Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu  (gelezen 4782 keer)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/27, 16:52:34 »
Ok, we hebben een topic en een link, maar vind je zelf ook iets over de inhoud?  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Tom

  • Lid
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/27, 16:54:42 »
http://computerworld.nl/article/12509/hoe-houdbaar-is-het-succes-van-ubuntu.html



Tot het einde van de houdbaarheids datum staat geloof ik op de onderkant vermeld anders op de dop. :D

De inhoud zelf vind ik een beetje gelul maar ja dat zijn mijn seniele gedachte.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 16:56:32 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/27, 16:56:58 »
tl;dnr. De ondergang én explosieve groei van Ubuntu en Linux in het algemeen worden al jaren voorspeld. Is nog niets van uitgekomen.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 18:27:57 door Luuk de Leest »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/27, 17:32:48 »
Leuk artikel! De doorbraak komt dus blijkbaar "vanuit de wolken".

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/27, 18:21:45 »
Ok, we hebben een topic en een link, maar vind je zelf ook iets over de inhoud?  ;)

ik vind het positief dat men constateert dat het Ubuntu gebruik omhoog gaat, echter zou ik wel meer willen weten omtrent consumenten, of die de stap inmiddels durven nemen. Bedrijven schijnbaar wel, maar hoe zit het met 'jan met de pet'?
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

jesse2314

  • Gast
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/27, 18:35:37 »
Mooi artikel ;)

Offline Dave

  • Lid
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/27, 18:46:28 »
Citaat
Net als anderen reageerde ook ik verbaasd op een onderzoek van Eclipse waarin naar voren kwam dat het gebruik van Ubuntu sterk is gegroeid, met name op de desktops van ontwikkelaars en productieservers.

Respondenten gaven drie keer vaker aan Ubuntu te gebruiken dan dat zij voor concurrenten RHEL (Red Hat Enterprise Linux) of Fedora kozen. Hoewel dit verrassend klinkt, kan deze uitkomst worden verklaard door het feit dat Ubuntu gratis is en wordt gepositioneerd als gebruiksvriendelijk desktop-alternatief voor Windows.


Zit duidelijk teveel met z'n hoofd in andere zaken en zeker ontwikkelaars (en servers)zullen geen software gebruiken enkel omdat het gratis is. Het moet vooral werkbaar en betrouwbaar zijn.
wel spijtig dat het weer marktaandeel van Redhat kost.

Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/27, 20:12:26 »
@Dave: Combineer werkbaar en betrouwbaar met gratis. Uitkomst van deze rekensom: Ubuntu ;)

Offline elendil

  • Lid
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/27, 22:23:15 »
ik vind het positief dat men constateert dat het Ubuntu gebruik omhoog gaat, echter zou ik wel meer willen weten omtrent consumenten, of die de stap inmiddels durven nemen. Bedrijven schijnbaar wel, maar hoe zit het met 'jan met de pet'?
Ik denk niet dat het met 'jan met de pet' hard zal lopen, maar wel gestaag. Microsoft schijnt op veel scholen actief en aggressief gepromoted te worden. Dat er desondanks toch jongelui zijn die bewust kiezen voor Ubuntu is natuurlijk een goede zaak. Het jongste lid hier is meen ik pas 13.
Ik denk ook dat hoe verder de ondersteuning voor XP afneemt, hoe meer mensen bereid zijn de overstap naar Linux (Ubuntu) te maken. Zeker als ze erachter komen dat Ubuntu een gebruiksvriendelijk systeem is én dat het niets kost, i.p.v. een dikke portemonnee meenemen bij de aankoop van Win7


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/28, 11:06:50 »
@elendil: Tenzij MS er een stokje voor steekt en met een aantrekkelijke aanbieding voor Win 7 komt ;)

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/28, 13:11:24 »
ik vind het positief dat men constateert dat het Ubuntu gebruik omhoog gaat, echter zou ik wel meer willen weten omtrent consumenten, of die de stap inmiddels durven nemen. Bedrijven schijnbaar wel, maar hoe zit het met 'jan met de pet'?
Ik denk niet dat het met 'jan met de pet' hard zal lopen, maar wel gestaag. Microsoft schijnt op veel scholen actief en aggressief gepromoted te worden. Dat er desondanks toch jongelui zijn die bewust kiezen voor Ubuntu is natuurlijk een goede zaak. Het jongste lid hier is meen ik pas 13.
Ik denk ook dat hoe verder de ondersteuning voor XP afneemt, hoe meer mensen bereid zijn de overstap naar Linux (Ubuntu) te maken. Zeker als ze erachter komen dat Ubuntu een gebruiksvriendelijk systeem is én dat het niets kost, i.p.v. een dikke portemonnee meenemen bij de aankoop van Win7

Wanneer 'Jan met de Pet' zakelijk met Ubuntu te maken krijgt, is prive de stap ook niet zo enorm (meer). De groei van het zakelijke gebruik, zowel op desktops als op (productie)servers is daarom juist een extra stimulans.

De overweging dat voor Ubuntu gekozen wordt omdat het gratis is, is inderdaad wat kort door de bocht. Over het algemeen zal een productieserver OS aan een heel aantal meer eisen moeten voldoen, waarvan de kosten van het OS maar een aspect zijn.

Offline elendil

  • Lid
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/28, 14:51:42 »
Ik neem aan dat je dat niet uit mijn antwoord leest, maar dat je dit gedeelte uit het bericht bedoeld:

"Respondenten gaven drie keer vaker aan Ubuntu te gebruiken dan dat zij voor concurrenten RHEL (Red Hat Enterprise Linux) of Fedora kozen. Hoewel dit verrassend klinkt, kan deze uitkomst worden verklaard door het feit dat Ubuntu gratis is en wordt gepositioneerd als gebruiksvriendelijk desktop-alternatief voor Windows. Daarnaast is RHEL bedoeld als betaald product voor met name servers."


-=[ Not all those who wander are lost ]=-

Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2010/12/28, 15:12:51 »
De jongste gebruiker hier in huis is 9, dan hebben we er ook nog van 13 en 11.

Heb inmiddels meerdere jannen en jantina's met de pet geholpen met de overstap naar Ubuntu. Meestal gaat het dan om mensen met wat oudere pc's die geen zin hebben om veel geld uit te geven omdat dat andere OS niet meer vooruit te branden is. Ook alleenstaanden met een smalle beurs die toch de kids een eigen PC willen geven. Zo draait bij de buren Xubuntu op een oude schoolcomputer. Hier in huis snorren een paar Dell Optiplex machines met Ku c.q. Ubuntu.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2010/12/28, 18:06:34 »
En ook ik heb vooral oudere mensen van boven de 70 aan Ubuntu geholpen. Blijkt uiterst simpel en logisch voor hen.
Maar toch blijft de vraag in hoeverre mensen echt overstappen. Kijk wij helpen anderen bij hun Ubuntu, maar hoeveel mensen nemen helemaal zelf de beslissing uit eigen beweging om Ubuntu te gaan gebruiken. Heel veel mensen weten niet eens wat Ubuntu is.
Dus ik denk dat zolang Windows vrijwel standaard op een laptop of desktop geplaatst wordt het nog steeds belangrijk is dat we driedubbel zoveel reclame voor Ubuntu maken.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2010/12/28, 18:50:43 »
Over dat artikel: "there are lies, damned lies and statistics..." Of, om het met de woorden van Wanda te zeggen: "een hoop gelul".
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2010/12/28, 18:53:41 »
@Vistaus: Ik ken niet veel mensen die naar de winkel gaan om W7 te kopen. De meeste mensen die ik ken kopen er meteen een nieuwe PC omheen en die hebben dus niet eens in de gaten dat ze voor Windows betalen.
Zijn er statistieken die aangeven hoe vaak er een Windows OS los van een PC over de toonbank gaat? Dat zou ik namelijk wel eens willen zien.
Straks nog iemand gesproken die Vista van z'n PC gegooid heeft en er een illegale W7 voor in de plaats gezet. Ik geloof niet dat hij de enige is die die methode toepast. Helaas voor hem werkte de door de werkgever tegen een spotprijs aangeboden Office 2010 niet op die illegale W7  :D
De prijs voor W7 moet volgens mij wel erg laag liggen wil het massaal in een doosje over de toonbank gaan.
Uiteraard kan ook ik mij vergissen  :rolleyes:

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2010/12/28, 21:08:00 »
@Pfoeh: Ik heb het hier niet over gewone consumenten maar over scholen, zoals dingetje boven mijn vorige post aanhaalde.

Re: Hoe houdbaar is het succes van Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2010/12/29, 16:11:43 »
Hoi,

Ik maak al sinds meer dan 3 jaar gebruik van OpenOffice.
Ik ben sinds iets meer dan 1 jaar actief bezig met Ubuntu.
Ik heb nog een computer met windows, maar dat is hoofdzakelijk, om andere mensen te kunnen helpen.

Iedereen die bij mij komt met problemen, probeer ik enthousiast te maken voor Ubuntu.

In eerste instantie, heb ik hun een Live-CD gegeven, maar dat werkt dus helemaal niet.
Ik heb daarna bij diverse mensen Ubuntu op een aparte partitie geinstalleerd, zodat ze kunnen gaan proberen.

Regelmatig vraag ik dan of ze al bezig geweest zijn met Ubuntu, maar tot nu niemand.
Computers worden nog steeds hoofdzakelijk geleverd met Windows.
Dat kent iedereen, dus gaan ze maar verder met Windows.
Hetzelfde gebeurt met MSOffice. Dat moet je hebben (tenminste, dat denkt men.)
Voor het gros der mensen voldoet zelfs wordpad (gratis bij windows), maar ook dat gebruikt men niet.

Het is gewoon moeilijk om mensen te enthousiasmeren voor Ubuntu, maar ik doe nog steeds mijn best.
Er zal toch wel iemand langskomen die echt Ubuntu wil proberen.
Ik blijf mijn best doen. En dat is alles wat men kan doen.

Tijdschriften zouden ook meer aandacht moeten besteden aan Ubuntu (linux), maar dat hebben we niet in de hand.
Vandaag weer een pc geherinstalleerd (windows xp).

Maar een klein lichtpuntje, die persoon heeft nog een oude pc, en daar mag ik binnenkort Ubuntu op installeren.
Ze was enthousiast, vooral vanwege de vele gratis programma's die erbij horen. Ze wil het echt gaan proberen.

Hopelijk lukt het. Dus binnenkort weer een enthousiaste Ubuntu gebruiker.

mvg

Flip