Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gnome3 10 jaar later  (gelezen 939 keer)

Offline MKe

  • Lid
Gnome3 10 jaar later
« Gepost op: 2021/10/15, 09:42:10 »
Ik herinner me dat er nogal wat te doen was rond de release van Gnome3 in 2011. Het was natuurlijk totaal verschillend van de voorgaande Gnome2, wat een erg traditionele layout had. Iedereen had er wat op aan te merken en verschillende distro's begonnen andere desktop omgevingen te gebruiken of hun eigen desktop omgeving te ontwikkelen op basis van Gnome om hun gebruikers tevreden te stellen. Nu tien jaar later lijkt dit weer veranderd te zijn. Zo is Ubuntu is terug gekomen van het Unity avontuur en is Debian van XFCE terug gegaan naar Gnome.

Wat is jullie mening over het huidige Gnome? Is het nu toch een prettige omgeving? Ik weet dat een aantal leden hier erg vasthouden aan XFCE, een moderne Desktop omgeving die meer vast houdt aan het oudere desktop idee, vergelijkbaar met Gnome2. Ook Cinemon is erg populair, dat is nog iets moderner dan XFCE en gebruikt ook het oude desktop idee. Maar ik denk dat tegenwoordig ook veel mensen tevreden zijn met Gnome of lijkt dat maar zo?

Ikzelf gebruik Gnome nauwelijks. Ik heb het laatst geprobeerd en op zich vind ik het zelf prettiger dan XFCE, maar heb liever Gnome helemaal in de standaard configuratie (zonder dock!) dan in de configuratie van Ubuntu. De workflow wekt wel voor mij. Het idee hoe je programma's start (super-toets en typen maar) spreekt mij wel aan. En ik hou van een lege desktop i.p.v. het drukke (in mijn ogen dan) XFCE of de vaste dock van Ubuntu in Gnome. Enige reden waarom ik Gnome (of enig andere volle desktop omgeving) niet standaard gebruik is dat het voor mij wat log aanvoelt. Ik heb ook het idee dat de workflows van de versc hillende Desktops naar elkaar toe is gegroeid. WhiskerMenu in XFCE lijkt mij heel abstract beschouwd niet zo heel anders dan het werken met de Gnome Dash,  hetzelfde kan worden gezegd over KDEMenu.

Natuurlijk is alles heel erg persoonlijk. Wat voor mij werkt werkt niet voor een ander, dus ik ben gewoon geinteresseerd naar jullie meningen en niet zozeer in discussies.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Gnome3 10 jaar later
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/15, 10:49:47 »
Mijn reactie is die van een oude(r) iemand.
Vroegah hadden we Windows-98 en daarna XP, het uiterlijk daarvan beviel mij uitstekend.
Gnome-2 kon je zo instellen, dat het leek op deze versies, zelfs met 2 werkbalken boven elkaar.
Gnome3 kon ik niet aan wennen, en ik ging diverse dingen testen, en het werd XFCE.
Inmiddels heb ik XFCE anders geconfigreerd, waardoor het lijkt op Windows-98/XP maar dan met de werkbalk boven en een dock onderin.

Over smaak valt niet te twisten, en ik ben al een paar jaar ouder en daardoor mogelijk minder flexibel hierin.
Op "test" partities heb ik wel de standaard Ubuntu en Ubuntu-Mate (naast Debian-XFCE en SolidX) staan, maar ik werk standaard altijd met Xubuntu, dat is (voor mij) de beste.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/15, 15:49:17 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Gnome3 10 jaar later
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/15, 10:50:01 »
Sinds 2007 is mijn vaste desktop KDE (PCLinuxOS)
Mijn desktop herbergt ook nog:
Om de nieuwe gebruiker probleemloos van W te laten overstappen, met het minste onderhoud, de standaard LinuxMint Cinnamon.
Voor computerondersteuning de standaard Ubuntu Gnome omgeving en W10.
En dan nog 7 andere Linux besturings systemen met wisselende, uit (te)(ge) probe(ren)(erde) DE's
Voor mij zijn de Favorieten nog steeds KDE en Cinnamon.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: Gnome3 10 jaar later
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/15, 11:17:07 »
Interessant draadje MKe!

Persoonlijk vind ik het erg lastig kiezen in Linuxland qua werkomgevingen, er zijn zoveel goede projecten. Voor elk project valt wel wat te zeggen.

Mijn voorkeur gaat uit naar KDE (dus Kubuntu) maar als ik de diverse screenshots van Gnome zie (van Ubuntu en Pop!_OS bijvoorbeeld) maakt dat wel weer nieuwsgierig. Over smaak valt niet te twisten maar Gnome ziet er waarschijnlijk het meest 'gelikt' uit en is in die zin ook belangrijk om nieuwe (jonge) gebruikers aan te kunnen trekken.

Offline MKe

  • Lid
Re: Gnome3 10 jaar later
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/15, 12:31:36 »
Interessant draadje MKe!

Persoonlijk vind ik het erg lastig kiezen in Linuxland qua werkomgevingen, er zijn zoveel goede projecten. Voor elk project valt wel wat te zeggen.

Mijn voorkeur gaat uit naar KDE (dus Kubuntu) maar als ik de diverse screenshots van Gnome zie (van Ubuntu en Pop!_OS bijvoorbeeld) maakt dat wel weer nieuwsgierig. Over smaak valt niet te twisten maar Gnome ziet er waarschijnlijk het meest 'gelikt' uit en is in die zin ook belangrijk om nieuwe (jonge) gebruikers aan te kunnen trekken.
KDE heeft mij ook altijd getrokken en heb dat in het verleden ook wel gebruikt. Ik vind plasma 5 er helemaal niet verkeerd uit zien. Ik raak alleen altijd de weg kwijt in alle instel mogelijkheden, maar dat is zeker geen kritiek op KDE  =D
« Laatst bewerkt op: 2021/10/15, 13:03:16 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Online bart85

  • Lid
Re: Gnome3 10 jaar later
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/15, 17:41:19 »
Ik gebruik op Arch Linux Gnome 40.5. De extensies van gnome bevalt goed. Al was het eerst wat zoeken en hoe ik ze kan installeren. Via browser werkte niet, maar weer opgelost met onderstaand script.

$ cat addextension.sh
#!/bin/bash
extension_zip=$1
UUID=$(unzip -c $extension_zip metadata.json | grep uuid | cut -d \" -f4)
echo UUID=$UUID
dir=~/.local/share/gnome-shell/extensions/$UUID/
echo dir=$dir
mkdir -p $dir
unzip -q $extension_zip -d $dir
echo "you need to logout and login"

Zie de extensies die ik gebruik in bijlage.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Gnome3 10 jaar later
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/15, 21:15:47 »
Ikzelf gebruik Gnome nauwelijks. Ik heb het laatst geprobeerd en op zich vind ik het zelf prettiger dan XFCE, maar heb liever Gnome helemaal in de standaard configuratie (zonder dock!) dan in de configuratie van Ubuntu. De workflow wekt wel voor mij. Het idee hoe je programma's start (super-toets en typen maar) spreekt mij wel aan. En ik hou van een lege desktop i.p.v. het drukke (in mijn ogen dan) XFCE of de vaste dock van Ubuntu in Gnome.
Hier spreek je ook voor mij.

Citaat
Enige reden waarom ik Gnome (of enig andere volle desktop omgeving) niet standaard gebruik is dat het voor mij wat log aanvoelt.
Zet animaties af in Gnome Tweaks, en het voelt wellicht al minder log. Op een hedendaags systeem loopt Gnome vlot.

Citaat
Ik heb ook het idee dat de workflows van de versc hillende Desktops naar elkaar toe is gegroeid. WhiskerMenu in XFCE lijkt mij heel abstract beschouwd niet zo heel anders dan het werken met de Gnome Dash,  hetzelfde kan worden gezegd over KDEMenu.
Zoeken met een term in plaats van een menu openen, scannen, klikken, terug scannen en programma openen. Efficienter, en computers zijn snel genoeg om dat mogelijk te maken. Het programma komt naar mij in plaats dan dat ik naar het programma moet.

@bart85 Mooie tip! het is van de Arch gebruikers dat we het moeten hebben  =D Ik heb even Firefox als flatpak geinstalleerd gehad, en met snap en flatpak werkt de Gnome Shell extensie site niet. Als jou firefox uit de standaard repos (via "pacman") geïnstalleerd is, dan zou het bij jou eigenlijk moeten werken. Naast de browserextensie moet je ook de connector installeren (zoals in Ubuntu noemt dat pakket ook in arch "chrome-gnome-shell").
« Laatst bewerkt op: 2021/10/15, 21:26:31 door vanadium »