Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu install problemen met HD  (gelezen 1660 keer)

Godric

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Gepost op: 2006/04/24, 10:18:25 »
Qua Linux ben ik zo groen als gras en ik loop tegen het volgende probleem aan, ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Tijdens mijn Ubuntu installatie lukt het de cd niet om naar de harddisk te schrijven, na het aanmaken van partities. Ik krijg dan de volgende foutmelding: /dev/ide/host0/bus0/target1/lun0/disc.
Ik heb de HD hierna geformateerd in een andere pc, en weer de poging gewaagd. Helaas geen succes. Via google hadden de meeste mensen met deze foutmelding een kapotte HD, om dit uit te sluiten heb ik XP er weer op gezet, en die werkt naar behoren.

Echter kan ik nog steeds niet verder met Unbuntu, ik zie met GParted (via live-cd) niet de al aangemaakte parties:
2,5GB NTFS met XP
2,5GB FAT32
35GB FAT32 (ook ongepartitioneerd geen verschil)
GParted en de Ubuntu install blijven de schijf /dev/hdb noemen, wat volgens mij slave is onder linux (?) en zien niet de gemaakte parties.

Mijn schijf heeft de master jumper instelling en zit op de slave IDE plek, op de Master IDE plek maakt geen verschil, ook al staat hij op cable select.

Het gaat om het volgende systeem:
PII 350mhz
196mb
Maxtor 40GB D740X-SL

Het systeem moet gaan functioneren als Linux probeerbak en server (print/back-up/download)

Heeft iemand een idee waar het fout gaat? Of hoe het op te lossen? (Ik hoef mijn XP install niet pers

Godric

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Reactie #1 Gepost op: 2006/04/26, 00:28:08 »
Niemand weet iets?

budster

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Reactie #2 Gepost op: 2006/04/26, 00:32:34 »
Je hebt opgegeven dat jij een ext2 of ext3 partitie wilde hebben en een linux swap partitie? En daarna kreeg je die error of al eerder? het is mij niet helemaal duidelijk wat er gebeurt.

Tot waar kom je met de installatie?

Godric

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Reactie #3 Gepost op: 2006/04/26, 08:51:00 »
Ik kom zover dat de installatie naar de HD gaat schrijven, of ik de partitities nou handmatig instel of de install het zelf laat doen. Op het moment dat de installatie de partities wilt gaan schrijven naar de HD krijg ik de foutmelding en kom ik niet verder.

Azalin

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Reactie #4 Gepost op: 2006/04/26, 09:25:18 »
Staat MBR/boot sector beveiliging niet stiekum aan in je BIOS? Mijn vriendin heeft een PC waar die "feature" in zit. Iets wat ik vrijwel meteen heb uitgezet aangezien het installeren van bootloaders zoals GRUB wel eens lastig maakt . Laat staan het aanmaken en wegschrijven van de partitie indelingen. Tis maar een idee...

budster

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Reactie #5 Gepost op: 2006/04/26, 10:20:48 »
Ok laat ik het zo vragen: Probeer jij toevallig linux op fat32 te installeren. (sorry maar dat is mij niet helemaal duidelijk.)

Godric

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Reactie #6 Gepost op: 2006/04/26, 13:07:01 »
Dat heb ik ook geprobeerd. Ik heb ook de auto config qua partitioneren laten doen, op een compleet niet gepartitioneerde schijf en daar kreeg ik de error ook.

Ik heb mijn BIOS afgespeurd naar een een functie die op een MBR/boot sector beveiliging lijkt, maar niets kunnen vinden.

budster

  • Gast
Ubuntu install problemen met HD
« Reactie #7 Gepost op: 2006/04/26, 13:59:25 »
Linux moet in ieder geval op ext2 of ext3 worden geinstalleerd, probeer eens met bijvoorbeeld partition magic onder windows die ene partitie ext2 of ext3 te maken. Als dat niet lukt denk ik inderdaad dat jouw schijf dusdanig beschadigd is dat je het beter met een andere HD kan proberen.

Of eventueel een ander deel van de schijf.... maar mijn ervaring is als een HD problemen begint te geven dat het een voorteken is voor meer problemen.