Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Ubuntu  (gelezen 746 keer)

Offline Luuk073

  • Lid
Welke Ubuntu
« Gepost op: 2014/04/23, 15:29:21 »
Hallo,

We krijgen een nieuwe computer omdat onze oude computer niet meer helemaal naar toebehoren werkt.
Ik mag dan gaan doen wat ik wil met deze OUDE computer en nu wil ik daar Ubuntu op gaan installeren.
Deze computer werkt op dit moment op Windows 7, maar heeft vaak na het opstarten problemen om aan te blijven. (zelf vind ik dit ook niet verstandig, maar mijn ouders wel!)
Welke Ubuntu werkt hier dus waarschijnlijk het beste op?
Systeemspecificaties zal ik binnenkort hier posten als dat handig zou zijn.
Als ik nog iets vergeten ben te vermelden, vraag maar raak!
Overigens gaat mijn voorkeur uit naar een zo nieuw mogelijke versie omdat het toch niet zo heel erg is als de computer vastloopt.
Er komen namelijk geen belangrijke gegevens op deze computer, en een van de eerste dingen die ik zal doen is Dropbox configureren!
Alvast bedankt!

Groeten,
Luuk

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welke Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2014/04/23, 15:31:47 »
Zonder de specs te kennen, is het moeilijk adviseren!
Hoe snel, hoeveel geheugen, enz.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Welke Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2014/04/23, 16:00:07 »
Oke ik zal het zo snel mogelijk posten, nu echter geen tijd ervoor, vanavond zal ik het proberen om te posten

Re: Welke Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2014/04/23, 18:21:20 »
Misschien ook handig te weten wat er niet goed gaat met die computer.
Gelukkig zijn er veel Linux tools om te helpen er achter te komen.

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Welke Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2014/04/23, 19:16:26 »
Vaak als de computer is opgestart, sluit hij snel weer af met een crash.
Dit komt waarschijnlijk doordat de computer al een paar jaar oud is.

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2014/04/23, 19:24:22 »
Het kan aan de computer liggen, maar ook aan de instellingen van windows, het eerste wat ik altijd uitzet is het auto opstarten bij een fout wat standaard aanstaat in Windows.

Maar goed we wachten op de specs.....
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Welke Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2014/04/23, 20:04:00 »
Als er hardwarematig iets niet goed zit met die PC wordt dat niet opeens magisch beter met Linux.

Verder heb ik een heel saai antwoord: Je kunt gratis een aantal Ubuntu-varianten proberen, welke het prettigst werken is heel persoonlijk. Daar kan ik dus geen zinnig advies over geven. Aangezien Windows 7 draait op die PC zal elke Ubuntu-variant ook goed moeten kunnen draaien qua CPU/RAM. Wat wel roet in het eten kan strooien is de videokaart.

Re: Welke Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2014/04/23, 20:17:56 »
Als er hardwarematig iets niet goed zit met die PC wordt dat niet opeens magisch beter met Linux.

De eerste laptop waarop ik Ubuntu installeerde (na het ontdekt te hebben), vloog ook regelmatig uit (vermoedelijk door oververhitting, maar heb dat nooit kunnen zeker stellen). Windows Vista stond erop. Eenmaal ontdekte ik Ubuntu en heb het erop geïnstalleerd en hij is nooit meer uitgevallen. Soms is Linux dus wel magisch...

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Welke Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/01, 12:54:22 »
Hier de officiele specs van de computer, er is niets aan veranderd volgens mijn ouders:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=nl&lc=nl&dlc=nl&docname=c01521507#N1389
Ik denk dat er idd iets hardware matigs ergens een beetje verkeerd zit, maar dit kan misschien worden opgelost door een lichter besturingssysteem.
Ook zit het geheugen bijna vol waardoor de computer ook langzamer wordt.
Aangezien ik een grote fan ben van Ubuntu wil ik, ipv formatteren, een Linux systeem er op zetten.

Offline PKing

  • Lid
Re: Welke Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/01, 13:05:57 »
Zover ik kan zien kun je hier alles qua Linux wel opzetten :-*
Volgens mij kun je ook gewoon 64 bits versies gebruiken.
Wat betreft het volle geheugen dat bestaat in principe niet.
Windows vervuilt zijn eigen nest dusdanig dat het systeem steeds langzamer word :evil:

Ik zou de suggestie hier al gedaan proberen, download wat Ubuntu versies en brand ze op dvd.
Daarna kun je het e.e.a. gewoon even proberen om te zien hoe het e.e.a. werkt en eruitziet.
Wanneer je dan een versie wilt installeren kun je dat uiteindelijk met dezelfde dvd doen.

En bij eventuele problemen hier op het forum kijken/vragen.
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Re: Welke Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/01, 18:21:26 »
Dat is wel een aardig systeem. Alle Ubuntu varianten zouden hier prima op moeten kunnen draaien.
Afhankelijk van wat je er mee wilt doen kan hij nog jaren mee.

Dat Linux meestal lichter is hoeft geen oplossing te zijn voor als het systeem niet goed werkt.

Vaak als de computer is opgestart, sluit hij snel weer af met een crash.
Dit komt waarschijnlijk doordat de computer al een paar jaar oud is.
Er zijn computers die al veel ouder zijn en nog prima werken.
Het eerste wat mij hier op komt is dat het een temperatuur kwestie kan zijn.
Zit er niet te veel stof in en draaien de ventilatoren nog goed?
« Laatst bewerkt op: 2014/05/01, 19:47:16 door Erik Krom »

Offline Luuk073

  • Lid
Re: Welke Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/09, 18:39:49 »
Ik heb de computer op dit moment nog niet. Hij is al meerdere keer naar een reparateur geweest maar die hebben niets over oververhit of stof verteld. Zodra ik de computer heb (waarschijnlijk pas rond eind juni jammer genoeg, heeft met het werk van mijn vader te maken) ga ik hem openmaken en hem is goed schoonmaken!