Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: snelkoppeling maken voor bureaublad  (gelezen 4526 keer)

Offline Mark

  • Lid
snelkoppeling maken voor bureaublad
« Gepost op: 2018/11/15, 20:25:31 »
Een goede avond,

Ben net met een oude laptop begonnen Ubuntu 18.04 te leren kennen.

Nu is het zo dat als ik via de terminal software download (sudo apt install) de pictogrammen terug kan vinden in /usr/share/applications en deze naar mijn bureaublad kan slepen om een snelkoppeling te maken.

Als ik de zelfde software download via het software center, dan kan ik deze niet terug vinden in /usr/share/applications.

Hoe krijg ik dan een snelkoppeling gemaakt op het bureaublad als ik via software center download?

Groet,
Mark

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/15, 21:54:21 »
Controleer nog eens. Ook via Software center wordt immers het desktop bestand geïnstalleerd. Dat is namelijk de manier waarop het in je applicatiemenu verschijnt. m.a.w., van zodra je een icoon in je applicatiemenu ziet, is er een overeenkomstig .desktop bestand in /usr/share/applications. Als er een .desktop bestand met dezelfde naam in je eigen home folder onder .local/share/applications aanwezig is, dan zal dat voorrang hebben op het systeembrede bestand in /usr/share/applications, m.a.w., in je menu opgenomen worden.

Offline Henk14

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/15, 22:38:19 »
Als ik je goed begrijp gaat het je alleen maar om het plaatsen van een snelkoppeling op het bureaublad. Ik werk zelf met Lubuntu, maar vaak gaat dit hetzelfde in Ubuntu. In Lubuntu gaat het als volgt. Als ik het programma opzoek in het applicatiemenu plaats ik de cursor er op en dan rechtermuisklik. Dan verschijnt "toevoegen aan het bureaublad". Klik daar op en de snelkoppeling staat op het bureaublad.

Overigens is het misschien beter om op een oude laptop Lubuntu 18.04 te installeren. Lubuntu is speciaal bestemd voor oudere hardware.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 22:44:13 door Henk14 »

Offline wowo

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/15, 22:56:55 »
Ik liep volgens mij tegen hetzelfde probleem op. De oude manier werkte niet meer in 18.04.
De methode die ik nu heb gebruikt om de bureaublad-knop in de "launcher" te krijgen is:
Installeer wmctrl:
sudo apt-get install wmctrlCreëer een shell script genaamd show-desktop.sh (plaatst deze ergens in je persoonlijke map)
gedit ~/show-desktop.shZet hierin onderstaande code:
#!/bin/bash
status="$(wmctrl -m | grep "showing the desktop" | sed -r 's/(.*)(ON|OFF)/\2/g')"
if [ $status == "ON" ]; then
    wmctrl -k off
else
     wmctrl -k on
fi
Maak dit script uitvoerbaar met:
chmod +x ~/show-desktop.shCreëer een nieuw bestand in de map /usr/share/applications/, genaamd toon-bureaublad.desktop met de volgende tekst:
[Desktop Entry]
Type=Application
Name=Toon Bureaublad
Icon=desktop
Exec=/home/<gebruiker>/show-desktop.sh
Open de dash (toepassingen tonen) en zoek naar de Bureaublad-knop en voeg deze toe aan favorieten.

Ps dit heb ik niet zelf verzonnen maar gevonden op:
https://askubuntu.com/questions/903532/how-can-i-add-show-desktop-to-the-gnome-dash-or-ubuntu-dock
« Laatst bewerkt op: 2018/11/15, 23:07:26 door wowo »
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline Mark

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/15, 23:31:37 »
vanadium, Henk en wowo,

Thnx voor het meedenken en antwoorden.

@vanadium
Bij het neuzen in mijn mappen kwam ik een map tegen van SNAP. Deze heb ik als bron toegevoegd aan mijn ubuntu software center. De software waar ik geen bureaublad shortcuts van kon maken had ik via deze bron gedownload. Nu heb ik ze verwijderd en via de ubuntu-bionic-universe gedownload en kan ik ze wel vinden in usr/share/applications.

@Henk
Dit werkt helaas niet in Ubuntu op deze manier. Het was het eerste wat ik probeerde aangezien dit het meest logische is.
Betreft de hardware, hij is best modern. Ik bedoelde met oude computer, eentje die ik voor 50 euro op marktplaats had gescoord voor deze doeleinde.

@wowo,
Als ik tijd over heb ga ik eens experimenteren betreft het script. zo ver ben ik nog niet, maar mn interesse ligt er wel.

edit:
Nu mijn volgende vraag, Hoe kan ik dan die shortcuts op mijn bureaublad krijgen als ik de bron SNAP gebruik?
« Laatst bewerkt op: 2018/11/16, 08:26:02 door Mark »

Offline wowo

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/16, 01:15:59 »
Oeps ik heb te snel gelezen. Dat overkomt mij zelfs  ;)

Naar aanleiding van de titel dacht dat je een snelkoppeling in de launcher links (ubuntu dock) voor "Toon Bureaublad" wilde hebben.
Zie ook mijn afbeelding. Als ik op het paarse bureaublad klik worden alle openstaande vensters geminimaliseerd en zie je enkel het bureaublad.

Jij bedoelt een snelkoppeling maken voor een programma/snap op het bureaublad.
Desktop Ubuntu 20.04 LTS en 22.04 LTS

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/16, 08:50:07 »
Bedankt voor de feedback. Voor snaps worden de betreffende .desktop bestanden blijkbaar - net als de rest - geïsoleerd in een afzonderlijke folder opgeslagen. Zou wel eens in /var/lib/snapd/desktop/applications/ kunnen zijn. Zeer waarschijnlijk kan je ook die .desktop bestanden kopiëren naar je desktop en zullen ze werken. Anders kan je zoals je hebt gedaan, de snaps vervangen door hun reguliere broertje in de PPA.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/16, 08:55:58 door vanadium »

Offline Henk14

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/16, 09:27:57 »
Vreemd dat de eenvoudige manier niet meer werkt in Ubuntu 18.04. N.m.m. een belangrijk gemis. Het werkt best wel makkelijk met een snelkoppeling op het bureaublad. In Lubuntu 18.04 werkt het gelukkig nog wel.

Offline ajjp

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/16, 09:57:40 »
Citaat
Vreemd dat de eenvoudige manier niet meer werkt in Ubuntu 18.04. N.m.m. een belangrijk gemis. Het werkt best wel makkelijk met een snelkoppeling op het bureaublad. In Lubuntu 18.04 werkt het gelukkig nog wel.
En ook in Xubuntu 18.04 werkt het gelukkig nog wel zo.

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/16, 11:33:59 »
Vreemd dat de eenvoudige manier niet meer werkt in Ubuntu 18.04. N.m.m. een belangrijk gemis. Het werkt best wel makkelijk met een snelkoppeling op het bureaublad. In Lubuntu 18.04 werkt het gelukkig nog wel.
tja, ik had er in mijn vorige bijdrage al over willen uitwijden, maar nu je het zelf aanbrengt ...

Feit is dat het gebruik van de desktop voor het dumpen van bestanden eigenlijk niet meer ondersteund wordt in Gnome Shell, de omgeving die door Ubuntu wordt gebruikt. In Gnome Shell 3.28, wat gebruikt wordt in Ubuntu 18.04, is het al niet meer mogelijk bestanden op de desktop te zetten. Om toch nog bestanden op de desktop te ondersteunen, gebruikt Ubuntu nu een oudere versie van bestandsbeheer.

Nóg minder wordt het gebruik van desktop shortcuts voor het opstarten van programma's ondersteund. Je stelt zelf vast dat je al veel moeite moet doen om werkende starticonen op je desktop te krijgen. Dat heeft voor een stuk te maken met veiligheidsoverwegingen. Programma's start je enkel op vanuit gecontroleerde locaties: je programma-menu.

Daarbij hoef je niet aan efficiëntie in te boeten (mogelijk wellicht het tegendeel). Op de Dock of de Dash kan je nog steeds die 10 programma's die je heel regelmatig gebruikt, plaatsen om er zeer vlug toegang toe te hebben. Wellicht vlugger dan wanneer die programma's ergens tussen de andere rommel op je desktop staan. Via een klik op het Programma icoon (met de negen bollen) of een druk op <Super>+a zie je je meest gebruikte programma's. In 1% van de gevallen zal je een minder vaak gebruikt programma moeten opzoeken in "Alle" programma's (in het programmamenu). Dan is er de zeer efficiënte zoekfunctie: je kan bliksemsnel een programma vinden/opstarten  door enkele letters van de naam te typen.

Jou klassieke, desktop gebaseerde workflow wordt niet meer ondersteund op sommige desktopomgevingen. Ofwel pas je je aan, ofwel kies je voor een andere desktopomgeving die die workflow wel ondersteunt (en daarvoor kan je gerust bij Ubuntu blijven). Anders wordt het roeien tegen de stroom in. Klinkt hard misschien, maar toch eens over nadenken: in Linux heb je immers de keuze  ;)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/16, 11:38:17 door vanadium »

Offline Henk14

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/16, 14:07:39 »
Dank voor je heldere uitleg Vanadium. Zoals je stelt: In Linux heb je keuze.

In januari 2014 ben ik overgestapt van Windows XP naar Linux. Op dat moment ging het om een bejaarde computer waar eigenlijk alleen Lubuntu en Xubuntu (van de Ubuntu familie) fatsoenlijk op draaide. Omdat Lubuntu meer leek op Windows XP dan Xubuntu en ook nog wat soepeler draaide, overgestapt op Lubuntu. Inmiddels heb ik een PC die Ubuntu ook makkelijk aankan, dus met de nieuwe versie 18.04 Ubuntu, Xubuntu en Lubuntu met elkaar vergeleken.  Lubuntu, met direct daarachter Xubuntu, kreeg toch weer de voorkeur. 

Met de bovenstaande informatie ben ik blij voor Lubuntu te hebben gekozen en mocht ik ooit voor Xubuntu willen kiezen, dan is het goed te weten dat ook bij Xubuntu nog op een eenvoudige manier snelkoppelingen kunnen worden geplaatst op het bureaublad.

Offline vanadium

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/16, 14:24:43 »
Lubuntu ziet er in elk geval ongelofelijk "sleak" en modern uit in de 18.10 editie. :D Xubuntu kan je helemaal inrichten zoals je wil, dus daar is het een fluitje van een cent om ook zoals in Windows een balk onderaan te hebben met startknop, snelkoppelingen, taakwisselknoppen, tray en klok. Ook de Mate desktop is een uitstekende keuze voor de meer "klassieke" gebruiker. Ook Mate is enorm configureerbaar, maar is anderszijds  wat meer mee met de tijd in die zin dat het onder de motorkap meer recente technologie gebruikt. Ook Mint Cinnamon is gericht op de meer "klassieke" gebruiker, hoewel ze in hun laatste versie ook een "modern look" geïntroduceerd hebben met taakwisseling die meer lijkt op die van Windows 10 in plaats dan die van Windows 95. Ook met KDE doe je wat je wil, ...

Samengevat: er is eigenlijk veel meer keuze voor de klassieke gebruiker. Nieuwlichterij in de workflow op de desktop is in Linux eigenlijk beperkt tot Gnome Shell (en tot voor kort ook Unity). Budgie desktop geeft aan de nieuwe technologie toch een klassieke richting (zeker nu ze bij Solus Linux, de makers van Budgie, de balk naar onder verhuist hebben), maar aangezien Budgie sterk op Gnome steunt, met nautilus als bestandsbeheerder, brokkelt ook hier de ondersteuning voor de actieve desktop af.

Offline Mark

  • Lid
Re: snelkoppeling maken voor bureaublad
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/16, 17:50:51 »
Bedankt voor de feedback. Voor snaps worden de betreffende .desktop bestanden blijkbaar - net als de rest - geïsoleerd in een afzonderlijke folder opgeslagen. Zou wel eens in /var/lib/snapd/desktop/applications/ kunnen zijn. Zeer waarschijnlijk kan je ook die .desktop bestanden kopiëren naar je desktop en zullen ze werken. Anders kan je zoals je hebt gedaan, de snaps vervangen door hun reguliere broertje in de PPA.

Gevonden en het werkt inderdaad, Dank je wel :)