinstalleerd.

Succes!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
linux n00b!
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/13, 11:26:05 »
Met deze prachtige splinternieuwe harde waren (wauw!), kun je beter kiezen voor de nieuwste Ubuntu 7.10, die ondersteuning aan boord heeft voor de nieuwste harde waar.

Officieel komt die pas uit op 18-10, maar er is al een Release Candidate. De Release Candidate (RC) is weliswaar nog een bètaversie, maar wel eentje die al bijna af is. Als je dagelijks je updates binnenhaalt, dan is de RC op 18-10 volledig identiek aan de finale versie.

Hier zit de RC:
ftp://ftp.tudelft.nl/pub/Linux/releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-rc-desktop-i386.iso

Groet, Pjotr.

Ralph_L

  • Gast
linux n00b!
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/13, 14:35:37 »
alvast bedankt voor de reacties, ik ga verder kijken over dat ubuntu studio.

nog een kort vraagje, moet ik de alternative install gebruiken voor een leeg systeem?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
linux n00b!
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/13, 15:07:33 »
Citaat van: Ralph_L
alvast bedankt voor de reacties, ik ga verder kijken over dat ubuntu studio.

nog een kort vraagje, moet ik de alternative install gebruiken voor een leeg systeem?
Je hoeft de alternate CD niet te gebruiken, je kunt ook voor een leeg systeem gewoon de normale desktop-LiveCD gebruiken.

Ubuntu Studio: die raad ik af voor een beginner. Pak eerst gewoon de normale Ubuntu en wen zo een beetje aan Linux, is mijn advies. En echt, zoals ik al schreef, met die spiksplinternieuwe harde waar van jou, ben je veel beter af met Ubuntu 7.10. Want alleen die heeft drivers aan boord voor het nieuwste spul.

Gewoon de Release Candidate pakken en elke dag je updates binnenhalen....  :-)

Redfish

  • Gast
linux n00b!
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/14, 13:53:07 »
Zelf heb ik ook een 8800GTS en nogal problemen gehad met de videokaart, maar uiteindelijk was het heel simpel.

Ga naar systeem ->beheer -> synaptic pakketbeheer

zoek naar Envy

installeer het en alle dependencies die je nodig hebt.

Start dan via toepassingen Envy en kies voor automatisch install.

Nog even de refreshrate iets hoger kiezen en tada, werkt als een zonnetje.

Ook had ik problemen met mijn onboard ethernet controller, maar dit werd veroorzaakt door windows XP (zette de adapter na afsluiten standaard uit en linux kreeg hem dan niet aan). Maar als je geen XP hebt heb je dit probleem niet.

Dan nog het geluid, dit ging bij mij ook niet helemaal goed omdat hij standaard de digitale out aanzette (bekende bug), dit moet je even via de voorkeuren van de geluidsmixer veranderen door het vakje digitale output aan te vinken en dan bij opties digitale out uit te zetten (tenzij je spdif aansluit natuurlijk).

Ook helpt het als je je onboard geluidskaart uitzet.

Ik draai dus nu prima 7.04, maar je kunt misschien wat beter wachten op 7.10. Ik ga in ieder geval dan wel overstappen zodra hij echt uit is, niet meer beta of RC.

linux n00b!
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/14, 14:00:35 »
Redfish:
Ik geloof, dat dit forum het gebruik van Envy *afraadt*.

@Moderators: is dat inderdaad zo?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
linux n00b!
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/14, 14:11:56 »
Citaat van: sisosteven
Redfish:
Ik geloof, dat dit forum het gebruik van Envy *afraadt*.

@Moderators: is dat inderdaad zo?
Ik ben geen moderator, maar inderdaad, we raden het hier af. Installatiescripts kunnen je systeem onherstelbaar verzieken: ze gedragen zich als installeerder, maar bekommeren zich niet (of te weinig) om de afhankelijkheden.

Deze zeer nieuwe videokaart krijg je alleen goed aan de praat in Ubuntu 7.10, niet in Ubuntu 7.04. Pak daarom de Release Candidate, die wordt vanzelf omgetoverd in de finale versie op 18 oktober.

stijngysemans

  • Gast
linux n00b!
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/14, 19:07:49 »
Alvast ook welkom in deze leuke Ubuntu gemeenschap!

Citaat van: Ralph_L
Hoi,
Ik heb sinds deze week eindelijk mijn nieuwe systeem thuis staan. Ik heb een dikke pc gehaald (quadcore, veel nieuw spul) omdat ik in de AV wereld zit. En dat soort programma's zijn zwaar, je hebt te maken met renderen, en je hebt regelmatig meerdere proggies tegelijkertijd aanstaan. Nu hoop ik met dit systeem een tijdje vooruit te kunnen.

Het is echter wel een samengesteld systeem. Ik heb er dus geen OS bij gekregen. Mijn plan was heel cheap windows xp te gaan halen (eductional version via school) maar ik heb een leeg systeem en blijkbaar kon je alleen upgrades halen. Heb ik dus geen bal aan. Toen dacht ik, nou ja dan maar vista als ik xp toch niet cheap kan krijgen zorg ik er maar voor dat mn OS een tijdje vooruit kan. Maar Vista is errug duur. Ok dan, illegale versie totdat de prijs zakt en dan over stappen naar legaal (is blijkbaar vrij simpel). Maar microsoft is blijkbaar nog beter geworden in pesten, dus ging ik even rondkijken voor alternatieven.

Ik heb natuurlijk wel van linux gehoord, maar ik vond het meer iets voor computer knutselaars. En ik hoorde over problemen met compatibiliteit. Dit weerhield mij ervan om naar linux over te stappen. (ookal heb ik een grote hekel aan microsoft als bedrijf, ik denk niet dat mijn school dat een goede reden vind waarom ik geen huiswerk kan maken).  Maar blijkbaar is dat nu verbeterd. Wat ik me afvraag is, tot en hoeverre op mijn 'vakgebied'?

Specs van mijn comp.
Het is allemaal nieuw, dus ik neem aan dat het compatible is. Welke problemen kan ik verwachten bij deze hardware? En hoe zit t met 64-bit?

<<
Asus P5W DH Deluxe i975X, SATA2 RAID, WLAN    
 
Asus Videokaart PCI-e GeForce 8800GTS 640MB GDDR3 2xDVI    
 
Corsair 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400 CL5.0 TwinX    

Creative Geluidskaart X-Fi Xtreme Audio FID 7.1    
 
Intel Core 2 Quad Q6600 2.40GHz FSB1066 Box    
 
samsung DVD-/+/RAM SH-S203B 20x/20x/16x Bulk (zwart)    

2x Western Digital 500GB SATA300 16MB, WD5000AAKS>>
Ik dacht dat de x-fi extreme out of the box niet werkt. zowel in feisty als in gutsy.
Hier vind je meer informatie.
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=239981&page=3
Het kan zelfs zijn dat alleen de 64-bit versie drivers heeft...
Je kan ook hier eens gaan kijken:
http://opensource.creative.com/soundcard.html
Dit gaat in ieder geval wel moeiljk zijn om aan de praat te krijgen. Eventueel kan je (indien beschikbaar) voorlopig als tijdelijke oplossing met de onboard soundcard werken of een oude soundblaster boven halen.
Citaat
En dan de software. De standaard dingen, browsers, office achtig spul, zal geen probleem zijn, hoogstens wennen. Maar waar ik wel mee zit is het volgende.

Zoals ik zei werk ik veel in het AV-gebied met een adobe georienteerde omgeving. Dat betekend Premiere, After Effects, Photoshop, Illustrator, Flash en Audition/Cool Edit Pro.  Blijkbaar is gimp (wat een naam) een redelijk alternatief voor photoshop, maar voor de andere proggies die ik opnoemde heb ik weinig gehoord. Hoe zit dit?
Ik heb zelf vaak professioneel met adobe products moeten werken. Over video en audio software weet ik het niet zo goed.
-Voor premiere kan je eens kijken naar cinelerra: http://cv.cinelerra.org/
-GIMP is het alternief voor photoshop onder linux. Als je wil kan je de overgang sneller later verlopen door GIMPSHOP te gebruiken. Deze versie van GIMP lijkt qua menu structuur fel op adobe photoshop. http://www.gimpshop.com/.
-Illustrator heb ik zelf geen ervaring mee. Scribus, zoals eerder ook is aangehaald, kan een alternatief bieden, maar ik dacht eerder aan inkskape
-flash: is een probleem want er bestaat geen alternatief gewoonweg onder linux. Nu kan je daar wel iets aan doen. Je kan steeds adobe flash draaien met WINE.
Kijk hier maar eens: http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=application&iId=23
Blijkbaar werkt flash 8 wel goed via Wine. flash Cs3 (nog) niet.
-voor audition moet je maar eens kijken naar het profesionele open source alternatief: ardour!

Je kan ok altijd eventueel windows xp virtueel draaien via een virtuele machine. Je kan dit omdat je genoeg ram geheugen beschikbaar hebt :-)

Citaat
En dan het laatste. Hoe compatible is ubuntu met games? Of moet ik voor dit doeleinde toch een windows erbij installeren (evt. ook voor de adobe proggies)?


Hartelijk bedankt :)