Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem  (gelezen 1154 keer)

ewicked

  • Gast
Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Gepost op: 2007/06/22, 01:13:22 »
Hey, ik probeerde de versie van Ubuntu te starten op mijn laptop met X1600 videokaart.. Maar bij het opstarten loopt ie een waslijstje af met dingen die hij laadt, en wat ik er uit opmaak is dat ie problemen heeft met mijn grafische kaart..
Dan krijg ik een blauw scherm of ik een rapportje wil... nah daar heb ikzelf toch niet echt verstand van dus laat maar... daarna krijg ik heel leuk een meldinkje met iets over root en user, maar ik krijg geen linux/windows achtig OS maar t blijft gewoon dos-look-a-like.. dus opstarten doet ubuntu niet... laat staan dat ik het kan installeren :S

kan iemand me helpen om de dvd-boot versie van ubuntu uberhaupt draaiende te krijgen?? (A)

bij voorbaat dank!

wilde vroeg altijd al linux, maar merkte gewoon dat ik dat niet voor elkaar kreeg, nu kwam ik ubuntu tegen dus ik dacht MOOI! daar maak ik ook gebruik van...

maar k krijg m niet eens geinstalleerd :S:( (vind t echt moeilijk om toe te geven, maar mn droom dat linux veruit beter en makkelijker is als windows, lijkt voor nu even helemaal af te brokkelen, windows vista (/me walgt en kotst) was binnen een half uur dual boot geinstalleerd...)

Hoop echt dat iemand me kan helpen!!

Greetz

en thanks in advance!

ewicked

  • Gast
Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/22, 08:49:09 »
hey,

is starten van ubuntu in safe graphics mode een optie om dan ubuntu te installeren en daarna pas de drivers?

ik wil dual boot installeren https://wiki.ubuntu.com/NlInstallatieHandleiding/DualBoot

hoop dat t goed zal gaan..
 greetz

ewicked

  • Gast
Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/22, 09:39:41 »
Inmiddels ook in safe mode geprobeerd maar dan krijg ik de zelfde problemen, heb er even foto's van gemaakt. Maar ik kan ubuntu dus niet installeren via de methode die in de link in mijn vorige post is behandeld? omdat er 1 drivertje voor mn videokaart niet is?
x1600mobility kaart...

Als iemand de foto's wil zien om te kijken wat er aan de hand is, ik kan ze mailen of weet iemand een goeie site om ze te uploaden?


BTW, bij t opstartscherm van ubuntu


Heb ik nog een mogelijkheid, installeren van ubuntu met driver cd, maar ben bang dat ik dan mn C: verkloot waar windows dus nog op staat... denk dan ook dat dit ook geen optie is...

groetjes ewicked

Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/22, 16:05:48 »
Citaat van: ewicked
Hey, ik probeerde de versie van Ubuntu te starten op mijn laptop met X1600 videokaart.. Maar bij het opstarten loopt ie een waslijstje af met dingen die hij laadt, en wat ik er uit opmaak is dat ie problemen heeft met mijn grafische kaart..
Dan krijg ik een blauw scherm of ik een rapportje wil... nah daar heb ikzelf toch niet echt verstand van dus laat maar... daarna krijg ik heel leuk een meldinkje met iets over root en user, maar ik krijg geen linux/windows achtig OS maar t blijft gewoon dos-look-a-like.. dus opstarten doet ubuntu niet... laat staan dat ik het kan installeren :S
Dat is de live-cd? Sommige ATI kaarten werken niet out-of-the-box, maar werken uitstekend indien de driver geladen is. Het handigst is de alternate-install-iso te downloaden en te branden. (Eerst controleren of het bestand compleet is overgekomen, met behulp van de md5 checksum, vervolgens branden op zo laag mogelijke snelheid, en dan booten van cd en de disk laten controleren op fouten)

Met de alternate-cd kan je ubuntu vervolgens gewoon installeren (die installer werkt zonder grafische schil). Als je vervolgens ubuntu boot vanaf de harde schijf, dan zal je een fout krijgen (omdat de ATI driver nog niet geinstalleerd is). Vervolgens driver installeren* vanaf de command-line, rebooten, en ubuntu zal naar behoren werken.


* Door het volgende in te tikken (steeds gevolgd door enter):

sudo  apt-get  update

sudo  apt-get  upgrade

sudo  apt-get  install  xorg-driver-fglrx

sudo  aticonfig  --initial

startx


N.B. Er zal ongetwijfeld meer gedetailleerde info te vinden zijn op dit forum. Probeer bijv. een search naar ATI of ook "dual boot", en kijk vooral in de 'stickies'.

ewicked

  • Gast
Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/22, 16:13:16 »
gedownload van http://www.ubuntu.com/getubuntu/download ..  ubuntu-7.04-desktop-i386.iso
is de bestandsnaam van de gedownloade iso weet niet of dat je wat zegt..

maar als ik de alternate methode gebruik, wordt mijn C: station waar windows op staat dan niet overschreven? hier staan namelijk belangrijke programma's op voor mijn studie (CAD software)
Ik ben sinds kort weer bezig me te orienteren op Linux gebaseerde systemen zoals ubuntu, en heb weinig verstand van programmeren, ben dus nogal snel "bang" iets verkeerd te doen..

Als ik in de console omgeving zit na de foutmelding kan ik dus niet alsnog zonder al te goeie gfx ubuntu starten?

Hartstikke bedankt voor je moeite in ieder geval happyhamster!

Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/22, 16:31:40 »
Je hebt de gewone live-cd. Probeer de alternate versie: ubuntu-7.04-alternate-i386.iso

http://www.ubuntu.com/getubuntu/downloadmirrors


Ik heb zelf geen ervaring met dual-boot systemen (alleen linux op mijn pc's :) ), maar wat ik ervan begrijp is dat, na wat voorbereidend werk*, ubuntu gewoon naast windows geinstalleerd kan worden. Bij het opstarten kan je dan kiezen welk besturingssyteem gebruikt moet worden.

Zoek naar dual-boot howto's en zoek en vraag hier net zolang door totdat je goed weet wat je moet doen. Er zijn zat bezoekers van dit forum met ubuntu/xp/vista systemen.


* Defragmenteren van de schijf, ruimte maken op de schijf, backups maken van essentiele gegevens (!), etc.

ewicked

  • Gast
Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/22, 16:50:01 »
Heel erg bedankt voor je moeite, ik heb even gezocht maar met de text based installer (de alternate, toch?) kan ik zo niet vinden waar ik moet kiezen welke schijf hij moet gebruiken (ik heb maar 1 schijf in mijn laptop, die al wel in 2 partities is opgedeeld.) ik zie wel telkens afkortingen welke me totaal niet bekend voor komen maar wat ik er telkens uit op maak is dat dat de namen zijn die ze geven aan de schijven/partities...

Ik zal verder zoeken, als iemand nog een duidelijke (liefst nederlandse maar engels zal ook niet zo'n probleem zijn) site heeft, over dual-boot win xp op C: reeds geinstalleerd waarnaast ubuntu via de alternate cd wordt geinstalleerd, altijd hartstikke welkom!

ik laat ook nog weten hoe ik er zelf voor sta

Greetz..  ewicked

Offline mcgyver

  • Lid
Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/22, 16:58:56 »
Heb je nog een andere pc waarmee je op het net kan?

ewicked

  • Gast
Booten van Ubuntu op pc met XP besturingssysteem
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/22, 17:01:25 »
sorry voor de wat late reactie... maaruh

kan wel ja, dan moet ik even mn mams pc in beslag nemen

ben overigens nu nog heel even bezig met het downloaden van de ubuntu installer (alternate), dat kan ook maar vast gebeurd zijn..