Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VB in ubuntu  (gelezen 3436 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
VB in ubuntu
« Gepost op: 2010/01/10, 15:24:54 »
Hoe kan ik VB programmeren in Ubuntu? Ik zoek gewoon een Visual Basic progje voor Ubuntu.

Re: VB in ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/10, 16:33:22 »
Als je echt visual basic wil programmeren moet je richting mono gaan. Dit is echter verrevan zo gebruiksvriendelijk als MS visual studio.
Ik zou eerder aanraden om met qt-creator te leren werken, hiervoor moet je een beetje c++ kennen, maar voor de rest is het grafische gedeelte maken zo gebruiksvriendelijk als MS visual studio.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: VB in ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/10, 17:39:45 »
Wil je echter écht VB programmeren (Je zegt niets over .NET, dus ga ik er vanuit dat het 6 is)
Kan je VB6 draaien via WINE.

wil je iets dat op VB lijkt, dan kan je kijken naar GAMBAS of naar RealBasic.

(RealBasic is erg goed vind ik zelf.)

Offline peter5

  • Lid
Re: VB in ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/08, 12:36:45 »
Volgens mij komt Gambas erg in de buurt van VB6.
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar aan de screenshots te zien lijkt het aardig op elkaar ;)

Citaat
Gambas is a full-featured object language and development environment built on a BASIC interpreter. It is released under the GNU General Public Licence. Bron: http://gambas.sourceforge.net/en/main.html
Ubuntu 10.04 voor homeserver en werk pc - iPhone - iPad Wifi 16GB - Packard Bell Dot S met Ubuntu 10.10.

Ubuntu Center! Mijn interpretatie van iTunes (open source, wordt nog aan gewerkt): https://bitbucket.org/peterwilli/ubuntu-center

Offline PeterM

  • Lid
Re: VB in ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/05/08, 13:00:07 »
Je kunt inderdaad het beste Gambas gebruiken. Of Realbasic tegenwoordig Realstudio, maar dat is niet meer gratis voor Linux gebruikers.

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: VB in ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/05/08, 13:15:27 »
Je moet imho echt een hele goede reden hebben om VB(6?) te WILLEN programmeren in UBUNTU....

Het is oude meuk, zelfs in Windows XP wil het niet altijd gelijk lekker werken (in mijn ervaring). Als het ff kan zou ik voor Ubuntu dus 1 van de bovenstaande tips opvolgen :)
Als je echt perse VB wilt, zou ik het op Windows in Virtual Box ofzo draaien ;)
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Joshua822

  • Lid
Re: VB in ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/05/09, 20:29:30 »
Sorry dat ik het zeg, maar leer gewoon een programmeertaal die niet met één platform is verbonden. Python is voor beginners redelijk makkelijk te leren en C++ valt ook wel te leren als beginner als je veel doorzettingsvermogen hebt.

Offline BlueWolf

  • Lid
Re: VB in ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/05/09, 21:14:08 »
Visual Basic werkt, zoals je waarschijnlijk al wijs bent geworden, niet onder Linux. Ik heb toen ik overstapte naar Ubuntu ook dat probleem gehad. Ik had dat destijds opgelost door Windows gevirtualizeerd te houden om daarin aan mijn oude projecten te programmeren en ben Gambas gaan gebruiken voor wat nieuwe projecten. Gambas is niet 100% VB (met name de componenten) maar is zonder problemen te leren als je VB kent.

Ikzelf ben toen ook direct Python gaan leren zodat ik ook gewoon direct in Linux kon programmeren. Voordeel van Python is dat het ook in andere OSen werkt. Heb toen ook geleerd dat Basic eigenlijk een hele rade oude taal is die ik uiteindelijk heb leren te mijden.