Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen Dash en starter meer op bureaublad  (gelezen 872 keer)

Offline Pieterman

  • Lid
Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Gepost op: 2018/03/11, 11:45:13 »
Hallo ik hoop dat iemand me wil helpen , ik heb van alles geprobeerd wat in mijn machten lag om dit probleem te verhelpen .
Het volgende is er gaande s'avond pc afgesloten en de andere dag weer opgestart , kan wel inloggen maarvervolgens verschijnt er geen Dash en geen starterbalk meer.
Deze verschijnen wel als je als gast inlogt .

Offline JanWi

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/11, 12:11:40 »
Ik had exact hetzelfde probleem, zag op internet dat meer mensen er last van hadden.

Na wat rondkijken (gezocht op ubuntu dash and launcher gone) vond ik het volgende commando:
(LET OP, lees eerst welke commando's je NIET moet invullen bij het forumonderwerp 'gevaarlijke terminalopdrachten'!)
 
Open Terminal, type
"rm -rf  ~/.cache/compizconfig-1"

Daarna rebooten via "sudo shutdown -r now"

Hiermee lijkt het probleem verholpen en zijn er bij mij geen persoonlijke mappen verdwenen...
« Laatst bewerkt op: 2018/03/11, 13:13:50 door JanWi »

Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/11, 12:21:21 »
Gooi je muisaanwijzer eens hard tegen de kant waar die starter staat. Waarschijnlijk komt hij dan tevoorschijn.

Het lijkt er op dat hij op "verbergen" staat en als dat de eerste keer ingeschakeld wordt is mijn ervaring dat hij niet echt gevoelig is om tevoorschijn te komen.
Dit kun je aanpassen in de instellingen "Uiterlijk".
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline jolo

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/11, 12:42:18 »
Wellicht staat er iets bruikbaars in deze Engelstalige Ask Ubuntu https://askubuntu.com/questions/880957/ubuntu-16-04-desktop-no-launcher-no-dash
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Pieterman

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/11, 14:35:49 »
Likt even weer in orde maar na rebooten hetzelfde verhaal en mijn uitknop en tijd zijn ook nog weg.
Dank jullie wel tot zover

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/11, 14:45:13 »
Lijken mij nogal zware oplossingen in die link. Probeer eens "rm -r ~/.cache". Daarna herstarten: "sudo shutdown -r now"

Offline Pieterman

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2018/03/11, 16:37:13 »
Dan ben ik wederom bij af

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2018/03/11, 18:52:00 »
Dan ben ik wederom bij af
Had ik inderdaad gemist  :-\  Probeer eens het eveneens vrij onschuldige: dconf reset -f /org/compiz/.
Lukt dat niet, dan: rm -rf .compiz-1, of zoek een "compiz" folder onder de verborgen folder .config en wis die.
Lukt dat niet, probeer dan rm -r .Xauthority .ICEauthority

Offline Pieterman

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2018/03/12, 20:44:36 »
Nog steeds geen succes wel staat er iets vreemds boven de normale regel in de terminal nl.:
bash: /lib/ld-linux-armhf.so.3::Bestand of map bestaat niet

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2018/03/12, 23:14:34 »
Hier op het forum (https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=103857.msg1018569#msg1018569) ook hetzelfde probleem. Met een herinstallatie opgelost daar, maar er moeten toch andere oplossingen zijn.

Offline Pieterman

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2018/03/13, 19:01:27 »
Dank je voor je support zover , ik hoop dat er iemand met een minder zware oplossing komt dan herinstallatie .

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #11 Gepost op: 2018/03/13, 20:38:25 »
Als je het commando "rm -r ~/.cache" uitvoert, krijg je dan foutmeldingen? Probeer dan eens met root bevoegdheden: "sudo rm -r ~/.cache". Ik heb toch al meerdere draadjes gezien waar het verwijderen van die cache folder het probleem oplost. (Die folder wordt automatisch weer aangemaakt).

Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #12 Gepost op: 2018/03/13, 20:49:11 »
Met een herinstallatie opgelost daar, maar er moeten toch andere oplossingen zijn.

Even tussendoor:
Het is mogelijk om een herinstallatie te doen met behoud van bestanden.  Dat is een keuzeoptie in het begin. Heb ik al eens gedaan met Ubuntu en Lubuntu en ik moet zeggen dat dat goed werkte. Ook geen "upgrade" achtige problemen of zo.
Wel natuurlijk altijd zorgen voor een backup voor het geval het mis gaat.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #13 Gepost op: 2018/03/13, 21:18:30 »
Even tussendoor:
Het is mogelijk om een herinstallatie te doen met behoud van bestanden.  Dat is een keuzeoptie in het begin.
Klopt. Is wel al ietsje moelijker voor de minder ervaren gebruiker. Je moet namelijk kiezen voor "iets anders" en dan zelf partities en koppelpunten aangeven, en "formateren" uit vinken. Maar dat levert inderdaad een herinstallatie van de systeembestanden op, waarbij de eigen configuratie en data, en ik denk zelfs alle geïnstalleerde programma's (ook die buiten PPA) bewaard blijven. Goede en veilige optie als je exact dezelfde Ubuntuversie op die wijze herinstalleert.

Probeer toch eerst eens die ""sudo rm -r ~/.cache".

Offline Pieterman

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #14 Gepost op: 2018/03/14, 19:05:40 »
Nog steeds geen unity en Dash te bekennen , misschien toch maar herinstalleren .
Heb alleen 2 partities , windows 7 en Ubuntu 16.04 en koppelpunten heb ik nog nooit van gehoord .
Bedankt tot zover

Offline vanadium

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #15 Gepost op: 2018/03/15, 09:38:37 »
Eigenaardig. Ik heb al veel posts gezien waar het verwijderen van die .cache wel hielp.


Offline Pieterman

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #17 Gepost op: 2018/03/15, 19:13:28 »
Het commando  setsid unity zorgt ervoor dat de Dash en starterbalk links zich openbaren ,maar zijn weer weg na herstart van het systeem .
De afsluitknop , tijd en internet verbinding aanduiding blijven weg.
Ik kan in ieder geval wel weer overal bij met het " setsid unity" commando.

Offline Pieterman

  • Lid
Re: Geen Dash en starter meer op bureaublad
« Reactie #18 Gepost op: 2018/03/15, 19:18:50 »
Ik ga eerst maar weer eens een reservekopie maken .
Ik heb ook een nieuwere PC gekocht en een nieuwe HDD schijf voor de neiuwe lts versie .
Dus ik zing het wel uit tot dan.
Ik wil een ieder bedanken voor het welgemeende advies en hulp .