Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!  (gelezen 15864 keer)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #25 Gepost op: 2010/05/05, 09:48:36 »
@Steef, dat zou heel goed kunnen.

Aan de andere kant, mensen zien ook geen Open Office maar AbiWord en GNumeric (watte?), terwijl die ook prima functioneren.

Ik heb als testje beide browsers eensluidend aan het werk gezet, op dezelfde pc, en het verschil eens afgeschat. Ruwe inschatting is dat Epiphany zo'n 30% minder CPU verbruikt dan Chromium.
(Dit is statistisch nauwelijks onderbouwd, vandaar 'ruwe inschatting'. Lezen de heren van Phoronix ook mee?  ;))

M'n punt is, als je Lubuntu op een oud pc'tje zet (ik las hier en daar al van enthousiastelingen, die fossiele 64 MB bakken weer tot leven wilden wekken), kan het net het verschil maken als je Epiphany er op zet als browser.

Ik ben zelf ook al aan het overwegen, om twee oude pc's op Marktplaats of zo te scoren, en daar Lubuntu op te zetten voor de kids. Als die wat foto's kunnen filen, en naar msn, Youtube en Hyves kunnen, zijn ze al tevreden  :D
« Laatst bewerkt op: 2010/05/05, 09:52:11 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #26 Gepost op: 2010/05/05, 11:40:41 »
M'n punt is, als je Lubuntu op een oud pc'tje zet (ik las hier en daar al van enthousiastelingen, die fossiele 64 MB bakken weer tot leven wilden wekken), kan het net het verschil maken als je Epiphany er op zet als browser.

Goede tip.  :)

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #27 Gepost op: 2010/05/05, 18:13:39 »
De virtualbox guest modules werken in ieder geval niet zoals het moet.
Na de installatie is mijn virtueel scherm dubbel zo hoog als mijn fysiek scherm, en muis integratie werkt niet.
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #28 Gepost op: 2010/05/06, 09:09:32 »
De virtualbox guest modules werken in ieder geval niet zoals het moet.
Na de installatie is mijn virtueel scherm dubbel zo hoog als mijn fysiek scherm, en muis integratie werkt niet.

dit heeft neem ik aan meer te maken met vbox dan met lubuntu..
The box said: "Requires Windows XP or better."
So i installed Linux.


Steunpunt Leiden en omstreken

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #29 Gepost op: 2010/05/06, 15:09:51 »
(..)
Aan de andere kant, mensen zien ook geen Open Office maar AbiWord en GNumeric (watte?), terwijl die ook prima functioneren.
(..)
Abiword en GNumeric hebben wel een (duidelijke) verwijzing naar hun functie(Word, Numbers). Wat moet iemand denken bij Epiphany(godsverschijning)????
Als ik beide browsers geopend heb, met twee websites open(eentje van mijn school, en een Youtubefilmpje), dan zie ik dat Epiphany zo'n 25-30 MB minder gebruikt. Die MB's kunnen zoals je zei net het verschil maken.

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #30 Gepost op: 2010/05/06, 16:02:12 »
Hmm, als ik sudo apt-get install epiphany uitvoer, krijg ik geen webbrowser geïnstalleerd, maar een heel slecht spelletje..

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #31 Gepost op: 2010/05/06, 16:29:46 »
Haha, dat had ik ook  :D

Maar met sudo apt-get install epiphany-browser komt het wel goed =D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #32 Gepost op: 2010/05/06, 16:40:04 »
Inmiddels heb ik een eerste, ruwe versie van een handleiding voor Lubuntu gepubliceerd:
http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies#TOC-Lubuntu-10.04

Beschouw deze handleiding als een bèta; binnenkort wordt-ie nog bijgewerkt, gecorrigeerd en aangevuld.  :)

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #33 Gepost op: 2010/05/06, 17:09:08 »
Hoi Pjotr,

Mooi die Lubuntu toevoeging, ik vind het zelf erg prettig werken met Lubuntu.

Vraagje nog, waarom de xubuntu restricted extras en waar zag je de slechte integratie van openjdk aan? Ik heb momenteel ubuntu-restricted extras en openjdk geinstalleerd, maar dat lijkt te werken. En sun java gewoon installeren volgens de handleiding op je site?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #34 Gepost op: 2010/05/06, 18:30:47 »
Vraagje nog, waarom de xubuntu restricted extras en waar zag je de slechte integratie van openjdk aan? Ik heb momenteel ubuntu-restricted extras en openjdk geinstalleerd, maar dat lijkt te werken. En sun java gewoon installeren volgens de handleiding op je site?

In ubuntu-restricted-extras zit OpenJDK, en die schijnt niet lekker te draaien in de Lubuntu-standaardwebbladeraar Chromium: http://code.google.com/p/chromium/issues/detail?id=20087

JRE, daar kun je inderdaad mijn handleiding voor gebruiken. Op dit moment is de versie in de partner-pakketbron actueel, dus zo heb ik het gedaan. Handmatig hoeft (nog) niet.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #35 Gepost op: 2010/05/06, 19:16:20 »
OK, bedankt voor je reactie!

Ik zal het eens proberen, kijken of ik verschil merk. Ik heb toevallig gisteren nog een speedtest.net en pingtest.net gedraaid en daar is java voor nodig. Het werkte wel gewoon met openjdk, alleen de package loss meting ging niet helemaal goed en de java applets flikkerden wat.

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #36 Gepost op: 2010/06/20, 13:03:42 »
Inmiddels heb ik een eerste, ruwe versie van een handleiding voor Lubuntu gepubliceerd:
http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies#TOC-Lubuntu-10.04

Beschouw deze handleiding als een bèta; binnenkort wordt-ie nog bijgewerkt, gecorrigeerd en aangevuld.  :)

Ik heb Lubuntu gedownload en op DVD gebrand. Ik wil het nu op een Dell laptop installeren, maar de laptop start niet op vanaf de DVD. Ik heb de instellingen in de BIOS nagekeken, maar die staan goed. Wat doe ik fout?
« Laatst bewerkt op: 2010/06/20, 14:17:11 door Metal Henkie »

Offline TonH

  • Promotieteam
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #37 Gepost op: 2010/06/20, 13:57:47 »
Bij opstarten op F12 drukken (bootmenu)

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #38 Gepost op: 2010/06/20, 14:16:43 »
Bij opstarten op F12 drukken (bootmenu)

Helaas, werkt niet. Na F12 gekozen voor de CD/DVD drive, echter dan start toch gewoon de laptop op. Ik heb Lubuntu gedownload vanaf de link in de handleiding en vervolgens met K3b gebrand op de DVD. Is het wel een liveCD? Ik heb het als image gebrand.

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #39 Gepost op: 2010/06/20, 17:14:52 »
Het lijkt erop dat de cd/dvd rom defect is, want hij leest de DVD niet uit. Als ik andere DVD's (Ubuntu, Kubuntu, Xubuntu) erin stop leest hij ook niets uit. Maar dat heeft niets meer met dit topic te maken, dus ik zal hierover eventueel een nieuw draadje starten.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #40 Gepost op: 2010/06/21, 21:58:06 »
Lubuntu geïnstalleerd op een Pen ll met 384MB ram. Werkt vlot.
Je kan ook opstarten vanuit het inlogscherm met twee andere sessies: openbox-sessie (goed als je enkel internet en/of terminal nodig hebt. En je kan ook opstarten met lubuntu-netbook. zie afb.



Gewone interface:

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Lubuntu 10.04 (superlichtgewicht) is uit!
« Reactie #41 Gepost op: 2010/06/23, 19:45:57 »
Ziet er wel gelikt uit. Ik ben benieuwd hoeveel RAM bepaalde programma's in Lubuntu nodig hebben. Hoeveel verbruikt bijvoorbeeld de webbrowser van Lubuntu?