Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu is geen Windows  (gelezen 5460 keer)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Ubuntu is geen Windows
« Gepost op: 2014/07/14, 21:56:17 »
Ubuntu (of andere GNU/Linux) gebruiken is niet hetzelfde als Windows gebruiken. Ubuntu is geen “vervanger” van Windows. Ubuntu is veel meer en anders.

Een (Engelstalig en hier ongetwijfeld vaker aangehaald) artikel uit 2006 (Linux is Not Windows) vergelijkt het met auto's en motorfietser. Beide zijn te gebruiken om van A naar B te rijden over dezelfde wegen. Voor beide is een rijbewijs nodig.

Verschillen zijn bekend: een motorfiets (GNU/Linux) rijdt sneller, verbruikt minder brandstof,  kost vaak minder (ook in onderhoud en verzekering) en is vaak gemakkelijker te parkeren. Maar toch kiest niet iedereen voor een motor?

Het artikel is verouderd en gaat over Windows XP (en Ubuntu 6.04?). Toch blijft de vergelijking in het artikel met Lego leuk. Een dialoog tussen een nieuwe gebruiker en een ervaren gebruiker:
Nieuw: Ik wil een nieuwe speelgoedauto en ik hoorde dat Lego auto's gaaf zijn. Dus heb ik wat Lego gekocht maar nu ik het thuis uitpak heb ik alleen wat plastic blokjes?
Ervaren: Met die blokjes kan je een auto bouwen, zo werkt Lego.
Nieuw: Wat? Ik heb geen verstand van auto's dus hoe weet ik nu hoe dat moet?
Ervaren: Er zit een stappenplan in het doosje, je hoeft geen verstand van auto's te hebben alleen de plaatjes te volgen.
Nieuw: Okay, ik heb het stappenplan gevonden. Er staat precies hoe alle blokjes in elkaar moeten worden gezet om een speelgoedauto te maken. Maar daar gaat best veel tijd in zitten! Waarom verkopen ze die speelgoedauto niet kant-en-klaar in elkaar gezet?
Ervaren: Omdat niet iedereen de standaard auto wil. Met de blokjes kan je maken wat jij wil. Dat is juist het leuke.
Nieuw: Ik begrijp nog steeds niet waarom ze de auto niet in elkaar gezet verkopen. Dan heb je gelijk een speelgoedauto. Wie iets anders wil, kan de auto zelf uit elkaar halen en iets anders bouwen.
Maar het is me gelukt, ik heb de speelgoedauto eindelijk in elkaar gezet. Alleen laten sommige blokjes komen soms los, kan ik het niet beter vastlijmen?
Ervaren: Zo is Lego nu eenmaal, het zijn losse blokjes. Daar gaat het juist om!
Nieuw: Maar ik wil helemaal geen losse blokjes, ik wil een speelgoedauto.
Ervaren: Waarom heb je dan ook Lego gekocht en geen speelgoedauto!???

De vergelijking met Lego vindt ik best leuk. De softwarepakketten van Ubuntu vergelijk ik met kant-en-klare Lego bouwwerkjes. Iedereen kan en mag die bouwwerkjes gebruiken en eventueel aanpassen. Goede aanpassingen kunnen door het ontwikkelteam (die gebruiken het zelf ook) worden toegepast in een volgende versie. Zo kan het het (in principe) steeds beter worden.

Gesloten software zijn vaste bouwwerkjes (geen Lego). Direct te gebruiken en met niet-goed-geld-terug garantie maar... je kan er verder niets aan veranderen en bent helemaal afhankelijk van een fabrikant voor aanpassingen (in een volgende versie). De fabrikant kan (lees: zal, het is een commercieel product) bewust voor aanpassingen kiezen die meer opleveren en beperkingen inbouwen (bijv. aan de ondersteuning).

Kan me eigenlijk slecht voorstellen dat iemand Windows 8 verruild voor Ubuntu alleen vanwege die irritante tegeltjes. Windows 8 werkt ook goed (en er is ook veel vrije open source software beschikbaar voor Windows!). Het tegeltjes probleem kan je eenvoudiger oplossen met een gratis update naar 8.1. Maar dan blijf je nog steeds met een vast bouwwerk zitten... en afhankelijk van de fabrikant(en).

Kan me wel voorstellen dat iemand geïnteresseerd is in software die “door-en-voor” gebruikers is gemaakt, GNU/Linux zoals Ubuntu. Zelfs zo geïnteresseerd dat hij of zij voor lief neemt anders om te (moeten leren) gaan met de computer en zelfs bepaalde beperkingen of omwegen (tijdelijk) voor lief neemt.

Voor iemand die geen probleem ziet in de afhankelijkheid van fabrikanten en (juist) wil betalen voor het recht op "garantie" als er iets niet goed werkt... Misschien is Windows en gesloten software dan wel een goede keuze.

Tot slot: voor echte Lego bouwwerken zijn een virusscanner en (applicatie-)firewall niet zo nodig omdat er geen “malafide” Lego bouwwerken zijn, dat zou ook te veel opvallen. Hooguit zijn er "minder goede" bouwwerken, die soms niet of beperkt worden onderhouden/verbeterd. Maar er zijn ook duizenden goed bruikbare “Lego” bouwwerken beschikbaar in de Ubuntu softwarebronnen. Vrij te gebruiken.
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/14, 22:19:23 »
"Gesloten software zijn vaste bouwwerkjes (geen Lego)."

Ben ik het niet mee eens. Er zijn programma's, om maar even een bekende te noemen: Photoshop, die je met plugins kunt uitbreiden. Vind ik toch een soort lego dan.



Verder weet ik niet helemaal wat ik van dit topic moet denken. Ik laat het even bezinken en wacht anderen hun reacties af...

Offline Tom

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/14, 23:17:10 »
Het kan een hulp zijn voor Personen die promotie (of install hulp) maken voor Ubuntu en afgeleiden ,dit alles kwestie uitleg aan de betreffende nieuwe of nieuwsgierigen Users.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/15, 07:48:11 »
Citaat
Kan me wel voorstellen dat iemand geïnteresseerd is in software die “door-en-voor” gebruikers is gemaakt, GNU/Linux zoals Ubuntu. Zelfs zo geïnteresseerd dat hij of zij voor lief neemt anders om te (moeten leren) gaan met de computer en zelfs bepaalde beperkingen of omwegen (tijdelijk) voor lief neemt.
Dat laatste is waar het vaak over gaat in dit forum: dat de voordelen van vrije software (oa onafhankelijkheid) vaak teniet wordt gedaan door onmogelijke eisen te stellen aan software; dat als je bv photoshop (goed) kent, geen genoegen neemt met iets wat eigenlijk hetzelfde kan (GIMP), maar niet het zelfde is. Dat is een drempel die voor velen te groot is, verandering is gewoon moeilijk.

Mijn persoonlijke uitgangspunt is dat de voordelen vanuit de ideologie/filosofie van de vrije software zo groot zijn, dat ik in sommige gevallen met minder genoeg neem. Gelukkig hoeft dat steeds minder, want de kwaliteit van de vrije software stijgt iedere dag..... en is het juist vaak het omgekeerde >>> dat vrije software beter is dan het evenbeeld in de gesloten versie.

Citaat
Voor iemand die geen probleem ziet in de afhankelijkheid van fabrikanten en (juist) wil betalen voor het recht op "garantie" als er iets niet goed werkt... Misschien is Windows en gesloten software dan wel een goede keuze.
Als mensen zich prettig voelen bij gesloten software en de dito beperkingen, dan is dat OK. Het is hun keuze.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/15, 08:01:24 door markba »

Frederik

  • Gast
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/15, 09:36:43 »

Kan me eigenlijk slecht voorstellen dat iemand Windows 8 verruild voor Ubuntu alleen vanwege die irritante tegeltjes. Windows 8 werkt ook goed (en er is ook veel vrije open source software beschikbaar voor Windows!). Het tegeltjes probleem kan je eenvoudiger oplossen met een gratis update naar 8.1. Maar dan blijf je nog steeds met een vast bouwwerk zitten... en afhankelijk van de fabrikant(en).

Ergens in het naar van 2013 kreeg ik vanwege bepaalde werkzaamheden een gratis Windows 8 Professional licentie van Microsoft welke ik geïnstalleerd heb in dualboot naast Windows 7 en ik heb me drie maanden lang ontzettend lopen irriteren aan die tegels en ontoegangkelijke menu's.  Het gebruik van Windows 8 kreeg zijn dieptepunt bij computerhulp aan huis en ik voor mijzelf vond dat het te lang duurde om relatief simpele computerproblemen eenvoudig op te lossen zoals dat kon in het Windows XP tijdperk. Ik heb Windows 8 eraf gegooid, vervangen door Xubuntu en geen enkel moment gekend of beleefd dat ik een verlangen had naar Windows 8 en ik ben zeker niet de enige. Het feit dat nu Windows 9 al in de steigers staat en bijna klaar is geeft wel aan wat voor gedrocht van een systeem het is. Volkomen mislukt.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/15, 09:55:45 »
"Gesloten software zijn vaste bouwwerkjes (geen Lego)."

Ben ik het niet mee eens. Er zijn programma's, om maar even een bekende te noemen: Photoshop, die je met plugins kunt uitbreiden. Vind ik toch een soort lego dan.
Software in Windows is monolytisch opgebouwd, dus kunnen die op zichzelf, zonder afhankelijkheden naar andere programmatuur (behalve Windows zelf) werken. Op zich logisch want een commercieel pakket wil niet afhankelijk zijn van een ander commercieel pakket.

Software onder Linux werkt totaal anders en gaat veel verder dan een plugin-architectuur.  Juist omdat alle onderliggende software (bibliotheken) open source is (= niet-commercieel) en gemakkelijk en snel te installeren is via het pakketsysteem (ook iets wat Windows niet heeft), kun je met recht zeggen dat Linux een soort van Lego is.

Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/15, 11:29:44 »
@markba: Helaas, je snapt weer eens niet wat ik geschreven heb... laat maar dan.

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/15, 12:30:52 »
Voor de gemiddelde gebruiker is het waarschijnlijk in het geheel niet belangrijk hoe de software werkt, maar dat het gewoon werkt.

De vergelijking met Windows gaat ten allen tijde mank, net zoals je het Mac Os ook niet met Windows kan of mag vergelijken.

Elk van de systemen hebben hun voor en nadelen, en zullen ieder voor zich goede en slechte punten hebben.
Roepen dat Windows slecht is omdat het anders opgebouwd is dan Linux snijdt niet erg veel hout.
Als jarenlange Windows gebruiker vanaf 3.x heb ik veel vooruitgang gezien, en ook veel onzin, maar dat zal voor ieder OS gelden.
Wat ik een nadeel vindt van Linux is dat er honderden verschillende distro's zijn, met elk weer hun eigen kenmerken en dan zie je gauw door de bomen het bos niet meer.

De kracht van Windows en Mac is dat ze maar een paar versies hebben.
Dus of de titel van het topic wel klopt.......
De discussie zou eerder moeten gaan over hoe het beste het ene OS door het andere OS (Linux) te vervangen.
In mijn korte tijd in  de Linux wereld, heb ik het idee dat deze wereld zo versplinterd is, dat er van concurrentie t.o.v. Windows nauwelijks sprake is.

PS.

Photoshop met 100+ plugins lijkt me wel degelijk een lego gebaseerd iets, te weten basisblokjes uit te breiden met heel veel andere blokjes.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/15, 12:33:16 »
@PKing: Bedankt! Eindelijk iemand die mijn post wel snapt :)

Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2014/07/15, 12:50:27 »
Dat er honderden verschillende distro's zijn maakt juist dat dat Linux Lego is,met allerlei verschillende kleuren
Doe rustig aan,ben ik ook de hele dag druk mee.

Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2014/07/15, 12:52:47 »
Er wordt gewag gemaakt van 'garantie' bij de gesloten bron software; ik neem aan dat dat een grap is : Microsoft levert hun product as is, m.a.w. je hebt geen garantie op iets. Enkel dat je flink in je zak mag zoeken naar een hoop duiten om die vermetele software te 'mogen' gebruiken (met daarop nog een hoop restricties) .

Ik meen dat Linux daar veel sterker in de schoenen staat met het garanderen van niets: het werkt , of het werkt niet (dat laatste begint langzaam aan uitzonderlijk te worden).

Maar het klopt wel met het uitgangspunt dat Windows (een kettingsysteem in architectuur) absoluut geen Ubuntu is; voor Ubuntu vind ik het Lego-vergelijk best wel opgaan. Voor software BUITEN het besturingssysteem is er geen vergelijk mogelijk: je kan in Windows makkelijk een Lego-systeem opzetten alleen werk je dan niet meer met Windows maar met 3th prt. software . Denk maar ook aan b.v. Java en hun architectuur om de Runtime op te zetten.
Zo ook b.v. Wine opzetten in Ubuntu.

« Laatst bewerkt op: 2014/07/15, 12:55:34 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/15, 12:56:16 »
Sorry Lowlands niet mee eens.....

Het zou lego zijn als het allemaal op elkaar paste, maar volgens mij is dat niet zo.
Het Legoverhaal gaat alleen op bij 1 item wat je dan aanvult met een heleboel extra items, zodat item 1 een betere functionaliteit krijgt.

In dat opzicht kun je natuurlijk elk OS op zich met Lego vergelijken, maar niet alle dozen met Legoblokjes onderling:-)

Het legoblokjes verhaal is leuk maar alweer niet echt bruikbaar voor de gemiddelde gebruiker.
« Laatst bewerkt op: 2014/07/15, 12:58:05 door PKing »
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/15, 13:10:43 »
Stop met dat Lego verhaal, dat schrikt de beginners alleen nog verder af. Als je een goed verhaal over Linux op dit Forum wil lezen?. dan kan je op deze link klikken: >> http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=78065.0
Dat wat de TS daar schrijft daar kan de gemiddelde gebruiker tenminste wat mee, en geen lego blokken doos verhaal.

Edit : En hier is nog een goede link >> http://www.whylinuxisbetter.net/index_nl.php?lang=nl

Vriendelijke groet,
Henk
« Laatst bewerkt op: 2014/07/15, 13:22:27 door Henkp »

Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/15, 13:25:41 »
Dat er honderden verschillende distro's zijn maakt juist dat dat Linux Lego is,met allerlei verschillende kleuren

Leg mij dan maar eens uit hoe ik apt-get kan gebruiken in Arch Linux... Dat kan dus niet, dus geen lego.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/15, 13:39:15 »
Ubuntu is geen Windows! wat is het dan wel?, lees het onderstaande.

Waarom wordt Windows steeds langzamer?

Windows heeft een aantal ontwerpfouten, waardoor het steeds trager wordt en niet lang meegaat. U heeft wellicht meer dan eens iemand horen zeggen: "Mijn computer wordt traag, ik ga herinstalleren". Herinstalleren van Windows lost het probleem op... tijdelijk, tot de volgende keer.

U kan denken dat dit is hoe computers werken: het is nieuwe technologie, en deze is nog niet echt stabiel. Probeer Linux en u zult verrast zijn. Vijf jaar later zal uw systeem nog steeds even snel zijn als de dag waarop u het installeerde, om nog maar te zwijgen over het feit dat u geen virussen, adware, trojaanse paarden, wormen, enz. zult hebben die u zouden verplichten uw systeem te herinstalleren.

Ik ben erin geslaagd veel mensen te overtuigen om de overstap naar Linux te maken, terwijl Windows gewoon op hun harde schijf bleef staan, zodat ze één bepaald programma dat Linux niet heeft (bv. Autocad) nog steeds kunnen gebruiken. Zo gebruiken ze beide systemen. Sinds de dag dat ze de overstap maakten, heeft de meerderheid het systeem Windows ongeveer tweejaarlijks geherinstalleerd, maar Linux nooit, terwijl Linux nog steeds perfect draait en vlug werkt.

Linux laat u meer tijd doorbrengen met uw echte werk en minder met het steeds maar opnieuw installeren.
Bron: http://www.whylinuxisbetter.net/index_nl.php?lang=nl

Offline RikRik

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2014/07/15, 14:04:10 »
Citaat
De vergelijking met Lego vindt ik best leuk. De softwarepakketten van Ubuntu vergelijk ik met kant-en-klare Lego bouwwerkjes. Iedereen kan en mag die bouwwerkjes gebruiken en eventueel aanpassen. Goede aanpassingen kunnen door het ontwikkelteam (die gebruiken het zelf ook) worden toegepast in een volgende versie. Zo kan het het (in principe) steeds beter worden.

 Van het universele besturingssysteem Debian naar Ubuntu en verder met Mint

Offline PKing

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2014/07/15, 14:37:08 »
@Henkp

Windows 7 heb ik vier jaar mee gedraaid zonder problemen, het OS komt met defragtools die goed in te stellen zijn, we moeten nu niet doen of Linux tig keer beter is want dat lijkt me toch echt niet.
XP en Vista heb ik overgeslagen, ik kwam gelijk van W98SE naar W7 Ultimate.

Wanneer er gesteld word dat Ubuntu geen Windows is, waarom vergelijkt iedereen het dan wel met Windows?

Waarom geen leuke lijst met voordelen/nadelen Linux hier op de site zonder allerlei verwijzingen naar welk ander OS dan ook.
Het vergelijken met een ander OS is in mijn ogen een zwaktebod.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Allard

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2014/07/15, 14:48:52 »
Windows heeft een aantal ontwerpfouten...
Elk besturingssysteem heeft ontwerpfouten, ook Ubuntu en/of Linux.

Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2014/07/15, 14:49:12 »
@Henkp

Windows 7 heb ik vier jaar mee gedraaid zonder problemen, het OS komt met defragtools die goed in te stellen zijn, we moeten nu niet doen of Linux tig keer beter is want dat lijkt me toch echt niet.
XP en Vista heb ik overgeslagen, ik kwam gelijk van W98SE naar W7 Ultimate.

Wanneer er gesteld word dat Ubuntu geen Windows is, waarom vergelijkt iedereen het dan wel met Windows?

Waarom geen leuke lijst met voordelen/nadelen Linux hier op de site zonder allerlei verwijzingen naar welk ander OS dan ook.
Het vergelijken met een ander OS is in mijn ogen een zwaktebod.....

Het topic gaat er meer over dat Ubuntu niet eenzelfde systeem als Windows is. In brede zin is Ubuntu hetzelfde als Windows, want is allebei een besturingssysteem voor je computer waarop je computertaken (webbrowsen, e-mailen, office, sociale media, spelletjes, etc.) kunt uitvoeren. Maar in iets minder brede zin zit er een wereld van verschil tussen Ubuntu en Windows. Ten eerste al omdat je geen anti-virussoftware e.d. nodig hebt, ten tweede omdat Windows-apps niet op Ubuntu werken*, ten derde omdat Ubuntu niet standaard is op elke PC dus niet altijd alle hardware per definitie herkent/aanstuurt. En zo kunnen we nog wel een hoop verschillen opnoemen.

Daarom dat de vergelijking met Windows dus zowel wel als niet op zijn plaats is; het hangt ervanaf of je het in de brede zin of de minder brede zin bekijkt ;)

*Ja, Wine werkt op zich best goed maar het is geen 100% vervanging en je moet het sowieso nog installeren; out-of-the-box kun je geen exe openen.

Windows heeft een aantal ontwerpfouten...
Elk besturingssysteem heeft ontwerpfouten, ook Ubuntu en/of Linux.

Eens. Maar het gaat meer om de aard/omvang/gevolgd van de fouten, niet of het wel of niet fouten bevat.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2014/07/15, 15:30:42 »
Windows heeft een aantal ontwerpfouten...
Elk besturingssysteem heeft ontwerpfouten, ook Ubuntu en/of Linux.

Volledig mee eens dat iedere besturingssysteem fouten heeft, maar het gaat er om hoeveel dat er zijn! en of je er werkelijk veel last van heb.
Ik zelf draai heel veel programma's en daar kan Windows nu net niet zo goed tegen en wordt het na verloop van tijd zeer traag.

Offline Henkp

  • Lid
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2014/07/15, 17:10:25 »
@Henkp

Windows 7 heb ik vier jaar mee gedraaid zonder problemen, het OS komt met defragtools die goed in te stellen zijn, we moeten nu niet doen of Linux tig keer beter is want dat lijkt me toch echt niet.
XP en Vista heb ik overgeslagen, ik kwam gelijk van W98SE naar W7 Ultimate.

Wanneer er gesteld word dat Ubuntu geen Windows is, waarom vergelijkt iedereen het dan wel met Windows?

Waarom geen leuke lijst met voordelen/nadelen Linux hier op de site zonder allerlei verwijzingen naar welk ander OS dan ook.
Het vergelijken met een ander OS is in mijn ogen een zwaktebod.....

Dus je wil beweren dat Windows niet trager wordt naargelang je er meer programma's op gaat installeren? nou ik heb anders wel andere ervaringen er mee en geloof mij of niet ik draai het al zolang het uit is. Alleen Win8 en Win8.1 weet ik niet veel van ik heb het wel eens bij een ander gezien maar dat is niet wat ik wil, omdat het mij gewoon niet aanstaat wat de Desktop omgeving betreft.

En wat dat zwaktebod betreft! hoe wil je een OS dan vergelijken? met een Auto of een Motorfiets?, dat lijk mij een onmogelijke vergelijking.

Dus als je iets wil vergelijken wat Computers betreft dan zal dat toch echt met het OS moeten daar het met de software programma's niet mogelijk is om dat alle software makers en hardware fabrikanten nu nog te weinig Linux volledig ondersteunen, al komt daar wel steeds meer verbetering in.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2014/07/15, 17:32:56 »
Waarom geen leuke lijst met voordelen/nadelen Linux hier op de site zonder allerlei verwijzingen naar welk ander OS dan ook.
Het vergelijken met een ander OS is in mijn ogen een zwaktebod.....
Het voordeel van de een, is automatisch een nadeel van de ander en omgekeerd. De enige manier om niet te vergelijken, is om geen geen voor- en nadelen te noemen.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2014/07/15, 18:57:18 »
In dat opzicht kun je natuurlijk elk OS op zich met Lego vergelijken, maar niet alle dozen met Legoblokjes onderling:-)
Neen. Zie mijn bericht hierboven over software-architectuur.
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=85359.msg919159#msg919159

Citaat
Het legoblokjes verhaal is leuk maar alweer niet echt bruikbaar voor de gemiddelde gebruiker.
Deze draad gaat er niet over of het wel of niet bruikbaar is, maar wat de verschillen zijn: "Ubuntu is geen Windows". Anders is niet beter of slechter (kan wel), maar is vooral..... anders.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2014/07/15, 19:07:06 »
Conclusie:
Mijn PC doet wat ik wil, zoals ik wil, met Xubuntu.
 De PC van xxx doet misschien ook wat hij wil, en zoals hij wil, maar met een ander OS.

Het blijft een kwestie van smaak, hoe het gebruikt wordt en ....... de hardware!
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

FrSu

  • Gast
Re: Ubuntu is geen Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2014/07/15, 19:09:46 »
" Ubuntu is geen Windows" Dat klopt als een zwerende vinger.  :laugh:

En daarom heb ik geen Windows meer.  ;)

Verder vind ik de keuze vrijheid bij Linux gewoon super. Ieder kan zoeken, vinden, testen en vervolgens gebruiken wat hij/zij wil. Ieder zijn/haar meug. En het mooiste is dat je toch altijd een voor jou goed werkend systeem kunt vinden, doordat er zoveel linux gebruikers zijn die je op weg willen helpen. Wat het kost? Slechts de tijd die je er zelf in wil steken.

Waarom dan nog praten over Windows? Dat heb ik inmiddels achter mij gelaten..... Ik praat liever over Linux. =D





« Laatst bewerkt op: 2014/07/15, 19:11:46 door FrSu »