Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ASRock PV530A-ITX: ervaring met Ubuntu/Linux?  (gelezen 594 keer)

ASRock PV530A-ITX: ervaring met Ubuntu/Linux?
« Gepost op: 2014/07/17, 22:55:15 »
Het moederbord ASRock PV530A-ITX is al een ouwetje, maar kennelijk erg snel.
Daarom lijkt het me wel wat om daar eens mee te experimenteren. Zij er hier mensen die ervaring hebben met Ubuntu/Linux op dit board?
Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: ASRock PV530A-ITX: ervaring met Ubuntu/Linux?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/18, 06:15:46 »
Met een VIA processor en grafische kaart zal het zeker geen racemonster zijn. Sterker nog, een moderner mini-ITX bord met een Atom processor van een paar tientjes zal al een stuk sneller en zuiniger zijn. Voor 100 euro heb je al een nieuw bordje met een Pentium G serie of Core i3 die op alle fronten de vloer aanveegt met die VIA. AMD heeft ook zulke bordjes als je liever die hebt.

Wil je het toch proberen, dan zal je de meeste problemen krijgen met het aan de praat krijgen van de videochip. VIA vertikt het om specificaties vrij te geen dus er zijn geen goede open source drivers. De gesloten drivers die er wel zijn, zijn ook niet veel soeps.

Heb je het bordje al of kan je er gratis aankomen dan zou je er mee kunnen knutselen als je daar tijd en zin voor hebt. Maar als je er aan denkt om hem (tweedehands) te kopen dan zou ik het zeker niet doen.

Re: ASRock PV530A-ITX: ervaring met Ubuntu/Linux?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/19, 07:29:46 »
Dank je wel Johan voor je verhelderende toelichting.
Inmiddels heb ik 'm wel gekocht. Niet zozeer vanwege dat moederbord maar met name om wat er bij is.
Het is namelijk een klein systeem met de volgende specs:

LC Power LC-1400mi behuizing
ASRock PV530A-ITX moederbord
2gb werkgeheugen
30gb SSD van OCZ



En dat leek me wel vier tientjes waard.

Linux Mint 17.3 met Cinnamon 64 bits -> VirtualBox -> Windows 10 op  Acer Aspire V3 771G.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ASRock PV530A-ITX: ervaring met Ubuntu/Linux?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/19, 09:30:10 »
Dat is niet duur.  =D

Maar ik zou er wel een losse Nvidia-videokaart in steken. Zie de opmerking van Johan.