Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Check printerinstelling Canon MG 5100.  (gelezen 4144 keer)

Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Gepost op: 2023/03/23, 12:37:31 »
ik heb nu een andere printer. Eerst had ik de HP Photosmart 7660, die nu gemaakt moet worden. Althans dat hoop ik, volgens mij zal het de  printkop zijn.
Nu heb ik de Canon MG 5100. Echter, krijg ik bij het afdrukken vanaf de computer steeds de melding de printerinstellingen te controleren. Volgens mij is het een driverkwestie of is het wat anders? De HP Photosmart werkte tot voor kort altijd naar behoren. Hoe los ik dit op?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #1 Gepost op: 2023/03/23, 13:24:46 »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #2 Gepost op: 2023/03/23, 23:27:20 »
Bedankt voor je reactie. Ik heb de acties ondernomen zoals in het meegeleverde bestand (screenshot).
Hoe nu verder?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #3 Gepost op: 2023/03/24, 15:19:50 »
Als je een Canon-printer hebt en problemen hebt ondervonden tijdens het installeren op ubuntu, hopen we dat dit je oplossing zal zijn. Voeg voordat je met de installatie begint de Canon Driver PPA-repository toe via de volgende opdracht, probeer deze eens
     sudo add-apt-repository ppa:michael-gruz/canon
    sudo apt-get update
en
sudo apt-get install cnijfilter-mg5100seriessluit de terminal en herstart je computer daarna ga je naar u ubuntu software winkel, klik bij verkennen in de linkerbovenhoek in de zoekbalk en typ in canon of canon printer, normaal zou deze nu te installeren zijn.
als  deze nog niet werkt lijkt me het beste deze eens te installeren via synaptic indien je deze nog niet hebt staan,maar laten we niet vooruit lopen doe eerst bovenstaande eens.
« Laatst bewerkt op: 2023/03/24, 15:30:21 door pinokkio »
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #4 Gepost op: 2023/03/28, 00:28:12 »
Bedankt voor je reactie ! De aanwijzingen heb ik helemaal gevolgd. Na het opnieuw opstarten van mijn systeem werkte de  printer (echter) nog niet.
Wat nu via synaptec?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #5 Gepost op: 2023/03/28, 17:04:23 »
Ik weet niet of alle printers er over beschikken, en of jij er nu hier iets aan hebt. Maar op onze printer kan ik een bepaalde knop-volgorde indrukken en dan print de printer zelf een overzicht met van alles er in hoe het er voor staat en wat er eventueel mis is.
Te vinden in de handleiding(?).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #6 Gepost op: 2023/03/29, 12:21:57 »
Bedankt voor je reactie. Het heeft me op het idee gebracht om te kijken naar het display van de printer. Ontdekt dat het afdrukken van een document alleen werkt vanaf een geheugenkaart. Klopt dat? In de  printerinstellingen op de pc had ik al wel de printer toegevoegd. Kan ik met deze  printer niet rechtstreeks afdrukken vanaf de computer? Vanuit bijvoorbeeld de Writer van OpenOffice?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline ajjp

  • Lid
Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #7 Gepost op: 2023/03/29, 17:25:01 »
Citaat
Kan ik met deze  printer niet rechtstreeks afdrukken vanaf de computer? Vanuit bijvoorbeeld de Writer van OpenOffice?
Dat zou wel eens waar kunnen zijn.
https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg5150.html?type=drivers&language=nl&os=linux%20(64-bit) zegt:
"Helaas wordt uw apparaat met het geselecteerde besturingssysteem Linux (64 bit)  niet meer ondersteund. Bekijk Canon's actuele assortiment beschikbare producten".

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #8 Gepost op: 2023/03/29, 21:30:52 »
Hoe heb je dit geinstalleert die printer?Mischien helpt dit je wat vooruit
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=83378.0
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #9 Gepost op: 2023/03/29, 21:38:37 »
Bedankt voor je reactie ! De aanwijzingen heb ik helemaal gevolgd. Na het opnieuw opstarten van mijn systeem werkte de  printer (echter) nog niet.
Wat nu via synaptec?
kopier en plak deze code in je terminal
sudo apt install synapticindien er een wachtwoord gevraagd vul die in ook al zie je deze niet en klik op enter
herstart je pc om alle rechten te krijgen
ga dan naar de ubuntu software winkel en zie of synaptic er staat, of vul deze in,in de zoekbalk
daarna kan je u printer via die software zoeken/vinden en die dan installeren
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #10 Gepost op: 2023/03/30, 23:39:09 »
Bedankt voor je berichten. Deze stappen heb ik ook geprobeerd, echter nog zonder resultaat. Ook na de installatie de computer opnieuw opgestart.
Kan het ook komen doordat de cartridges te leeg zijn?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #11 Gepost op: 2023/03/31, 04:40:51 »
Bedankt voor jullie berichten. Deze stappen heb ik ook geprobeerd, echter nog zonder resultaat. Ook na de installatie de computer opnieuw opgestart.
Kan het ook komen doordat de cartridges te leeg zijn?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #12 Gepost op: 2023/03/31, 14:50:41 »
Dan zal je u printer instellingen moeten bekijken, als hij deze melding zelf aangeeft.
Dit lijkt me de link voor je instellingen bij canon? https://oip.manual.canon/USRMA-1263-zz-DR-nlNL/contents/dwi-prt-cng_default.html
echter moet deze printer hier op ubuntu systeem aanwezig zijn?
en is dit al het geval?
ga naar menu (links onder) instellingen in het linkse vak scroll je naar printers klik op enter, staat de uwe daarbij, zoja klik dan op printer toevoegen.
linux mint 21.3 verginia en Debian en ubuntu

Offline aartje

  • Lid
Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #13 Gepost op: 2023/03/31, 18:04:31 »
Citaat
Kan ik met deze  printer niet rechtstreeks afdrukken vanaf de computer? Vanuit bijvoorbeeld de Writer van OpenOffice?
Dat zou wel eens waar kunnen zijn.
https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg5150.html?type=drivers&language=nl&os=linux%20(64-bit) zegt:
"Helaas wordt uw apparaat met het geselecteerde besturingssysteem Linux (64 bit)  niet meer ondersteund. Bekijk Canon's actuele assortiment beschikbare producten".
Ik zou me hier maar eens iets van aantrekken.De meeste goedkope printers worden verkocht met het doel om de winst
te behalen  uit de inkt en zijn zeker niet bedoeld om het landurig te blijven doen (vooral inkjetprinters). Ik zou echt geen
effort steken in zulke oude printers (meer dan 10 jaar oud, zelfs één van ongeveer 20 jaar). Ik heb net een printer na circa
20 jaar naar de millieustraat gebracht maar... datwas wel een Brother zwartwit laserprinter, voor mij nooit meer een
inkjet.... En die printer deed het nog gewoon, maar de drum zou na een 1000 pagina's vervangen moeten worden (20000 pags) en toen heb ik maar min of meer zijn opvolger gekocht, goed voor ca. 30000 pags drum life (mijn lijftime red dat niet meer ;)

Maar ieder zijn hobby natuurlijk, succes er mee.

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #14 Gepost op: 2023/03/31, 18:45:05 »
Bedankt voor je reactie. Mijn vorige printer is de HP Photosmart 7660 en die deed het tot voor kort perfect onder de nieuwste of in elk geval nog een na nieuwste versie van Ubuntu. Eigenlijk doet die het nog steeds ! Het enigste is dat er iets mee is, ik vermoed met de printkoppen. Zal toch nog eens naar een pc reparateur brengen voor advies.
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #15 Gepost op: 2023/03/31, 23:37:37 »
Welke printers zijn nu het meest compatible met Ubuntu?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #16 Gepost op: 2023/03/31, 23:39:58 »
Deze vraag heb ik ook even gegoogled :
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=80581.0
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Offline aartje

  • Lid
Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #17 Gepost op: 2023/04/01, 12:37:44 »
Deze vraag heb ik ook even gegoogled :
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=80581.0
Ja, daar noem ik ook nog die Brother HL-1030 printer. Niets dan lof daarvoor, daar heb ik daarna
dus nog 10 jaar mee gedaan. In de tussentijd heb ik ook nog een Samsung laserprinter gehad (dubbelzijdige,
zwart/wit laserprinter) als reserve, daar heb ik geen goede ervaringen mee (zwarte strepen op het papier),
die heb ik weggedaan.
Ook raad ik je aan om, als je voor een laserprinter kiest, altijd de echte merktoners te gebruiken. Met een
namaak kan je mazzel hebben, maar mijn ervaringen zijn niet best.
Ik ben zelf niet zo voor de All-in-ones en heb een aparte Canon Lide 110 flatbedscanner.
Ik heb dus (heel lang geleden) privé een HP inkjet gehad (HP690c ?) en daar slechte ervaringen mee gehad
(verdroogde spuitmondjes).
In mijn professionele leven heb ik altijd met HP laserprinters te maken gehad, maar dat waren meer printers
die tonercartridges hadden voor 20000 á 30000 afdrukken en die drukten zo'n 2000 a 3000 pags per dag
(of meer), maar die wil je thuis niet hebben natuurlijk.

Kleurenlaserprinters geven in het algemeen iets minder mooie kleurenafdrukken dan inkjetprinters, maar daarvoor
ga ik wel naar de HEMA.

Als vervanger heb ik nu een Brother HL-L5000D zwartwit/duplex laserprinter gekocht voor 210 euro en die
doet het weer prima. Er is ook nog bv de HL-L2350DW voor ca. 100 euro (zwart/wit, duplex,wifi). Die had ik
ook bijna genomen, maar toch maar gekozen voor de grotere (grotere toner-cartidges, geen gezeur)

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #18 Gepost op: 2023/04/03, 10:16:01 »
Bedankt voor je reactie en tips ! Zelf kan ik via een geheugenplaatje nog wel alles  uitprinten op de Canon mg5100. Mijn vorige printer is de HP PHotosmart 7660. Wat een dijk van printer is, geloof dat ik deze printer al zo´n 25 jaar heb. Laat heb nog eenmaal beoordelen bij een reparateur van pc-apparatuur. Wellicht dat ik deze printer nog gemaakt kan krijgen.
Ik heb altijd HP Deskjet´s gehad.

Denk al langer na over een boekscanner.  Mijn huidige scanner is de HP Scanjet 5590  Ik print inmiddels ook niet zoveel meer uit en de Canon zou ik nu ook wat verder van de computer kunnen plaatsen, waardoor er bij de pc zelf meer ruimte ontstaat voor een goede scanner, dan voor meerdere documenten tegelijk. Alleen zijn die wat duurder. Hebben jullie daarvoor ook goede tips? Dus voor zowel een goede boekscanner als voor een professionele scanner? Een nog goede tweedehands bijvoorbeeld?
Joost van Daalen, De Dulf 96, 8918 EG Leeuwarden
I : - M : 0612506765 E : johanjoostvandaalen@gmail.com

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #19 Gepost op: 2023/04/04, 13:54:17 »
Kan het ook komen doordat de cartridges te leeg zijn?

Kun je bij deze Canon MG 5100 op de display echt geen status-printje of zo uitprinten?
Bij veel printers kan dat. Bij vrijwel alle printers die ik had. Bij mijn huidige (brother) de aan/uit knop even een paar seconden ingedrukt houden, en ik krijg een print met uitgebreide informatie. Toner en drum status, hoeveelheid prints gemaakt, leeftijd, en nog meer dingen.

Heb je de printer al proberen te benaderen via IP?  Netwerkprinter?
Citaat
Printerdetectie door het IP-adres op te geven

https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunctionals/inkjet/pixma_mg_series/pixma_mg5150.html?type=apps

En in hoeverre zie je de scanner? (Canon MG 5100 is toch ook scanner?)

Welke printers zijn nu het meest compatible met Ubuntu?

Ik heb met linux goede ervaringen met Brother laserprinters.
« Laatst bewerkt op: 2023/04/04, 14:12:01 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #20 Gepost op: 2023/04/04, 23:32:11 »
Ik heb met linux goede ervaringen met Brother laserprinters.

Inderdaad en niet te vergeten HP. Zie ook de printer adviezen van Pjotr op: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/afdrukken.html
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #21 Gepost op: 2023/04/05, 15:43:32 »
HP noemde ik niet omdat mijn ervaring onder linux beperkt blijft bij Brother, waarom ik specifiek Brother noemde.
Maar inderdaad, er zijn nog wel wat meer goede opties. :thumbsup:
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: Check printerinstelling Canon MG 5100.
« Reactie #22 Gepost op: 2023/04/11, 18:41:39 »
Ik had hetzelfde probleem en herstartte het in mijn geval. Het probleem herstelde zichzelf daarna, dus het zou een eenvoudig displayprobleem kunnen zijn