Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?  (gelezen 2373 keer)

elmosgot

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Gepost op: 2007/03/15, 15:31:21 »
Ik heb al enige tijd rondgezocht, maar kon het zelf niet ergens de oplossing vinden. Ik heb meerdere programma's geprobeerd om te downloaden vanaf nieuwsgroupen. Onder windows heb ik gemiddeld een downloadsnelheid van 550 KByte/s en onder linux rond de 220 KByte/s. Heeft dit te maken dat er
ergens iets van QOS ingesteld staat dat NNTP protocal niet meer bandbreedte mag? Ik hoop dat iemand hier mij iets meer over kan vertellen.

Alvast bedankt.

Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/15, 15:43:28 »
in windows gebruik ik grabit die haalt dan max 989 ongeveer en in klibido onder ubuntu haal ik standaard 1,5 som wel meer. dus ik heb nergens last avn. wat gebruik je?
homemade HTPC

elmosgot

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/15, 15:50:05 »
Ik heb en klibido gebruikt en ninan gebruik ik nu. Maar het gaat sneller op mn laptop met windows:S Ik kan nog wel grabit + wine proberen, misschien dat het werkt.

Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/15, 16:02:25 »
denk het niet. welke poort gebruik je? misschien dat het daar aan ligt in windows wordt dit voor je gedaan in linux moet je dat zelf een beetje bijhouden vrees ik.
homemade HTPC

elmosgot

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/15, 16:07:17 »
NNTP heeft toch een vaste poort. Het is toch zo dat je geen poort openzet, omdat je het eigenlijk gewoon download?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/15, 16:24:33 »
Bij mij gaat linux gemiddeld ook een stuk sneller, maar volgens mij is dat net omdat Windows standaard QoS gebruikt, en ubuntu niet met de standaardkernel. Of gebruikt Ubuntu wel standaard QoS?
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/15, 16:57:20 »
Meeste operating systems gebruiken volgens mij standaard geen QoS.
Dat heeft ook lang niet altijd zin: je router en internetprovider moeten het volgens mij ook ondersteunen.

Aline

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/15, 17:31:26 »
Pan Newsreader werkt bij mij al jaren supersnel (vergeleken met Agent). En het zit gewoon in de repositories.

Offline nor

  • Lid
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/15, 20:05:56 »
Misschien staat er limiete downloadsnelheid aan. Bij hellanzb kan jehet instellen hoe snel je wil downloaden.

Aline

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/15, 20:10:57 »
Er kan zoiets in te stellen zijn als een "Connection Limit". Zoals bij Pan. Ik weet niet of dat bepaald wordt door de newsserver. Bij Xs4all is de newsserver die ik gebruik newszilla.xs4all.nl en die (of xs4all) heeft een maximum van vier parallelle downloads. Maar je kunt het ook lager zetten.

Azalin

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/15, 21:16:10 »
Citaat van: elmosgot
Ik heb en klibido gebruikt en ninan gebruik ik nu. Maar het gaat sneller op mn laptop met windows:S Ik kan nog wel grabit + wine proberen, misschien dat het werkt.
Sneller op je laptop, maar je vergelijkt de snelheden in Linux op je desktop met Windows op je laptop? Uhm, zijn dat dan geen twee verschillende systemen en dus appelen en peren? Of zit ik nu helemaal in de ruimte te kletsen en heb je een dualboot op je laptop?
Overigens gebruikte ik de beta van Pan en die was idd wat langzamer maar de stable zal dat kwaaltje niet hebben denk ik. Alleen kan je dan geen NZBtjes aan. KLibido gaat hier als een trein, soms moet ik hem afremmen of de router springt in vlammen ;-)

breukkie

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/15, 22:20:49 »
Werk hier met hellanzb en haal 1500/1600kbps onder windows werkte ik met newsleecher of sannzbd en daar haalde ik ook diezelfde snelheid,merk dus geen verschil.
Heb abbonnement bij eweka lopen

Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/15, 22:48:53 »
Windows heeft altijd een rem op je netwerkkaart.
Dus diverse beperkingen en zaken als QOS zijn helemaal dodelijk, die moet je meteen verwijderen.

Linux daar en tegen maakt altijd maximaal gebruik van het hele netwerk gebeuren en is dus ook altijd veel sneller.

Dat het bij jouw langzamer is mag dan wel heel bijzonder zijn en hoogst waarschijnlijk zit dus gelsoten poorten je in de weg.

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline balsat

  • Lid
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/15, 22:56:28 »
hier gaart het ook met linux sneller
haal soms 1600 dus snel genoeg
ubuntu voor human beings ben ik zeker niet human is wel heel moeilijk

elmosgot

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/16, 00:42:17 »
Citaat van: Azalin
Citaat van: elmosgot
Ik heb en klibido gebruikt en ninan gebruik ik nu. Maar het gaat sneller op mn laptop met windows:S Ik kan nog wel grabit + wine proberen, misschien dat het werkt.
Sneller op je laptop, maar je vergelijkt de snelheden in Linux op je desktop met Windows op je laptop? Uhm, zijn dat dan geen twee verschillende systemen en dus appelen en peren? Of zit ik nu helemaal in de ruimte te kletsen en heb je een dualboot op je laptop?
Overigens gebruikte ik de beta van Pan en die was idd wat langzamer maar de stable zal dat kwaaltje niet hebben denk ik. Alleen kan je dan geen NZBtjes aan. KLibido gaat hier als een trein, soms moet ik hem afremmen of de router springt in vlammen ;-)
Laptop is wifi(theoretisch 54mbit) pc is 100 mbit dus als er een trager zou moeten zijn is het mn laptop. Maar het is gewoon even makkelijker om of pc of laptop te testen hoef ik niet te rebooten gaat uiteindelijk over dezelfde internet verbinding. LAN instellingen in mn pc staan goed want als ik iets download kan ik gewoon mn normale max halen. En ja beide programma's zijn goed ingesteld, ik mag max 3 verbindingen maken bij nova.planet.nl. Enne poort openzetten heeft hier niets mee te maken dat is alleen als er verkeer binnen komt, zonder dat ik daar een request voor heb gedaan. Maar hier ga ik naar de server van planet vraag ik iets op over poort 110 en dan komt dat ook binnnen op poort 110 dus mn router weet voor wie dat is. Het enige wat ik kon bedenken is dat ubuntu iets als qos aan heeft staan. Maar van de meeste mensen begrijp ik hier dat zij wel een goede verbinding hebben ik zal het pan programma dan maar eens proberen.

Mzzl

budster

  • Gast
Downloaden nieuwsgroupen langzamer dan in windows?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/16, 01:05:33 »
Er zijn heel erg veel hardware factoren die meespelen, met twee verschillende systemen is absoluut niet te bepalen wat sneller is. Ik denk echt dat op 2 identieke systemen linux even snel of sneller is, helemaal als je geen gui draait, dan weet ik wel heel zeker dat linux sneller is.