Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met terugzetten van backup  (gelezen 448 keer)

Offline Martien

  • Lid
Probleem met terugzetten van backup
« Gepost op: 2015/06/21, 20:08:11 »
Hallo allemaal,

Ik heb weinig Ubuntu-ervaring, maar wel een lastig probleem. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
Het gaat om een laptop waar ik Ubuntu als dual boot op heb gezet. Eigenlijk om te oefenen voor een andere computer, maar dat terzijde.
De harde schijf van de laptop is tijdens een windows (vista) sessie gecrashed en wilde daarna niet meer starten met windows, wel met Ubuntu. Omdat er belangrijke bestanden op stonden waar nog geen backup van was gemaakt en ik via Ubuntu wel bij de bestanden kon komen, heb ik met Ubuntu een backup gemaakt. Achteraf gezien heb ik daar spijt van, ik had beter gewoon de bestanden kunnen kopiëren. Vervolgens ben ik nog wat stommiteiten begaan waardoor ik de bestanden niet meer kan terughalen... Maar ik heb dus nog wel die backups.
Ik heb toen op een andere computer een live-cd versie gedraaid om te proberen de backups te restoren. Helaas lukte dat niet.
De bestanden waren gezipt, ik heb ze wel uitgepakt, maar verder kom ik niet. De bestanden hebben de volgende opmaak:
duplicity-full.(datumcode).volX(1-5).difftar.
Volgens mij is één van de problemen dat de backup naar een andere locatie moet worden teruggezet.
Wie kan mij vertellen hoe ik de bestanden uit deze backup terug kan zetten.

Alvast bedankt!

Re: Probleem met terugzetten van backup
« Reactie #1 Gepost op: 2015/06/23, 00:11:45 »
Hello, is waarschijnlijk te doen, zie hier:
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85910.0

Tip 2. Gebruik nooit duplicity. Gebruik rsync. Wees problemen voor in plaats van na.

Offline Martien

  • Lid
Re: Probleem met terugzetten van backup
« Reactie #2 Gepost op: 2015/06/25, 01:10:11 »
Hallo Paul,
Dank voor je reactie. Ik heb die topic zelf niet kunnen vinden maar de informatie lijkt me idd adequaat.
Ik heb het allemaal eens goed gelezen... klopt het dat in feite de laatste instructie (met de opsommingsnummers) hetgeen is wat gevolgd moet worden en niet de eerder vermelde stappen? Ik kijk er trouwens van op hoeveel technisch-ingewikkelde stappen je moet maken om de bestanden te restoren.
Ik vind het overigens zeer opmerkelijk dat bij herhaling afgeraden wordt het standaard in Ubuntu aanwezige backup programma te gebruiken. Als onwetende gebruiker ga je er toch immers vanuit dat zo'n programma goed is, misschien wel juist omdat het standaard aanwezig is. En ik vind het ook merkwaardig dat in de beschikbare handleidingen ook geen beschrijving voor het restoren wordt gegeven.

Ik zal er binnenkort, mogelijk dit weekend, mee aan de slag gaan en ik zal hier laten weten of het lukt.

Offline Martien

  • Lid
Re: Probleem met terugzetten van backup
« Reactie #3 Gepost op: 2015/06/28, 00:47:08 »
Okee, ik heb een aantal dingen kunnen proberen. Ik merk alleen dat dingen die voor anderen misschien logisch en duidelijk zijn, dat voor een dreuzel zoals ik niet zijn.
Als er bevoorbeeld staat: maak een bestandje aan en maak dat uitvoerbaar, dan weet ik niet of ik dat wel goed doe.
Bij het commando: ./namechange.sh
kreeg ik: bash: ./namechange.sh permission denied
Dus ik vermoed dat ik iets niet helemaal goed heb gedaan
However, ik heb dankzij de instructies bestanden kunnen uitpakken. Ik heb alleen geen map met Word documenten gevonden, en dat was nu het belangrijkste. Ik kreeg wel een paar mappen met de naam .../crashdumps zegt dat jullie iets?